Nate02 Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg skal begynne å sudere i Mars, så jeg skal kjøpe meg ny laptop til studiene! Ville egentlig ha stasjonær, men trenger å kunne være mobil. Så da må det bli en laptop. Har vurdert denne. Men vet ikke om den holder til programmene som vi skal kjøre på skolen? Mener da med spec som er lagt inn:) Tenker selvfølgelig da også på at maskinen må stå i dokking for at det skal fungere optimalt Supert hvis noen kunne gitt noen tips! Kan ikke gå noe høyere i pris, men er åpen for andre forslag. Lenke til kommentar
Nate02 Skrevet 16. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2012 Glemte å si at jeg også kommer til å bruke en eller to eksterne skjermer ved siden av Lenke til kommentar
Nate02 Skrevet 18. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2012 noen som har peiling? Lenke til kommentar
enl Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Du kan jo prøve en Dell Precision MOBILE WORKSTATION M6600 ESSENTIAL med Nvidia Quadro-skjermkort. http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=w11m6602&c=no&l=no&s=bsd&cs=nobsdt1&model_id=precision-m6600. Solide maskiner dette Lenke til kommentar
Nate02 Skrevet 18. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2012 Den ser jo fin ut den, men hvis jeg setter opp spec på den på samme måte som med multicom så blir den så sykt dyr:) Har sett litt på Sony Vaio tror du at skjermkortet til den klarer å kjøre autocad og de andre programmene uten problemer? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Du kan jo se på Lenovo Thinkpad T420 eller T420s. T420s finnes i 14'' (1600 x 900) versjon med nVidia Quadro NVS 4200M til ca 15 500,- (i7 2640 og 160 GB SSD). Ulempen med akkurat denne er at den ikke har IPS-skjerm, det finnes en versjon med IPS også, men den koster en 1 500 kr mer. Vet at flere faktisk kjører AutoCad på denne, men hvor god ytelse det er aner jeg ikke. Vekta på denne er ca 1,8 kg. T420 finnes med omtrent samme specs til litt lavere pris. Har en T420s (beste specs) selv og den kjører fint en Dell U2711 skjerm (2560 x 1440) + en 1920 x 1200 skjerm samt PC-ens egen skjerm. Med dokking kjører den 3 eksterne skjermer. Sony sin Vaio har begrensing på 1920 x 1200 i skjemoppløsning på ekstern skjerm. Lenke til kommentar
Nate02 Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 Hmm, takk for at du sa fra om det. Har faktisk ikke tenkt på at det kan være begrensninger når du bruker ekstern skjerm Hvordan er det du finner ut av det egentlig, kunne du sjekket hvor mye begrensninger laptopen i første link har også? Prøvde å finne det, men fant ikke noe sted? Lenke til kommentar
Nate02 Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 Thinkpaden virker jo veldig grei forresten, skal absolutt sjekke ut mer om den Takk for tipset. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hmm, takk for at du sa fra om det. Har faktisk ikke tenkt på at det kan være begrensninger når du bruker ekstern skjerm Hvordan er det du finner ut av det egentlig, kunne du sjekket hvor mye begrensninger laptopen i første link har også? Prøvde å finne det, men fant ikke noe sted? Man kan se det ved hjelp av å sjekke hvilke skjermutganger den bærbare har. Single-link DVI og HDMI har en begrensing på 1920 x 1200. HDMI har egentlig mulighet for mer, men jeg har ennå ikke sett noen som bærbare som har implementert mer enn 1920 x 1200 (dvs i realiteten single-link DVI). Displayport (DP) klarer alt som skjermkortet klarer. VGA klarer omtrent 2048x1536 som maks. Multikom PC-en har trolig samme begrensingen uten docking, med docking har den en Displayport samt trolig dual-link DVI. Da klarer den fint oppløsningen til 27'' - 30'' skjermer. Faktisk så tenkte jeg heller ikke på dette før jeg skulle kjøpe meg ny PC i høst. Kravet var at den skulle klare å kjøre Dell U2711. Når jeg da begynte å sjekke - viste det seg at de fleste bærbare som var aktuelle faktisk ikke klarte full oppløsning på denne. Når det gjelder Lenovo T420/T420s så vær klar over at man på disse kan bytte ut DVD med ekstra batteri/ekstra harddisk. På T420 skal det også finnes et slicebatteri som settes under. Lenke til kommentar
Nate02 Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 Aha Greit å vite, takk igjen. Sjekket litt på Lenovon som du tipsa om, finner ikke noen med større SSD 160GB, synes det var litt lite. Hvor mye utgjør forskjellen på SSD og gammel type egentlig? Har du gammel eller ny Bolson? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Jeg har ny T420s med i7 2620 CPU, 160 GB SSD, 8 GiB ram, 3G modem, det beste trådløse kortet (Intel N6300) og HD+ skjerm (1600 x 900). 160 GB HD er nok for en bærbar - jeg lagrer svært lite av dokumenter etc på den bærbare da jeg nesten alltid er koblet opp mot en server. Men man kan kjøpe en UltraBay til ca 450 kr som har plass til en 2,5'' harddisk om man trenger mye plass. T420s har faktisk i gitte konfigurasjoner ha 3 stk harddisker. Dersom man ikke har 3G modulen på plass eller ikke trenger den, så kan den modulen erstattes med en SSD av typen mSATA. Finnes opp til 120 GB. Kan man montere selv. SSD-en kan erstattes med en vanlig harddisk - men T420s bruker harddisker med 7 mm høyde og ikke 9,5 mm. Noe som er gjort for at maskina skal bli lett og relativt tynn. Av disse er det ikke så stort utvalg, men noen finnes. Og til slutt kan man ha i en HD i UltraBay - her kan man ha 9,5 mm høyde. Så det er plass til en 120 GB mSATA SSD, inntil 500 GB HD (i standard plass) og inntil 1 TB i UltraBay. Ca 1.6 TB lagring i en bærbar som i utgangspunktet veier mellom 1.7 og 1.8 kg er ikke dårlig (vekta går så klart opp). At man bruker 7 mm høyde gjør også at det er begrensinger på tilgjengelige SSD-er, i hovedsak var det bare Intel og Crucial som hadde lave disker. Derfor har Lenovo brukt en 160 GB X-25 i fra starten, nå bruker de vel en Intel 320. Men Samsung sin 830 serie, Crucial sin M4 serie og den nye 320 serien til Intel har alle SSD-er med mer en 160 GB (faktisk opp til 600 GB). Men det koster. Personlig synes jeg SSD er verdt det i forhold til en vanlig snurredisk - du kjenner at den er mer responsiv og at ting laster raskere. Men som nevnt - i hovedsak får man T420 med akkurat samme spesifikasjoner. Forskjellen er. - Litt lavere pris. - Noe tyngre (2,3 kg kontra 1,8) - Lengre batteritid. - Har 9,5 mm HD plass. En ulempe med Lenovo er at de ikke har alle konfigurasjoner tilgjengelig i Norge, samt at man ikke kan konfigurere selv. Personlig har jeg brukt Thinkpads i en årrekke. Min forrige, en 14'' T60 kjøpt for 5 år siden har jeg fremdeles i bruk. Det er gjennomsolide maskiner - dyre - men de holder. Men kikk også på HP sine Elitebook PC - de er litt rimeligere og har også dedikerte grafikkløsninger. Men lav vekt, fornuftig oppløsning (fra 1440 x 900 og oppover) og DisplayPort er ikke akkurat det mest vanlige. Markedet skal ha lav oppløsning og HDMI. Lenke til kommentar
Nate02 Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 Helt supert Kommer til å ta en avgjørelse i løpet av noen dager, skal se litt på HP også. Men jeg tror jeg liker Lenovo bedre så langt. Har også en liten finger på Multicomen inntil videre, var noe med den som gjorde at jeg ikke helt klarer å gi slipp på den ennå. Likte at selskapet kommer fra Norge, selv om jeg ikke vet helt hvor mye det vil ha å si for service osv.. Har et siste spørsmål jeg lurer på: Hvor mye har egentlig Ghz å si på ytelsen når jeg begynner å jobbe med programmene? Hva er det laveste jeg burde ha av Ghz? Burde jeg prioritere ram og skjermkort i stedet? Ønsker å ha en del minne fordi jeg også kommer til å bruke laptopen en del til privat bruk Klarer alle laptopene vi har vært innom til nå å for eksempel kjøre Battlefield 3 hvis jeg ønsker det? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Spill er de alle dårlige til. NVS 4200M er en dårlig spillGPU, samme gjelder AMD GPU-en som HP bruker. Da må du lete etter bærbare med AMD Radeon HD 6850M eller GeForce GTX 460M eller bedre GPU-er. Dette finnes nesten bare i 15,6 tommers (eller større) maskiner med vekt 3 kg +. Med lave settings og lav oppløsning kan man dog spille det meste på en bærbar også. Om GHz eller RAM/GPU teller mest avhenger av programmene - så her er det vanskelig å komme med noen direkte anbefaling. Der må du faktisk sjekke på nettet knyttet til de enkelte program hva som anbefales etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå