Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Røyk hovedkortet mitt?

Anbefalte innlegg

Heisann, har et problem med en PC jeg har bygd selv. Prøvde å bygge min egen PC for første gang, men det har ikke endt godt så langt. Satte sammen alle delene mine, men når jeg skulle starte PCen så skrudde den seg av etter 2-3 sekunder, for å så starte igjen etter 3-5 sek downtime. Alle viftene fungerer, men power og restart knappen på hovedkortet lyser (som indikerer at noe er feil i følge HK manualen), det samme gjorde HoldME (?) knappen (som betyr at det er noe galt med DIMM brikkene afaik). Etterhvert klarte jeg å fikse det med rambrikkene, men så begynte det å lukte svidd. Vet jeg har koblet noen ting feil, for å så å prøve å fikse det igjen etter flere gjentatte forsøk på å starte PCene, sikkert ikke en god idé.

Har hovedkortet mitt gått føyken? Eller er det noe annet. Har bestilt et nytt hovedkort for noen dager siden. Men lurer i tilfelle noe annet er ødelagt.

Mitt spec:

Cooler Master HAF X

Zotac GTX 570

Asus P9Z68-V Pro

Intel i5 2500k

NOCTUA NH-U12P SE2 S-1155

CORSAIR TX 650W V2 ATX

CORSAIR FORCE SERIES 3 2.5" 120GB SSD

CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL9

SEAGATE BARRACUDA 1TB 7200RPM SATA/600 64MB

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, har et problem med en PC jeg har bygd selv. Prøvde å bygge min egen PC for første gang, men det har ikke endt godt så langt. Satte sammen alle delene mine, men når jeg skulle starte PCen så skrudde den seg av etter 2-3 sekunder, for å så starte igjen etter 3-5 sek downtime. Alle viftene fungerer, men power og restart knappen på hovedkortet lyser (som indikerer at noe er feil i følge HK manualen), det samme gjorde HoldME (?) knappen (som betyr at det er noe galt med DIMM brikkene afaik). Etterhvert klarte jeg å fikse det med rambrikkene, men så begynte det å lukte svidd. Vet jeg har koblet noen ting feil, for å så å prøve å fikse det igjen etter flere gjentatte forsøk på å starte PCene, sikkert ikke en god idé.

Har hovedkortet mitt gått føyken? Eller er det noe annet. Har bestilt et nytt hovedkort for noen dager siden. Men lurer i tilfelle noe annet er ødelagt.

Mitt spec:

Cooler Master HAF X

Zotac GTX 570

Asus P9Z68-V Pro

Intel i5 2500k

CORSAIR TX 650W V2 ATX

Takk for alle svar!

Du er sikker på at det luktet svidd??? For hvis det gjorde det, så er nok defekt.

Du får prøve om igjen med det nye Hk og se om de samme symptomene kommer igjen. Hvis de gjør det så for du nok henvende deg til forumet igjen. Da er det nok en av komponentene dine som har dødd.

Lykke til!! :D

Lenke til kommentar

Mitt spec:

Cooler Master HAF X

Zotac GTX 570

Asus P9Z68-V Pro

Intel i5 2500k

CORSAIR TX 650W V2 ATX

Takk for alle svar!

Du er sikker på at det luktet svidd??? For hvis det gjorde det, så er nok defekt.

Du får prøve om igjen med det nye Hk og se om de samme symptomene kommer igjen. Hvis de gjør det så for du nok henvende deg til forumet igjen. Da er det nok en av komponentene dine som har dødd.

Lykke til!! :D

Er ganske sikkert på det ja :) Dama kom inn så lurte på hva jeg drev med - mtp på lukta

Har du kortsluttet hovedkortet? Eller var rambrikkene løse når du startet maskinen?

Rambrikkene var løse når jeg startet maskinen ja. Flyttet på dem med strømforsyningen på- noe som 110% sikkert er fyfy med store bokstaver.

Lenke til kommentar

Da vil ikke maskinen boote opp.

Tror det skal en del til for å ødelegge hovedkortet.

Det beste du kan gjøre er å feilsøke ved å låne prosessor elle hovedkort fra andre.

Vet ikke hvor du bor, men det hadde kanskje vært en løsning for å finne problemet :hmm:

Du kan sjekke om du kanskje har glemt noen ledninger for eksempel til kjøleviften til prosessor. Da har du garantert grillet den..

Kjølepasta til prosessor...

Snudd noen kontakter feil vei. Det skal noe til, men det kan godt hende..

Fra Sarpsborg..

Lenke til kommentar

Skal sjekke om noen kompiser har en prosessor jeg kan låne. Studerer i Trondheim, så har ikke så mange å spørre akkurat :).

Tror ikke jeg har glemte noen ledninger til CPU kjøler'n - den går som den suser. Har også thermalpaste eller hva det heter på CPUen

Lenke til kommentar

Sikker på att det ikke er eps på psu (12volt 4 pins kontakt 2 sorte og 2 gule ledninger på den) som har gått føyken da lukter noe jævli svidd hvis psuen kortslutter og drive å fikle med rambrikker når strømen står på er ikke lov nei.

Ta ut alt som du ikke trenger for å komme i bios å sætt i 1 å 1 ting av gangen så finner du ut hva som er deffekt du har ikke et bilde fra inni maskina å poste så vi kan se om du har satt noe feil.

Lenke til kommentar

Det kan da være et hav av årsaker til at maskinen ikke vil boote. Død CPU er nok en av disse, men det er høyst usannsynlig at CPU ryker sånn uten videre. Manglende CPU_fan og/eller pasta vil overhodet ikke føre til noen nedsmelting av en moderne CPU.

Av komponentene er hovedkortet også noe av det enkleste å ødelegge og noe av det som lett kan ta støyten hvis man f.eks fikler med minnebrikkene med strømmen på.

Jeg tipper derfor du har blåst et eller annet på hovedkortet.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Bruk nesa! Hvis det lukter så brent som du sier her høres det mest ut som PSU, men det er vanskelig å si hva det er. Som folk sier her er det egentlig bare å teste èn og èn komponent om du har mulighet for det.

Edit:

Det kan da være et hav av årsaker til at maskinen ikke vil boote. Død CPU er nok en av disse, men det er høyst usannsynlig at CPU ryker sånn uten videre. Manglende CPU_fan og/eller pasta vil overhodet ikke føre til noen nedsmelting av en moderne CPU.

Av komponentene er hovedkortet også noe av det enkleste å ødelegge og noe av det som lett kan ta støyten hvis man f.eks fikler med minnebrikkene med strømmen på.

Jeg tipper derfor du har blåst et eller annet på hovedkortet.

Jeg har også tro på at hovedkortet som er utsatt her. Men som sagt, prøv å lukt deg frem.

Endret av gsn
Lenke til kommentar

Sikker på att det ikke er eps på psu (12volt 4 pins kontakt 2 sorte og 2 gule ledninger på den) som har gått føyken da lukter noe jævli svidd hvis psuen kortslutter og drive å fikle med rambrikker når strømen står på er ikke lov nei.

Ta ut alt som du ikke trenger for å komme i bios å sætt i 1 å 1 ting av gangen så finner du ut hva som er deffekt du har ikke et bilde fra inni maskina å poste så vi kan se om du har satt noe feil.

Ingen anelse om det er eps på PSUen som har gått føyken. Er noen dager siden dette skjedde, så klarer ikke å lukte meg frem. Om det er EPSen som har gått til helvete, må jeg kjøpe ny strømforsyning? Eller er det mulig å kjøpe en ny EPS og fikse det (er grønnskalle når det kommer til data)? Har ikke peiling hvordan jeg vet at den er død :/ Er nok fullt mulig å kunne finne ut av det om det går an å fikse en ny EPS. Jeg har ingen anelse hva som er unødvendig for å kunne komme inn på BIOS. Kan ta et bilde i morgen når jeg har tilgang på et kamera. Mobilkameraet gir ikke godt nok bilde.

Setter pris på alle svarene!

Edit: Tok fra de fleste delene for å finne kilden til lukta. Lukter sterkest svidd der EPS skal tres nedi. Antar at hovedkortet er relativt like hel da?

Edit2: Er det mest ønskelig at alle delene skal være inni og på plass (CPU kjøler, skjermkort etc)?

Endret av colateify
Lenke til kommentar

Jeg lurer også på hvor 1394 pin/kabel/connector (hva enn det riktig faglige termen er) skal settes inn? Står nada om det i hovedkortets og kabinettets manual. Er to plasser hvor det står 1E1394_1 og 1E1394_2

Endret av colateify
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...