Gå til innhold

Veldig treg forbrenning - Noe jeg kan ta?

Anbefalte innlegg

Det er akuratt sånn de ikke er. Flere jeg har kjennt siden barneskolen har ikke trent en dag i sitt liv, spiller wow hele dagen og lever på cola og chips. Det er ikke akuratt som om de trener i skjul om natten.

Vet jo at folk er forskjellige, men synes det er veldig rart at de/han fortsatt er syltynn.

Det kalles kaloribalanse, man holder vekta om man spiser like mye energi som man tar ut. Man går opp i vekt om man spiser mer enn man tar ut, og man går ned i vekt om man spiser mindre enn man tar ut...

Det er så enkelt at om du ikke vi lforstå det så er det bare nok en unnskyldning for ikke å gjøre noe med sin egen situasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bestemt meg for å gå ned en god del kilo. Er 20år ca 180 og veier ca 100kg. Hovedmålet er å komme meg under 85, men får ta det som det kommer.

Problemet er at jeg forbrenner veldig tregt. Dette er noe legen og har sagt til meg.

Vet at det finnes flere produkter som hjelper akratt dette, men jeg lurer på hva jeg burde gå for og hva jeg burde holde meg vekke fra.

Takk for alle innspill :)

Først av alt, det finnes ingenting som heter lav forbrenning. Jeg gikk rundt og trodde jeg hadde høy forbrenning og ikke kunne gå opp i vekt, men faktum er at jeg er i mye fysisk aktivitet og spiste ALT for lite.

Videre mener jeg folk gjør dette med fettforbrenning veldig komplisert. Innta nok proteiner (2g/kg), innta noe mindre karbohydrater(kutt ut brus, snop og chips, mindre potet og pasta), og sist men ikke minst, det du ikke ville høre, fysisk aktivitet og trening.

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å gå ned en god del kilo. Er 20år ca 180 og veier ca 100kg. Hovedmålet er å komme meg under 85, men får ta det som det kommer.

Problemet er at jeg forbrenner veldig tregt. Dette er noe legen og har sagt til meg.

Vet at det finnes flere produkter som hjelper akratt dette, men jeg lurer på hva jeg burde gå for og hva jeg burde holde meg vekke fra.

Takk for alle innspill :)

Først av alt, det finnes ingenting som heter lav forbrenning. Jeg gikk rundt og trodde jeg hadde høy forbrenning og ikke kunne gå opp i vekt, men faktum er at jeg er i mye fysisk aktivitet og spiste ALT for lite.

Videre mener jeg folk gjør dette med fettforbrenning veldig komplisert. Innta nok proteiner (2g/kg), innta noe mindre karbohydrater(kutt ut brus, snop og chips, mindre potet og pasta), og sist men ikke minst, det du ikke ville høre, fysisk aktivitet og trening.

Det jeg ikke ville høre? Tror folk har misforstått litt. Jeg har begynt å trene. Jeg vet at det ikke finnes en mirakelkur.

Bare lurte på om det fantes et tilskudd som økte fettforbrenningen min samtidig som jeg trener.

Lenke til kommentar

Det fins tilskudd ja, grønn te, CLA, pyrulean osv. Disse øker ikke forbrenningen, vel noen av disse kan gjøre det, men CLA for eksempel endrer forholdet mellom fett og muskler over tid.

Det har vært mye diskusjon rundt CLA og de fleste på forumet snakker negativt om det. Jeg har brukt CLA i 2 år (for 5 år tilbake) og det virket, det hadde ikke en utrolig effekt, men forholdet mellom fett og muskler ble forandret.

Om jeg skulle anbefale noe, så ville jeg likevel anbefalt å ikke kjøpe det, det er så dyrt. Da er det bedre at du faktisk GJØR noe for å endre kroppssammensetningen din uten ved hjelp av å bruke tilskudd som CLA i tillegg.

Lenke til kommentar

Så helse Norge har feil og du har rett...grattis sååååå mye :dribble:

Vi trodde en gang i tiden at jorden var flat, og at solen gikk i bane rundt den.

Også da var det EN som hadde rett, og hele verden tok feil.

Høy måltidsfrekvens er en myte som desverre har satt seg i ryggmargen på folk, og derfor behandles den so en "sannhet" på linje med gravitasjonen:P

Lenke til kommentar

Jan Erik Engan...

BULLSHIT!

