Gå til innhold

Søke VG1 på nytt, hvilke karakterer?

chanchan

Anbefalte innlegg

Hei!

Det første semesteret på VGS har rett og slett vært et helvete for meg. Jeg trodde aldri at sekstenåringer kunne være så kjipe og barnslige. Jeg har rett og slett blitt et mobbeoffer á la barneskole igjen, og derfor har karakterene også gått rett i dass. Null motivasjon.

Jeg har derfor bestemt meg for å søke VG1 på nytt igjen til neste år, men det jeg lurer på da - vil de se på karakterene mine fra det skoleåret som har gått, eller vil de se på vitnemålet fra ungdomsskolen?

Forskjellen er ganske dramatisk, vil jeg si. Snittet jeg har på vitnemålet er blank 5, mens snittet fra det foregående året ser ut til å bli rundt 3,2. Jeg kommer til å gjøre mitt beste neste semester, men som sagt er det veldig lite motiverende å dra på skolen når man får slengt "vittige" replikker etter seg i gangene.

Noen som vet mer om dette enn meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på det samme egentlig. Og når er fristene for dette? Vanlig søknad er jo 1.mars.. men hva hvis alt går skeis etter dette. Er det mulig å søke seg et år om igjen til sommeren , når man har fått kompetansebevis?

Lenke til kommentar

Har du vurdert å ta fagene som privatist?

Jeg har aldri helt satt meg inn i hva det går ut på, hvor lang tid man bruker på det og hva man må gjøre... Kan jeg ta noen fag som privatist som lar meg starte rett på VG2 Media til neste år? (For det er altså dette jeg ønsker uansett)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri helt satt meg inn i hva det går ut på, hvor lang tid man bruker på det og hva man må gjøre... Kan jeg ta noen fag som privatist som lar meg starte rett på VG2 Media til neste år? (For det er altså dette jeg ønsker uansett)

Du kan lese litt om det her. Helt seriøst, det er ikke noe pes. Eneste nedsiden er at du må betale litt, men det er en veldig liten invistering for å slippe et helt år til på VG1.

Karakterene du får på privatisteksamene teller like mye som standpunktskarakterene du ville fått på skolen, så det skulle ikke være noe problem å begynne på media VG2 (så fremt du får gode nok karakterer). Men du bør uansett snakke med rådgiver på skolen.

Edit: Altså, det eneste du "trenger" å gjøre er å melde deg på privatisteksamen i alle fagene du har i VG1 og å møte opp på angitt tid og sted. Resten er opp til deg. Det skulle ikke være noe problem å lære pensum på egenhånd (kanskje med unntak av matematikk). Dersom noen av karakterene (i de avsluttende fagene) ikke blir så gode som du hadde ønsket, så kan du ta de igjen som privatist igjen mens du tar VG2/3.

Endret av bögfisk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan lese litt om det her. Helt seriøst, det er ikke noe pes. Eneste nedsiden er at du må betale litt, men det er en veldig liten invistering for å slippe et helt år til på VG1.

Karakterene du får på privatisteksamene teller like mye som standpunktskarakterene du ville fått på skolen, så det skulle ikke være noe problem å begynne på media VG2 (så fremt du får gode nok karakterer). Men du bør uansett snakke med rådgiver på skolen.

Edit: Altså, det eneste du "trenger" å gjøre er å melde deg på privatisteksamen i alle fagene du har i VG1 og å møte opp på angitt tid og sted. Resten er opp til deg. Det skulle ikke være noe problem å lære pensum på egenhånd (kanskje med unntak av matematikk). Dersom noen av karakterene (i de avsluttende fagene) ikke blir så gode som du hadde ønsket, så kan du ta de igjen som privatist igjen mens du tar VG2/3.

Tusen takk! Du er virkelig en livredder her, har alltid lurt på dette. Trodde nesten jeg var nødt til å søke meg som privatist hos akademiet o.l, det koster jo fort 10 store. Takk igjen!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...