Gå til innhold

Ola Nordmann på YouTube

nokia963

Anbefalte innlegg

Da ble det Tojii (Stay) som vant da.

Synes det er helt greit. "Ola Nordmann" er alt for norsk, og gammeldags dansebandrock slår ikke ann i Europa selv om vi nordmenn liker det. I tillegg synger de på norsk, og det er heller ikke positivt om vi ønsker å få masse stemmer.

"Ola Nordmann" hadde ikke overlevd semifinalen, men Stay kan komme ganske høyt i finalen.

Jeg tok også en titt på Youtube, og så hva europeere synes om "Ola Nordmann" vs "Stay" på de offisielle videoene som er lagt ut der.

På "Ola Nordmann" er det riktignok mange norske kommentarer om hvor uuuutroooolig bra sangen er, men kun et par engelske kommentarer om at sangen er "good", og også noen som synes den er "awful".

På "Stay" er det en stor mengde engelske kommentarer som sier at Norge MÅ sende denne til finalen, og de nyeste roser Norge for å ha stemt denne videre. Mange kommentarer sier også "12 points from <sitt land>" så det er helt klart at Stay har en mye bredere publikumsapell ute i Europa enn "Ola Nordmann".

Alle de negative kommentarene på Stay er faktisk fra Nordmenn... antakeligvis de samme som skriver så høyt om hvor mye de elsker "Ola Nordmann" :)

Sverige hadde en ganske lik sang i fjor, med samme type artist og visstnok en av de samme komponistene. Den sangen endte på 3. plass i finalen... det er bare det at Stay er enda litt bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ærlig talt ikke en tale og noen plakater forklarer forskjellen på 155.000 og 60.000 stemmer :)

Også er det slik at man ser jo det man vil se... jeg la ikke merke til noe komplott mot Plumbo, og det er jo klart det er flere Tooji plakater i salen når det er tre ganger så mange som heier på han. At Sundnes ikke liker Plumbo, er vel ganske klart (selv om han aldri har sagt det rett ut), men jeg regner med at de som liker Plumbo best driter i hva han synes.

Som du sier så er det vanskelig å si hvordan Europa vil stemme. Men kjenner man til Europa så får man en viss innsikt. Det var absolutt ikke noen bombe at Stella Mwangi ikke gikk videre i semifinalen i fjor... det visste jeg første gangen jeg så den i den norske delfinalen. At Alexander Rybak ville komme langt og kanskje til og med vinne, var jeg og veldig mange andre overbevist om første gangen jeg hørte sangen. At Didrik Solli-Tangen ville komme langt nede på lista, var vel også de fleste overbevist om.

Så får vi se om mine antakelser om Tooji vil stemme. Tipper 2. til 5. plass i finalen, helt avhengig av hva andre land sender. Om det stemmer det jeg mener om Plumbo, at de ikke ville gått videre fra semifinalen, får vi aldri vite, men ut fra reaksjoner fra Europa å dømme, er det en meget god sjanse for det.

Lenke til kommentar

Noen her som stemte på Tooji som kan si når de fikk bekreftelse?

Selv stemte jeg på Plumbo og mine bekreftelser kom ikke før i 23 tiden..

Edit: Greit nok at Plumbo ikke vant, men at de ble slått av blant annet Bobby Bare og Petter Øien? Det syntes jeg er merkelig, Plumbo hadde jo også veldig lav odds nettopp fordi alle meningsmålinger tilsa at de ville vinne hele driten. Syntes det er noe merkelig her.

Endret av Trollface
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nora: Folk som ringte for å stemme fikk feilmelding, og måtte prøve på nytt (uten at det gikk). SMS-stemmene ble ikke bekreftet før langt på natt (vet ikke om dette har noe å si). Vant Tooji pga teknisk feil?

Systemet tar seg først og fremst av stemmene som kommer inn. Bekreftelsene prioriteres ikke før stemmingen av avsluttet. Derfor vil man stort sett oppleve at bekreftelsene kommer lenge etter avstemmingen, spesielt når man får et begrenset tidsvindu å stemme i, fordi det fører til mer stress for maskinene som behandler dette her.

Etter hva jeg har hørt, har det vært enkelte som har fått feilmeldinger og stemmetrøbbel på alle sangene. Blir systemet overbelastet, vil det gå ut over alle deltakerne, og ikke bare noen av de. Det er samme system som tar mot alle stemmene.

Når det er sagt, burde NRK fulgt samme mønster som i delfinalene. Da blir stemmene fordelt over mye større tid, og det er mindre sjanse for at systemet kneler.

Lenke til kommentar

Edit: Greit nok at Plumbo ikke vant, men at de ble slått av blant annet Bobby Bare og Petter Øien? Det syntes jeg er merkelig, Plumbo hadde jo også veldig lav odds nettopp fordi alle meningsmålinger tilsa at de ville vinne hele driten. Syntes det er noe merkelig her.

Ofte er det slik at folk ikke gidder å stemme på storfavorittene, fordi de tror de vil vinne uansett.

Eller så er det det at mange, selv om de likte sangen veldig godt, forsto at den ville floppet fullstendig i en utenlandsk semifinale og derfor stemte mer taktisk.

Lenke til kommentar

Ofte er det slik at folk ikke gidder å stemme på storfavorittene, fordi de tror de vil vinne uansett.

Eller så er det det at mange, selv om de likte sangen veldig godt, forsto at den ville floppet fullstendig i en utenlandsk semifinale og derfor stemte mer taktisk.

Er Bobby Bare virkelig mer taktisk? Greit nok at den er engelsk, men fy så kjedelig sang.

Lenke til kommentar

Bobby Bare og Petter Øien var den nest største favoritten, og er dermed minst merkelig at slo Plumbo.

De fire største forhåndsfavorittene havnet på de fire første plassene.

Før finalen var sannsynligheten like stor for at Plumbo skulle vinne, som at de ikke skulle vinne. I ettertid ville det vært like merkelig dersom Plumbo hadde vunnet. Å tape et myntkast er ikke merkelig, men noe som skjer i snitt annenhver gang.

I sum synes jeg ikke resultatet er spesielt overraskende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...