frankhaugen Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg har en T-sjorte som det står "security" på ryggen til, og en politimann kom bort og sa det var ulovlig å utgi seg for å være vekter. Jeg sa at det ikke stod "Vekter" på sjorta mi og at det ikek var ulovlig, han ble usikker å sa "la gå" og begrunnet seg med at han ikke var helt sikker. Så jeg spør dere altvitende juss-forum-debatanter, er "security"-merket klær imot loven?? (jeg er selvsagt klar over at 'vekter', 'politi', og lignende er ulovlig å gå med uten autorisasjon og skilt/ID) takk! -frank 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 (endret) § 28. Krav til uniformen Uniformen skal være tilpasset tjenesten som utføres og være tydelig merket med virksomhetens navn. På venstre brystside skal uniformen ha merket « vekter » eller « vekter under opplæring » for personell under opplæring. På uniform som benyttes av ansatte i Statens forvaltningstjeneste, Domstoladministrasjonen og Stortinget kan « vekter » erstattes med « security ». Uniform som benyttes av ordensvakt uten vekterkompetanse skal være merket med « ordensvakt » eller « ordensvakt under opplæring » for personell under opplæring. Det vil si at i verste fall utgir deg for å være ansatt i Statens forvaltningstjeneste. Nå ser man imidlertid stor forskjell på en sikkerhetsvakt i Regjeringskvartalet og en som vandrer rundt med en t-skjorte merket "security". Men i utgangspunktet skal alle som gir seg ut som å være vekter eller sikkerhetsvakt gå med gyldig ID. Endret 16. januar 2012 av ^Th0mas^ 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Det er i utganspunktet ikkje ulovlig med slik "uniformering" men du kan få problemer dersom du skulle finne deg i ein situasjon som gjer at folk trur du er vekter. Det er litt det samme som med politiuniform, det er i utganspunktet ikkje ulovlig å kle seg ut som politimann, men dete r forbudt å bruke politiuniform på ein slik måte at folk kan tru at du er ekte politi. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå