Arctic Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Hei. Kan ikke dere gjøre internettbrukere en tjeneste? Last ned et lite gratis program som heter IfranView her: http://www.tucows.com/preview/194967.html ( http://www.irfanview.com/ ) Med dette geniale programmet kan du enkelt resize bilder, fikse litt på kontrast, lysstyrke osv. Bruksanvisning for resize: Åpne programmet, dra inn, lim inn, sug inn, whatever bildet du skal forminske (alle du har tatt med dig cam...!) Trykk Ctrl+R skriv inn et menneskelig tall - Save - Ferdig! Alle er fornøyde, og gidder faktisk å se bildene dine La dette bli en god vane. Bruksanvisning for lys/farge om nødvendig: Se over, men trykk Shift+G - utfør den magiske handlingen - save. Hvis du har lett for å glemme snarveier, trykk "image"... Lenke til kommentar
TheMatrix Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Synes heller at elendig kvalitet er problemet fremfor størrelse Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Synes heller at elendig kvalitet er problemet fremfor størrelse synes jeg og.. men vi må tenkte på de som har isdn! Fikk adsl for ikke så lenge siden, og når jeg hadde isdn likte jeg ikke store bilder, men nå plager det meg ikke Lenke til kommentar
hakrist Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Ok, jeg blir kanskje litt upopulær nå, men jeg syns det egentlig er bare tull å ta hensyn til de som kun har isdn. Isdn er tregt, gammelt og avlegs. Adsl burde være et minimumskrav i disse dager. Selv så boikottet jeg telenor, helt frem til de kunne levere adsl til meg (som jeg endelig fikk i sommer). Jeg valgte altså å leve uten nett i over 3 år fordi telenor ikke fikk ut fingeren med bygge ut adsl nettet sitt. Alt tregere enn det er ikke verdt å ha. 8) ...ok, nå kan dere komme med de kjeftete kommentarene til meg... Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 MS Powertoys Image Resizer til XP funker genialt til å gjøre om på bildestørrelse.... høyreklikk på bildene, velg størrerlse og trykk OK, vips så har du mindre bilder. 640x480 virker ok i dette forumet (selv om det ikke er 100% isdn vennlig) Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 IfranView er genialt, et av de windows programmene jeg ble glad i! Fungerer ikke for Linux nå da.. Et annet tips til IfranView -> snu bildene lett. Trykk R, CTRL+S, <enter>, <enter> også er bildet snudd og lagret. Burde være autolagring, finnes vel en måte å gjøre dette på også Om noen der ute bruker ACDsee, jeg vil råde dere til å bytte til IfranView da dette er et ikke bare bedre, men også raskere program Lenke til kommentar
Marius Horten Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 det er nok fremdeles en del her som bare har ISDN eller modemoppkobling uten at det er vår feil. Selv har jeg fått med meg flere naboer og mast på alle selskapene, men det er ingen som har tenkt til å legge ut hit på flere år. Så man kan da ikke straffes for noe man ikke kan gjøre noe mere med. I stede kan man ha en advarsel i topicen eller til og med bare legge ut en link til bilde... Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Syntes at folk med isdn burde slutte å syte så sinnsykt... satt med 56k og så gjennom svære tråder(fks. babethreaden).. men en ide er jo å ha et lite bilde i posten og link til det svære slik at vi med adsl(og lignende) kan "nyte" bildene i god oppløsning.. Lenke til kommentar
Kent (StudioFreya) Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Syntes at folk med isdn burde slutte å syte så sinnsykt... satt med 56k og så gjennom svære tråder(fks. babethreaden).. men en ide er jo å ha et lite bilde i posten og link til det svære slik at vi med adsl(og lignende) kan "nyte" bildene i god oppløsning.. Nå får du for #¤%# gi deg! Når Telenor pumper ut den helvettes reklamen om Telenor ADSL i hytt og pine er det rart at _vi_ reagerer? Hvis Telenor hadde brukt alle reklamepengene på utbygging så ville nok alle som var interessert i ADSL hadd MULIGHET til å skaffe seg det... Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 19. august 2003 Forfatter Del Skrevet 19. august 2003 Jeg sitter på ISDN, uten mulighet til noe annet. Men jeg syter ikke av den grunn. (har også lest igjennom Babethread) Men når bildene av en PC blir på nesten 1 MB, gidder jeg ikke å se de. Jeg kjører 1280x1024, men bildene bruker å være 1600x1200. Det sier seg selv at man enten må vente til det er helt ferdig loadet, eller så må man scrolle... Absolutt helt unødvendig. Og ikke kom med det der at bildene er passe store hvis man har rask linje. Bullshit! Du finner ikke én plass i verden hvor nettbilder på 1600x1200 er akseptert - uansett hvor raske linjer de måtte ha. Lenke til kommentar