Kilder på måltidsfrekvens: http://www.leangains...s-debunked.html

http://www.ncbi.nlm....pubmed/19943985

http://www.bodyrecom....html#more-1389

med.gov tar feil < Helse Norge tar feil...

Måtte Martin Berkhan skrive dette på en planke å slå vitenen i hodet på deg ;)

Se hva legen sier http://www.lommelegen.no/331503/%D8ke-forbrenningen

Du må ikke tro alt du leser på nett...flere måltider øker forbrenningen...våkn opp og lær..økt muskelmasse gir flere kilo...lær...så det du skriver er BULLSHIT sammen med linker som ikke er dokumentert..lykke til med uvitenheten din;)

Lenke til kommentar

Jan Erik Engan...

BULLSHIT!

Du må ikke tro alt du leser på nett...flere måltider øker forbrenningen...våkn opp og lær..økt muskelmasse gir flere kilo...lær...så det du skriver er BULLSHIT sammen med linker som ikke er dokumentert..lykke til med uvitenheten din;)

Uvitenhet?

Jeg har linka til en medisinvitenskapelig studie utført ved University of Ottawa...

Hva mer trenger du for å forstå den linken? Barne og ungdomsskoleengelsk på nytt igjen?

Jeg linker igjen til denne: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19943985

Her er link til en engelsk-norsk oversettelsesnettside siden du åpenbart har behov for det! http://translate.google.no/#

Lenke til kommentar

Bilder av folk som IKKE spiser hver tredje time...

Carrie+Before+%2526+After+Leangains+Diet.jpg

Marcus+Before+%2526+Leangains.jpg

Brandon+Before+%2526+After+Leangains.jpg

Tenk, det går faktisk an å spise med kcaloverskudd og IKKE gaine nevneverdig fett... Kalles periodisk faste...

"Spis ofte og lite for å opprettholde forbrenningen": Fortell en løgn mange nok ganger og det blir til slutt en sannhet...

• Liker 1
Lenke til kommentar

har du bolet for mye??? Ikke ta det ille opp men folk blir litt hissige og sære på det har jeg hørt.Smart ass;)

Personargumenter er fine greier.

Staus så lang når det gjelder argumenter:

Doofen - Uavhengig studie fra et univeritet

Jan Erik - Lommelegen.no

Vell....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Carrie+Before+%2526+After+Leangains+Diet.jpg

Marcus+Before+%2526+Leangains.jpg

Brandon+Before+%2526+After+Leangains.jpg

Tenk, det går faktisk an å spise med kcaloverskudd og IKKE gaine nevneverdig fett... Kalles periodisk faste...

"Spis ofte og lite for å opprettholde forbrenningen": Fortell en løgn mange nok ganger og det blir til slutt en sannhet...

Ved styrketrening som vist her på bilder vil selfølgelig forbrenningen øke,sammen med riktig kosthold...men for de som IKKE trener ,holder det å spise 5-6 ganger om dagen,dog små måltider...de fleste av oss er jo i jobb/fysisk aktivtet så man trenger ikke trene.Er også forsket på kroppsbygger miljøt,og det kan ligne i stor grad på det samme som en person som har bulimi har det.Altså...når du ser deg i speilet ser du liten ut,samme hvor stor du er...bulimi der ser du "feit ut"..eller så du skal forstå...det er psykologisk..sitter en vrang forestilling i hodet med andre ord om att du ikke ser bra ut.Så kan en jo spørre seg om hva som er så pent med å se ut som en broiler,med muskler som ser unaturlige ut? I mine øyne ikke bra,men det er meg.Hva du synes er jo helt legitimt og forstålig.Ikke jeg som har ett forvrengt kroppsbilde.

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

har du bolet for mye??? Ikke ta det ille opp men folk blir litt hissige og sære på det har jeg hørt.Smart ass;)

Jan Erik - Lommelegen.no

Vell....

Personargumenter er fine greier.Takker det samme...ofte lurt å tenke over hva man skriver før man går i fella?Ikke sant;)

Lenke til kommentar

For det første, prøv å overse Doofen sin skrive måte. Han har en tildens å bli litt hissig når folk ikke hører etter etter første forsøk.

For det andre, rådet om å spise flere ganger til dagen er ikke begrunnet i vitenskap, men erfaring. Det hjelper faktisk, ikke på grunn av at det øker forbrenningen. Men ved å gjøre dette, holdes blodsukkeret mye mer stabilt og man unngår små-spisingen (som faktisk er den store synderen for 90% av de som sliter med overvekt)

Videre så vil styrketrening være det smarteste man gjør, det å ikke se på vekten komme som en tett nr 2. Det å få opp muskelmassen er noe som faktisk ØKER FORBRENNINGEN, enste som faktisk gir målbare endringer i forbrenningen.

Hvordan gå ned i vekt;

Begynn med styrketrening

Ikke se på vekt, men fett prosent eller faktisk mål.

Tenk langsiktig

Slutt med små-spising

Se på kostholdet, fokuser på å få i deg mye proteiner og lite kalorier.

Lenke til kommentar

Ved styrketrening som vist her på bilder vil selfølgelig forbrenningen øke,sammen med riktig kosthold...men for de som IKKE trener ,holder det å spise 5-6 ganger om dagen,dog små måltider...de fleste av oss er jo i jobb/fysisk aktivtet så man trenger ikke trene.Er også forsket på kroppsbygger miljøt,og det kan ligne i stor grad på det samme som en person som har bulimi har det.Altså...når du ser deg i speilet ser du liten ut,samme hvor stor du er...bulimi der ser du "feit ut"..eller så du skal forstå...det er psykologisk..sitter en vrang forestilling i hodet med andre ord om att du ikke ser bra ut.Så kan en jo spørre seg om hva som er så pent med å se ut som en broiler,med muskler som ser unaturlige ut? I mine øyne ikke bra,men det er meg.Hva du synes er jo helt legitimt og forstålig.Ikke jeg som har ett forvrengt kroppsbilde.

Det er ganske mange som er i arbeid, og ganske mange er overvektige. Du skal være forsiktig med å tillegge hele byggermijøet megareksi, og hvis du har tenkt å snakke om forskning må du gjerne diske opp et par linker til publikasjonen.

Hvis du virkelig tror at vrangforestillinger som spiseforstyrrelser, megareksi osv sitter så løst, så har du en jobb å gjøre.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Jan Erik - Lommelegen.no

Vell....

Personargumenter er fine greier.Takker det samme...ofte lurt å tenke over hva man skriver før man går i fella?Ikke sant;)

Gjerne forklar meg hvor i posten min jeg har utført et personangrep! Jeg stiller opp status på kildene som hver enkelt av dere bringer. Om du ser mitt angrep på din kildebruk som et personangrep så burde du ikke diskutere i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Det er ganske mange som er i arbeid, og ganske mange er overvektige. Du skal være forsiktig med å tillegge hele byggermijøet megareksi, og hvis du har tenkt å snakke om forskning må du gjerne diske opp et par linker til publikasjonen.

Hvis du virkelig tror at vrangforestillinger som spiseforstyrrelser, megareksi osv sitter så løst, så har du en jobb å gjøre.

Motbevis det da! Ja mange i jobb som er overvektige...mange som tror jeg pumper jern...har aldri pumpet en dritt,men etter 30 år på anlegg har jeg kropp som du måtte ha trent i 30 år for å få;)

Lenke til kommentar

Jan Erik Engan...

BULLSHIT!

Eller kanskje denne: http://www.side2.no/helse/article2984052.ece

Lenke til kommentar

Nei, forbrenningen øker om man trener såpass styrke og spiser i kcaloverskudd slik at muskelmassen økes.

Det som bestemmer basalforbrenning er kg muskelmasse, alder, høyde og kjønn. All annen forbrenning er aktivitetsrelatert, og det er svært små variasjoner i forbrenningen hos friske folk. Der det er sykdom inne i bildet snakker man om maksimalt 15% avvik, men dette er ved særdeles store forstyrrelser av hormonproduksjon eller ved enkle krefttilfeller som rammer bukspyttkjertel eller andre hormonsentra i hjernen.

Legger ved et bile av Berkhan etter en måned UTEN trening så KANSKJE dette begynner å synke inn hos noen?

http://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=10150483700384102&set=a.10150483681914102.376813.762084101&type=3&theater

Lenke til kommentar

Motbevis det da! Ja mange i jobb som er overvektige...mange som tror jeg pumper jern...har aldri pumpet en dritt,men etter 30 år på anlegg har jeg kropp som du måtte ha trent i 30 år for å få;)

Vet ikke hvordan de gjør det der du kommer fra, men det er ikke vanlig at den som betviler noe må bevise det. Du slenger ut ville påstander, prøv å følge opp med et bevis.

Ja, du er sikkert enorm.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...