kjellvr Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 hei, fikk laste-ventil som feil på eu kontrollen, jeg vet hva ventilen gjør men ikke hvordan den fikses og evnt hvordan jeg ser om den må byttes ut. vil helst fikse denne da den koster nesten 4000 kroner ny. har en opel astra F 93 1.8, noen som har vært borti dette før? setter stor pris på alle innslag! Kjell Vistnes Randeberg Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Er mulig og smøre den opp igjen for den pleier å sette seg fast. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Sprøyte på WD40 eller en annen tynn olje og operere ventilen med hånda til det løsner. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Hvis du kommer deg under bilen ser du fort om den må byttes eller bare smøres. Jeg hadde samme problemet på en 4Runner, da var hele lasteventilen bare en stor rustklump. Altså ikke noe håp annet enn å bytte den. Lenke til kommentar
kjellvr Skrevet 21. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2012 takk for gode tips folkens! setter pris på det Lenke til kommentar
kjellvr Skrevet 2. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2012 hei igjen folkens. har tatt en nærmere kikk på ventilen nå. slik jeg forstår det så er det ett stempel som blir operert av ei fjær, og fjæra henger på bakakslingen. når akslingen blir presset mot bakken av vekt så trekker det i fjæra og stempelet blir trykket opp i sylinderen som øker trykket i bremsesystemet, altså det skal mindre til for å bremse kraftig. rett meg hvis jeg tar feil. dette er utifra å ha kun kikket på ventilen. det var noe rust på hendelen som fjæra var festet i, selve den som stempele står på. bolten som gjør at denne hendelen kan opereres (trykkes opp og ned) var veldig rustet. sprayet på med noe wd40 som jeg ble tipset opp her, prøvde meg frem med hendelen, satt relativt godt den ja. pusset litt med stålkost og litt mer wd40 så kom den litt etterhvert. men spørsmålet mitt er, skal stempelet gå ut av seg selv? image hosting her er bildet av ventilen hvis det er til noen hjelp for noen Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 spørsmålet mitt er, skal stempelet gå ut av seg selv? Ja, det er nok en fjær der inne et sted, som skal presse stempelet ut, så det hele tiden ligger an mot hevarmen. Du bør nok demontere ventilen helt fra bilen og ta den fra hverandre på en ryddig arbeidsbenk. Lenke til kommentar
kjellvr Skrevet 2. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2012 spørsmålet mitt er, skal stempelet gå ut av seg selv? Ja, det er nok en fjær der inne et sted, som skal presse stempelet ut, så det hele tiden ligger an mot hevarmen. Du bør nok demontere ventilen helt fra bilen og ta den fra hverandre på en ryddig arbeidsbenk. men stemmer det at den store fjæra som er festet til bakakslingen dytter/trekket i ett stempel inni ventilen? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 men stemmer det at den store fjæra som er festet til bakakslingen dytter/trekket i ett stempel inni ventilen? Jepp. Stempel, sleide eller spole; kjært barn har mange navn. Dette er vel i praksis en trykkreduksjonsventil, som fungerer som den øverste i dette innlegget; tappen som stikker ut og påvirkes av hevarmen fyller samme funksjon som skruen med rattet og fjæra. (og fjæra på hevarmen virker på samme måte som den inne i ventilen på tegninga.) Jo hardere denne tappen trykkes inn, jo høyere blir trykket i bakbremsene før ventilen stenger. Port P går til bremsepedal, port A til bakhjulene. Drenering til tank/port T (blå farge) eksisterer ikke på din ventil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå