coshr Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Hei! Vet det allerede er mange poster allerede om noenlunde det samme, men forstår ikke dem så godt. Vil gjerne ha trådløst nett i kjelleren, men det trådløse nettet som allerede er i huset, gir ikke signal helt ned til kjelleren. Har kabel ned til kjelleren, som kommer fra ruteren som står i første etasje. Har en ruter som jeg gjerne vil koble opp nede i kjelleren, som sender ut eget nett, eller som forsterker det som allerede er i huset. Håper noen kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Skjønner jeg det riktig at du vil koble på en router på kabelen du allerede har ned i kjelleren? Det beste da er å koble den kabelen i kjelleren til en av routeren sine LAN porter (IKKE wan altså) og så deaktivere DHCP i routeren. Dette gjør du i web grensesnittet til routeren. Enkleste måten å gjøre det på er å ta en kabel fra routeren til maskinen midlertidig (LAN portene altså) for så å logge på routerens web grensesnitt ved å taste http://<ip-til-router> i nettleseren din. Om du ikke vet denne ip adressen går du på start>kjør, skriv inn cmd og trykk enter. Så skriver du ipconfig. IP adressen til rotueren finner du bak "Standard gateway". Vanligvis 192.169.1.1 eller lignende. Hvordan du deaktiverer DHCP er forskjellig fra rotuer til router så det må du bare lete, skal være greit å finne. Det kan også være smart å endre ip adressen til routeren sånn at den er i samme subnet som det nettet du skal koble den sammen med, sånn at det ikke blir ip konflikt og at du har en enkel måte å nå routern på om du vil konfigurere noe. Lykke til, spør om du lurer på noe mer! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Hvis du skal unngå konflikter så må routeren i kjelleren videreformidle signalet fra den første routeren, ergo settes opp som et aksesspunkt. Da er det router 1 som er dhcp server og du slipper de normale problemene 2 routere i samme nett drar med seg, som ustabilitet. Lenke til kommentar
coshr Skrevet 16. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2012 Det kan også være smart å endre ip adressen til routeren sånn at den er i samme subnet som det nettet du skal koble den sammen med, sånn at det ikke blir ip konflikt og at du har en enkel måte å nå routern på om du vil konfigurere noe. Dette er det jeg ikke forstår. Kunne du utdype dette litt mer? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Koble datamaskinen til den routeren som står oppe. Gå så i CMD (alle programmer, tilbehør, ledetekst i windowsmenyen) Der skriver du ipconfig <enter> Se etter adressen til standard gateway. Den kan f.eks være 192.168.1.1 eller 10.0.0.138. Deretter kobler du til routeren du vil ha stående ned og gir den adresse i samme subnett. Dette betyr normalt at de tre første oktettene må være lik routeren oppe. Feks: 192.168.1.200 eller 10.0.0.200. Pass på at du går inn på innstillingene for LAN og fjerner haken ved DHCP. Til slutt kobler du nettverkskontakten ovenfra i LAN og PC i LAN. Routeren vil nå få adresse ovenfra og routeren nede er en "dum boks" som kan nås på x.x.x.200 Lenke til kommentar
coshr Skrevet 16. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2012 Da fikk jeg det til, takk 1 Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Jeg skal gjøre akkurat det samme som trådstarter. Jeg har en ZyXEL 2602HWT fra Telenor. Derifra går det en nettverkskabel fra LAN port til en switch. Fra switchen går det en nettverkskabel til en annen switch ca. midt i huset. Fra denne switchen har jeg koblet en nettverkskabel til LAN porten på Dlink DIR-655. Jeg får nå internettsignaler fra dlinken og zyxel, men jeg får ikke koblet på trådløst til ZyXEL i det rommet den står. Jeg lurer på om jeg har gjort riktige innstillinger. Jeg har ikke stilt inn noe på ZyXEL ruteren. ZyXEL: Gateway: 10.0.0.138 Subnet: 255.255.255.0 Dlink: Gateway: 10.0.0.200 Subnet: 255.255.255.0 ..også huket jeg av "Enable DHCP Server" på dlink. Jeg har satt opp lik kryptering og passord på begge ruterne. Endret 20. februar 2012 av geekfreak Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) DHCP-server på DIR-655 skal være avslått (ikke huket av). Hvis du kobler deg trådløst til Zyxel eller D-link, så skal du få IP: 10.0.0.xxx og gateway 10.0.0.138. Endret 20. februar 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Som du ser på forrige dlink bilde jeg lasta opp så huket jeg "vekk" DHCP greier. Er det noe annet med DHCP jeg må gjøre? Jeg finner ihvertfall ikke hvor. Eneste DHCP innstillinger jeg kan gjøre bortsett fra bilde over er dette: Er det noe jeg må endre på her? Jeg har ip 10.0.0.x og gateway 10.0.0.138 når jeg koblet til kabel på dlink og zyxel, og trådløst på dlink. Men jeg kommer ikke på trådløst på zyxel. Se her: Vil det hjelpe å ha lik SSID på begge routerne? Endret 20. februar 2012 av geekfreak Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Problemet er ikke SSID men heller krypteringsnøkkel tror jeg. Du kan jo endre SSID til noe annet i Zyxel og logge inn på nytt. Mistenker du har feil nøkkel eller krypteringstype i PC. Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Det var faktisk ulik kryptering når jeg så etter. Så nå fungerer det etter jeg stilte inn på dette: D-Link: Security Mode : WPA-Personal WPA Mode: Auto (WPA or WPA2) - PSK Chiper Type: TKIP and AES ZyXEL: Security mode: WPA2-PSK Takk for hjelpen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå