Gå til innhold

[Løst] Plassering av GPU

- Cre8or -

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nok litt å si hvor du plasserer Skjermkortet. PCIe 16x slottene er like lange etc. Men ikke alle som gir deg 16x grunnet restriksjoner i konstruksjonen av hovedkort/cpu. Nå skal det nevnes at i de fleste tilfeller er det snakk om 8x hastighet og du vil i praksis ikke legge mye merke til dette.

Lenke til kommentar

Hvis det er P8P67-Deluxe har det forsåvidt litt å si, men ikke mye. Den øverste/lyseblå er x16, midten/grå er x8 og nederst/sort er x4. Ingen av disse vil vel strupe noen av skjermkortene man ser i dag, men de ulike hastighetene byr likevel på en ørliten ytelsesforskjell på tross av at det i utgangspunktet er mer enn nok båndbredde.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Aha.. Det visste jeg ikke.. Uff, da blir det lite plass mellom komponentene likevel da :-/

Hvis det er et kjøleproblem du sitter med så er det nok ikke mange promille forskjell i ytelse mellom PCIe x8 og x16.

Da skal jeg prøve å teste med begge.

3dmark er vel kanskje greit å sammenligne med da eller?

Lenke til kommentar

Aha.. Det visste jeg ikke.. Uff, da blir det lite plass mellom komponentene likevel da :-/

Hvis det er et kjøleproblem du sitter med så er det nok ikke mange promille forskjell i ytelse mellom PCIe x8 og x16.

Da skal jeg prøve å teste med begge.

3dmark er vel kanskje greit å sammenligne med da eller?

En syntetisk test pleier å gi overdrevne resultater, men du kan jo prøve.

Lenke til kommentar

Jupp!

Det er en av "ulempene" med 1155/Sandy Bridge.

Mener å huske at det pleier å begrense deg fra å oppnå de sykeste frameratene, men at lavere framerate -> mindre ytelsestap.

Det stemmer jo også med hvordan mye av jobben til PCIe er overføring av bildedata som GPUen skal tegne for hvert bilde. Jo høyere bilderate, jo større mengder data må overføres hver gang.

Lenke til kommentar

det avhenger vel av hvilket hovedkort du har. Nå er ikke jeg noen ekspert, i det hele tatt ^^, men kjøpte meg ( og får det imorra!! :p ) asus sitt p8z68 kort. ( må jo bygge meg en fin pc jeg og!)

På oversikten over PCIe slottene står det her f.eks. at det har 2x PCIe 2.0 slots med enten 16x båndbredde om du kjører kortet alene, 8x båndbredde i SLI slik jeg forstod det. + 1 PCIe 2.0 slot som kjører x4 båndbredde?

Mener det var slik. På HW så finner du sikkert en slik oversikt for kortet ditt og ;)

Lenke til kommentar

det avhenger vel av hvilket hovedkort du har. Nå er ikke jeg noen ekspert, i det hele tatt ^^, men kjøpte meg ( og får det imorra!! :p ) asus sitt p8z68 kort. ( må jo bygge meg en fin pc jeg og!)

På oversikten over PCIe slottene står det her f.eks. at det har 2x PCIe 2.0 slots med enten 16x båndbredde om du kjører kortet alene, 8x båndbredde i SLI slik jeg forstod det. + 1 PCIe 2.0 slot som kjører x4 båndbredde?

Mener det var slik. På HW så finner du sikkert en slik oversikt for kortet ditt og ;)

Virker som det du sier stemmer ja..

Hentet fra asus sin hjemmeside på mitt kort:

Expansion Slots

2 x PCIe 2.0 x16 (x16 or dual x8)

1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black)

2 x PCIe 2.0 x1

2 x PCI

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...