Gå til innhold

SSD vs Hybrid

Anbefalte innlegg

Det beste av to verdener! Endelig har Seagate sluppet sin hybrid som er en kombinert tradisjonell disk og en SSD-disk. Finnes i størrelsene fra 250, 320, 500 og 750 GB og er i 2,5"-størrelse. SSD-delen av disken er på 4 GB og gjør at hele disken blir opp til 80 prosent raskere enn en tradisjonell 7200-rpm-disk.

Hvordan er en sånn her kontra en SSD disk? Bestillt meg ny bærbar i dag å tenkte å sette inn en 128gb SSD disk, Hybriden er både billigere og har større plass, så hva bør jeg gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mmm, endelig? Seagate Momentus kom ut rundt mai/juni 2010 SVJH.

Den har kommet i ny og oppdatert utgave, det er vel dét du tenker på. Sikkert helt topp i bærbare, men jeg ville nok holdt meg til SSD + snurredisk på stasjonær. Uansett vil begge oppleves kjappere enn en typisk 5400RPM disk (som man typisk finner i bærbare). Overskrider bruksbehovet ditt på den bærbare 12x/160GB, er vel svaret ganske klart. Den mangler SVJV fortsatt caching av skriveoperasjoner.

For å si det enklelt; bruker du snurredisk til vanlig, kommer du til å bli fornøyd med Momentus; bruker du en SSD, tipper jeg du vil bli skuffet.

Lenke til kommentar

Det er enkelt og greit en mellomting. Ikke like rask som en skikkelig SSD - men langt bedre enn en tradisjonell snurredisk.

Jeg ser på den sånn at dette er en disk for dem som ikke har mulighet av en eller annen grunn til å kjøre en SSD for OSet + en snurredisk for lagring av filer. Det kan være greit for en laptop kanskje (dog du kan normalt ofre DVD-rom'en din for plass til en ekstra disk om du vil). Denne løsningen er langt bedre i alle tilfeller synes jeg - så lenge du har plassen til dem i maskinen rent fysisk. På hovedkort med SSD-caching kan du unasett lage din egen hybriddisk med en del av SSDen din om du vil, og du vil ha fleksibiliteten til å velge detaljene selv. Ikke alle hovedkort har denne featuren dog - det er vel hovedsakelig Z68 chipset.

-Stigma

Lenke til kommentar

Så jeg bør gå for en SSD da. Jeg har en ekstern hardisk på 750gb til filmer å sånt, følger med 750gb hdd til laptopen jeg har bestillt så da er det bare å kjøpe kabinett så har jeg 1,5tb med plass til rot :)

Ja, eller som sagt om du ikke bruker DVD-romen din mye og kan tåle å ha denne i vesken som en ekstren enhet du tar frem i ny og ne, så kan du erstatte DVD-romen med en caddy (billig) for en ekstra harddisk. Da kan du ha SSD og snurredisk i laptoppen samtidig. Det er ganske ideelt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...