Gå til innhold

MBP vil ikke starte - Grey screen of death?

Anbefalte innlegg

Så er jeg kommet i situasjonen jeg helst skulle vært foruten.

Min Macbook Pro 15-tommer mid 2010-modell ser ut til å ha tatt kvelden på en sær måte.

Jeg skulle restarte Macen i forbindelse med at jeg ga adminpassord og at det ikke funka + jeg ikke klarte å starte photoshop.

Nå går ikke oppstartsprosessen forbi den grå skjermen med eplet og ventetegnet.

Dette har jeg prøvd:

Resette SMC (ved å ta shift+ctrl+option v/oppstart)

Starte fra Mac OS X-installasjonsCDen og gå til disk utilities og reparere disken.

+Generelt venting og dobbelsjekking

Typisk er det jo også at garantien min gikk ut for to uker siden.

Har noen vært i samme situasjon før? Hva kan ha skjedd, og hva kan jeg prøve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5 års reklamasjonsrett på bærbare pcer.

Vil det si at jeg kan f. eks dra til Eplehuset i Bergen og be de se på den, og det kan resultere i at de gir meg ny? Eller må jeg betale for stor undersøkelse om hva som er gale for å få den sjansen tror du?

Lenke til kommentar

Det får du høre med eplehuset om, men jeg ville anbefalt å ta backup også prøve en reinstallasjon.

Som regel er nok f.eks virus eller annet feil fortusaket av brukeren ikke dekket på garanti.

Men hvis ikke det hjelper, kan det tenkes det er noe maskinvarefeil ja.

Tviler på man får ny maskin, reprasjon er alltid første prioritert så da kan du riskere å vente 3 uker på maskinen blir reparert.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tenkte at reinstallasjon var siste utvei.

Men det du kan gjøre er å boote opp fra OS X innstall DVD`en. Lage en ny partisjon som du innstalerer osx på nytt på.

Da får du også en clean install av OS X, og du kan bare kopiere over filer fra den andre partisjonen til den nye, så tar du å fjernen den forrige partisjonen (den som ikke vil starte opp) og du har alle dokumenter osv + en ny innstalering av OS X.

Det er det jeg ville ha gjort, men så gidder ikke jeg å gå til eplehuset og spør heller da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...