hakrist Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Adsl bør være en folkerett, ikke et privelegium. Og generellt så mener jeg at bilder godt kan være så store som 1600x1200. Da får man i det minste sett detaljene skikkelig. Forutsatt at folk klarer å ta skikkelig bilder da.... Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 19. august 2003 Forfatter Del Skrevet 19. august 2003 Det bør være ja, men inntill vidre er det ikke på langt nær. Forøvrig får man sett detaljer nok på mye mindre en 1600x1200 - såfremt brukeren gidder å klippe vekk gardiner, møbler og annet tøv. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Arctic har helt rett, selv sitter jeg med ADSL men vi kan ta litt hensyn til andre her i forum som ikke har det samme tilbud :wink: Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Synes heller at elendig kvalitet er problemet fremfor størrelse synes jeg og.. men vi må tenkte på de som har isdn! Fikk adsl for ikke så lenge siden, og når jeg hadde isdn likte jeg ikke store bilder, men nå plager det meg ikke EBIG stakkar oss med IDSN som bor langt oppi skogen !!!! hehe LOZER Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Må jo gå ann å komprimere bilder før mann poster dem her !! Kvalitetsforskjellen er minimal hvis man f.eks. komprimerer til 1/8. Eller hva TheMatrix ? Ang. størrelse burde det også vært en grense på f.eks. 800x600/1024x768 for å bl. a unngå sideveis skrolling, noe som er litt irriterende. Har man behov for større bilder så er det bedre å linke til dem. Dette har ikke bare med modem/isdn/bredbånd å gjøre - Det har mest med sløvhet (eller dårlig kunnskap ang. bildebehandling) fra posteren å gjøre... :-? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Et tips angående scrolling, IKKE bruk hardware som forumlayout. F.eks "amotor" gir deg relativ bredde Forøvrig pleier jeg å publisere bilder i 1024x768 ~70kB som gir et greit forhold på kvalitet/størrelse. 1024 er også den oppløsninga HW.no er optimert for så da bør det være greit i forumet også imo Lenke til kommentar
tadcomp Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 For min del poster jeg bare bilder i 640x480, da det er oppløsningen på kameraet mitt 8) Lenke til kommentar
zyp Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Hmm, jeg er en merkelig person... Etter å ha lest gjennom hvert innlegg har jeg motargumenter... Selv har jeg brukt 28k i lang tid (fikk 56k torsdag) men likevel klikker jeg meg inn på tråden uansett om folk skriver modem warning og slikt... Mens jeg venter på at bildene skal laste begynner jeg å lese gjennom innleggene, og hvis bildene er av bra kvalitet har jeg tålmodighet nok til å vente på dem... Men samtidig irriterer jeg meg over å vente i et minutt eller to fordi de har putta inn 5-6 bilder i et innlegg... Min mening er i allefall: Post kun små bilder med god kvalitet og link til større bilder... Store bilder lager ikke større interesse, bare større irritasjon... Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Liker best store bilder jeg til tross for mi pinglete isdn linje. Hva med å begynne å poste begge deler? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Hva med albumsystem som automatisk resizer ned et stort bilde? Man legger bare inn et stort bilde, så lager php+gd noen mindre versjoner, så kan brukeren velge den som passer best, thumbnails er også lurt for da ser du om et bilde er interessant før du ser på det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå