et-forvirret-sinns-notater Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Synes dere en elev som tilfeldigvis rev opp en side mens hun/han skulle viske bort notater/underskrivninger som han/hun hadde skrevet i boken, burde erstatte dette i form av en ny bok eller pengesum tilsvarende en ny bok ? Forhold å ta i betrakting; Betydning av sinnelaget/intensjonen. Skaden var ikke, i min mening, grunnet i "dårlig" behandling av boken, men det blir vanskelig for skolepersonale å vurdere. Er en elev erstatningspliktig uavhengig av om skaden var "intensjonell" eller om det hendte ved et uhell? Definisjon av "skade". På skolens nettside står det at en elev skal erstatte om boken er ødelagt. Og, hvem skal avgjøre når den er ødelagt og du burde erstatte den? Jeg kunne tenkt en definisjon ville vært at en er erstatningspliktig når boken ikke er slik den var ved utleverinstidspunktet, men dette synes jeg kanskje blir litt for strengt, hva med pennflekk, fingeravtrykk eller viskelærmerker? Evt. så kan jeg kontakte dem og spurt dem, vist dem skaden, og hørt om de mener jeg burde være erstatningspliktig for så å gjøre som de sier, betale tilbake eller ikke, uavhengig av hva jeg selv skulle mene. Økt sannsynlighet for fremtidig "skade" ? For min egen del synes jeg boken er i behold så lenge teksten er lesbar, og hadde også kjøpt en bok så lenge dette kriteriet var oppfylt. Men, denne boken skal ikke kun brukes av meg og det kan tenkes at hvis alle hadde gjort som meg å levert boken tilbake uten å erstatte så lenge den er lesbar ville en neste personen som fikk den hadde større sannsynlighet for å gjøre den ulesbar selv om "skaden" hun påfører boken er like stor som jeg (boken blir stadig mer "skadet"), til slutt vil kanskje en som gjorde mindre "skade" på boken enn den første begynnende "skaden" måtte betale erstatningskrav. En annen situasjon for å tydeliggjøre dette; om du får en bok med et "nesten" revet av cover, du bruker den i din mening på samme måte som alle andre skolebøkene dine som ikke har blitt "skadet", coveret løsner mens du bruker den. Hvem er erstatningspliktig? Denne personen eller den tidligere eieren? Hva om hun/han ikke har skrevet navn, skal skolen betale dette? Og, burde den personen ha erstattet boken, eller sagt ifra slik at hun/han skulle være dels-erstatningspliktig ved en senere skade? Kanskje dette er vanskelig å forutse og at en derfor kun erstatter når du (skolen ?) mener skaden er signifikant? Angående boken min; jeg har limt sammen riften på siden og teksten er lesbar. Jeg tenkte dog at det er mulig riften gjør siden "skjørere", og øker sannsynligheten for at neste elev som får boken vil rive opp større deler av siden slik at den blir uleleselig, og hun/han da vil være fullt erstatningspliktig på noe som ikke kun var deres feil. Andre faktorer å ta i betraktning: * Du liker boken å kunne godt tenkt deg å beholde den eller kjøpe en annen. * Du ville heller ha kjøpt den brukt, dette koster mindre. * Miljøhensyn,- du forbruker mindre papir ved å produktet brukt. * Skolen vil ha penger, ikke ny bok. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Helt ærlig altså: Du er skikkelig desperat etter å finne en annen utvei enn å betale for en ny bok. Og: jeg tror ikke du villa ha kjøpt en bok med utrevet side til full pris om du kunne velge. Men for all del, du kan jo alltids kreve å beholde den gamle boken siden skolen kjøper en ny. 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Er det noen som har fortalt trådstarter at vedkommende må kjøpe ny bok, eller er det skyldfølelsen som gnager? Er det offentlig skole, eller privatskole? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå