Gå til innhold

raid kontroller og formatering av disker.

Anbefalte innlegg

Jeg har 4x200 gig wd disker jeg skal flytte fra en standard ide kontroller og over på en raid kontroller.

Jeg skal ikke kjøre dem i raid slik at det blir en stor disk, men sette dem opp som enkle disker.

Må diskene formateres etter at jeg har kobla dem på raid kontrolleren?

Jeg har lite lyst å miste alt dritten som ligger på dem lixom

./ARiLD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja men du kan begynne med å sette 2 i raid og kopiere alt du skal ha til de andre 2 hvis du har plass da og så setter du de 2 i raid og de du har kopiene på på vanlig ide og så kopierer du til de du nettopp satt i raid trur det skal gå du har vell en extra raid kontollere eller noe for det hoved kortet kan bare ha 2 p-ata disker i raid.

eller er det s-ata disker?

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke kjøre dem i raid slik at det blir en stor disk, men sette dem opp som enkle disker.

Da jeg flyttet tre ATA-disker fra hovedkortet til et Abit HotRod 100 Pro (RAID-kontroller), måtte jeg IKKE formatere de på nytt. Kjører de fortsatt som enkle disker. Tror nok at hvis diskene ikke er satt opp som RAID i dag, og ikke skal settes opp i RAID på RAID-kontrolleren, så slipper du å formatere.

Jeg kjenner ikke alle RAID-kontrollere, men jeg har flyttet en del disker fra et hovedkort til et annet hovedkort med ulike kontrollere, og det har til nå ikke vært nødvendig å formatere diskene på nytt. Skal du flytte disker inn eller ut av RAID, må du nok formatere.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke skal kjøre raid trenger du ikke å formatere. De over som har sagt du må har enten null peiling på data eller så vil de lage masse ekstra arbeid for deg. (Jeg tar et lite forbehold iom. jeg ikke har vært borti alle raid-løsninger som finnes men flere til vanlig pc).

Hvis dere ikke har peiling så hold kjeft. Makan. Jeg blir så lei de tullingene på dette forumet.

I "raid-menyen" må du velge boot disk. Og så er det bare tut og kjør.

Du bør etterhvert prøve deg frem med både raid 0 og 1. Det er ganske artig. Lykke til ! 69.gif

Lenke til kommentar

Du må IKKE formatere dem! Du må KUN formatere dem hvis du skal UTNYTTE raid-funksjonen på kontrolleren, noe du IKKE skal. Du skal ikke stripe dem, eller kjøre mirror. Med andre ord, IKKE FORMATER!

Denis87, sjekk sakene først før du sier slikt. Det du sier er FEIL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...