IntelAmdAti Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 (endret) Jeg har nettopp fått meg en katt, det er en 6mnd gammel hunkatt. Har vært innom dyrebutikken og sett at det er mye forskjellig å velge mellom innenfor kattemat.. Fra det mest elementære - tørrfôr og våtfôr, til produkter myntet på katter som er sterilisert, gamle, unge og så videre. Utifra det jeg har lest så bør jeg se etter kattemat uten "animal digest", gluten-produkter, alt av kornprodukter og BHT/BHA. "Chicken meal" og lignende er akseptabelt men ikke som hovedingrediens. For de som ikke syntes dette er spesielt viktig så har dere helt rett i det, et menneske kan leve et langt liv på pommfri og cola men jeg har ikke lyst å ødelegge helsen til katten min for å spare litt penger. Vil tro det er forskjell på f.eks. First Price katte-mat til 6kr boksen og Whiskas-kattemat. Noen som har god greie på ernæring til katter? Endret 16. januar 2012 av Pycnopodia Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Som jeg har hørt, kattemat fra matbutikk er som Mcdonalds mat for oss. Om du skal ha god, og bra mat så dra til dyrebutikken og kjøp Royal Canin mat. Eneste katta mi får nå. Finnes mange forskjellige typer, men snakk med de ansatte i butikken så finner de nok riktig type til din katt. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2012 (endret) Noe som desverre er blitt vanlig praksis er at matprodusenter kjøper seg inn i dyremat-industrien slik at de har en plass å dumpe alle biprodukter og rester fra produksjonen av menneskemat. Royal Canin ble for eksempel kjøpt opp av Mars i 2002 og jeg ser ikke helt forskjellen mellom Royal Canin Premium dyremat og vanlig dyremat fra butikken. Selv om det er mye bedre enn First Price-dyrematen og kjæledyret ditt vil overleve lenge på også slik mat så finnes det sunnere alternativer. Royal Canin dyrematen inneholder for eksempel korn, korn er vanlig i kattemat fordi det er mye billigere enn kjøtt. Katter er kjøttetere, det er en grunn til at de ikke spiser korn Endret 17. januar 2012 av Pycnopodia Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 RC er langt bedre enn whiskas, friskies, og andre butikkmerker. Ikke ta mitt ord på det, test det selv! Som med alle andre så er katter forskjellige, og de reagerer forskjellig på forskjellige matvarer. I begynnelsen ga jeg kattene mine friskies fra butikken. Så gikk jeg over til RC og Hills, men guttepus la fremdeles massse på seg, flasset og lillejenta var så skrekkelig tynn. SÅ begynte jeg med Josera Classic som koster over 200 kr mindre enn RC (går utifra 10-kilossekker her), og sendte de som solgte josera en mail med spørsmål om hvorfor det var mye billigere og hva som var forskjellen. Forskjellen var at Josera ikke bruker flere millioner på reklame som RC gjør, og at man derfor sparer penger. Needless to say, så er det ikke kun prisen jeg går etter, for jeg vil jo ha det beste for mine katter! Så jeg ga Josera en sjanse, og guttepus gikk ned i vekt (folk spøkte med at jeg sultet han i begynnelsen! ) flasser ikke - til ekstremt lite nå og lille jentepus har lagt på seg litt. Altså, jeg har brukt Josera en god stund nå, og er superfornøyd med det! Du får kjøpt det her: http://nettdyret.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=list&b_kid=1059194 .. og, det er gratis frakt! Jeg har tre katter og en 10kilossekk varer i ca 2 måneder. 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2012 Hvis du vil ha det beste må du lage maten selv har jeg fått inntrykk av Joseraen var billig, men så får du og det du betaler for. Kvalitet er dyrt :/ Tørrfôr bør du aldri gi til en katt, heller ikke kornsorter. Katter har ikke enzymer til å bryte ned protein fra korn, fra naturens side er de ment å spise kjøtt og få alt de trenger fra kjøtt. Grunnen til at jeg leter etter sunn dyremat er delvis fordi jeg vil katten skal føle seg frisk og fin, men og fordi det vil holde katten frisk og unna veterinæren. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Josera er billigere på grunn av at de ikke betaler masse i reklame. Kvaliteten på foret er utmerket, det ser jeg på kattene. De ser mye friskere ut nå enn da de spiste RC og lignende. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2012 Har ikke sagt RC var bedre Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Royal Canin o.l som du kjøper hos dyreleger og dyrebutikker er ikke så dyrt som mange skal ha det til. Har lenge brukt Royal Canin og nå et annet merke som jeg kjøpte på dyrebutikken i nærheten der jeg bor. Det jeg har merket meg ved den "dyre" maten i forhold til maten fra dagligvarebutikken er blant annet: - Kattene spiser mindre før de er mett. - Mindre og fastere avføring - Mindre oppkast (ja jeg har opplevd at kattene mine spyr opp igjen maten fra dagligvarebutikken). Kjøper du f.eks 10kg sekk med RC eller andre skikkelige merker så varer de leeeenge. Har ikke regnet på det men i lengden kan jeg ikke tenke meg at det koster stort mer enn drittmaten du får fra dagligvarebutikken i. De har også smaksgaranti så du får byttet maten om katten din ikke spiser det. Lenke til kommentar
Hei Sveis Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Sjekk om du har en forhandler av Orijen i ditt nærområde. Det finnes ikke bedre katte- og hundemat. http://www.orijen.no/ 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 PantZman, RC-maten er ikke det verste men jeg ser ikke på det som et merke som leverer kvalitet. Det er dyrt og likevel inneholder maten lite kjøtt og stort sett fillers, tror du kan finne andre merker med både rimeligere og langt sunnere dyremat. Hei Sveis, Har vurdert Orijen men prøver å unngå å mate katten med tørrfôr hvis jeg kan Lenke til kommentar
sissluss Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 The Hill`s complete care. dekker din katt sine ernærings behov på en gunstig måte. finnest i dyrebutikk å er rimeligere jo større sekk du kjøper. jeg kjøper 10 kg sekk til mine to, nå venter jeg og kull på den ene så har og kjøpt "kitten" i samme serien. det som er bra med the hills er at de hele tiden utvikler seg, å de har ufattelig mange typer som dekker forskjellige behov, feks. hu ene min viste seg å være alergisk mot en type protein og kjøpte da alergifor i samme serie. da kan dy bytte over uten å tenke for smaken er relativt lik og innhold, så overgangsperioden er minimal. brukt hills hele livet til mine katter. aldri vurdert noe annet. etter jeg fant dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå