Gå til innhold

Bør jeg sterilisere innekatten?

Anbefalte innlegg

Dersom jeg hadde hatt en utekatt ville jeg uten tvil fått den sterilisert med en gang. Rett og slett fordi min hunkatt overhodet ikke skal sette et kull med unger til livs.

Men jeg bor i leilighet, katten vil aldri være utendørs med mindre jeg har den i bånd - er det da riktig å sterilisere? Det er en hunkatt på 5-6mnd.

Tenker da på hvordan katten vil bli påvirket/traumatisert, å sterilisere katten hvis det ikke er nødvendig blir jo litt dumt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De steriliserer vanligvis ikke hunnkatter, de kastreres.

Katten kan lure seg løs fra grepet ditt, båndet kan ryke, det kan være for slapt og katten kan komme seg løs. Å tro at risikoen for at katten kan få uønsket graviditet ikke eksisterer fordi du bruker bånd utendørs er naivt.

For mange hunnkatter er det slitsomt å ha løpetid, spesielt om de ikke får parret seg. Hverken jeg eller min veterinær har hørt om katter som har fått psykiske vansker av å bli kastrert - når de våkner fra narkosen er de akkurat som før (med unntak av de få prosentene som gnager på stingene)

Hunnkatten din er ikke den aller siste i hele verden og om hun var det ville det vært likegyldig om du kastrerte den eller ikke.

Lenke til kommentar

Det er VONDT å se på jentepusen din gni seg bortover gulvet med rumpa i været og jamre seg konstant. Jeg har inntrykket av at jentene mine er mye mer roligere og har det mye bedre etter kastrering enn før, inngrepet gikk også helt greit og ingen av dem har fått varig men.

Forøvrig så er det omtrent ingen som steriliserer lenger (hvor man kun setter ''klem'' på egglederne), det aller vanligste er nå kastrering (hvor de fjerner både eggledere og livmor).

Ved kastrering så eliminerer du også sjangsen for livmorskreft :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja. Sterilisier den. Et uhell er alt som skal til.

Jeg har ikke inntrykk av at katter generelt sett blir særlig traumatisert av sterilisering. Inngrepet har lav risiko også.

Er vel enig med Larsemannn her ... under tvil (sikkert en personlig greie at jeg bestandig føler ett lite stikk der nede når jeg leser en setning hvor ordet "sterilisering" dukker opp ...) - men tvilen gjelder det at inngrepet blir foretatt i god tid før dyret har lært seg å sette pris på sakene. Steriliserte selv en katt som var blitt 1,5 år. - den mista hele personligheten sin. "Tigeren ble forvandlet til en lodott" blush.gif

Lenke til kommentar

Takk for de gode svarene :)

Det jeg er redd for er at hun skal bli ødelagt av inngrepet, nå er hun full av liv og energi og hvis hun skal gå rundt og virke deppa resten av livet så vil ikke jeg føle at jeg hjalp katten noe særlig.

Er ikke redd for overvekt, det er jo bare å gi riktig matmengde, det er redusert aktivitetsnivå som jeg er usikker på.

Lenke til kommentar

Katter som ikke kastreres (sterilisering har ikke vært utført på over 20 år!) kan få løpetid så ofte som hver fjortende dag i sommerhalvåret. Å la en hunnkatt få løpetid gang på gang uten parring er å be om livmorbetennelse. Og tro meg, kastrering av en katt med livmorbetennelse er et mye mer invasivt, risikabelt og dyrt inngrep. Og det VIL SKJE dersom hunnkatten får nok løpetider uten parring. Det vil også føre til hormonelle ubalanser, og sjansen for kreft øker betraktelig. Forøvrig vil en fertil hunnkatt kunne markere i like stor grad som hannkatter, hun vil bli aggressiv som følge av hormonene, løpetiden vil føre til så mye stress at hun ikke vil spise og går ned i vekt, hun vil få dårligere pelskvalitet pga stress og dårlig ernæringstilstand osvosv. Det er en håpløs myte at kattene blir late av kastrering. Det som skjer er at katten slutter å være stresset og får tilbake et sunt aktivitetsnivå.

Endring i atferd skjer ikke ved kastrering. Endring i atferd skjer ved kjønnsmodning, altså vil katten etter kastrering få tilbake oppførselen den hadde før den ble kjønnsmoden. Ettersom din katt ikke er kjønnsmoden enda vil du ved å kastrere nå bevare atferden - ikke endre den. Og den vil naturligvis bli roligere, fordi den går fra kattunge til voksen :)

Endret av Anaio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sterilisering ikke blitt utført på 20 år? :dontgetit: det er vel 2 forskjelluge inngrep som jeg har forstått.

Sterilisering er kutting av eggleder/sædleder. Ved en sterilisering vil kjønnsdriften være intakt, katten vil ha løpetid, parre seg og inneha de samme hormonelle probleme (markering, stress, vandring) som en fertil katt, men vil ikke kunne få avkom. Ved kastrering fjernes reproduksjonsorganene i sin helhet, livmor/eggstokker hos hunnkatt og fjerning av ballesteinene som hannkatt, slik at all reproduktiv atferd opphører. Det er altså kastrering av begge kjønn. At begrepet sterilisering fortsatt er i bruk er nok fordi veterinæren da vet om han skal sette av tid til en kjapp hannkattkastrering eller en mer tidkrevende hunnkattkastrering.

Lenke til kommentar

Jeg synes det burde være kattens valg. Ikke lett å spørre, men hadde selv hatet å bli tvangs-serilisert.

Katter har ikke de samme følelsene og tankene knyttet opp til parring og det å bli sterilisert. JEg tror du skal lete lenge etter en veterinær som mener at kastrering ikke burde forekomme..

Du skal forsåvidt lete lenge etter et begravelsesbyrå som mener at død ikke burde forekomme.

Lenke til kommentar

Det var høyst relevant; sterilisering/kastrering av katter er god business; selvfølgelig vil alle veterinærer råde deg til å kastrere katten din.

Er du konspirasjonsteoretiker du eller? Hvis man skal være så bastant økonomisk kan jeg informere om at veterinærene ville tjent vanvittig mye mer på å behandle og avlive det enorme antallet løskatter som ville vært resultatet av manglende kastrering. Jeg er i den gode tro at man velger å bli veterinær fordi man ønsker dyrenes beste.

En katt er en katt, folkens. Den har ikke en kompleks hjerne slik som mennesker. Den kan ikke tenke hypotetisk, den kan ikke forstå konsekvenser, den kan i svært liten grad tenke "utenfor boksen" i det hele tatt. Den kan forstå vaner og rutiner. For å bruke maslows behovspyramide trenger katten kun det første trinnet, får den litt av trinn nummer to vil den trives med det også.

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

Det var høyst relevant; sterilisering/kastrering av katter er god business; selvfølgelig vil alle veterinærer råde deg til å kastrere katten din.

Tvilsomt. Selvsagt skal menneskene ha betalt for det de gjør, og enkelte forlanger mye mer enn andre (Oslo dyreklinikk tok 3500 for KUN kastrering av en jentepus, Sinsen dyreklinikk tok 1500 pr jentepus for både kastrering, ID chip, vaksinering og slengte i IDmerking i øret GRATIS) men det betyr ikke at det er spesielt ''god business'' å være veterinær. Så vidt jeg vet så tjener 'menneskeleger' mye mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...