Gå til innhold

Lure bort mva. ved importhandel

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har inntrykk av at det omtrent er vanlig praksis blant en del å sende en melding til selger om at h*n skal merke pakken som gave og merke verdien på pakken lavere enn den faktisk er. Spesielt når det er snakk om varer med verdi over tollgrensen. Jeg selv er ikke noe bedre og har gjort dette noen ganger. Kan dette få noen konsekvenser dersom noen "ser" det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hvor "smart" det er kan jo diskuteres.

Dersom varen din blir stoppet i tollen, og tollen ber deg om dokumentasjon på at verdien på pakken er korrekt, og du ikke klarer det, så kan jo tollen vurdere verdien etter skjønn, og gi deg toll etter det.

Dersom tollen oppdager at du har feildeklarert verdien på en pakke, så risikerer du straffetoll / straffegebyr.

Lenke til kommentar

Kontrollen av verdi på varer er mer eller mindre ikke-eksisterende. Jeg har selv bestillt 13 laptopper og masse utstyr som alt ble skrevet til mellom 200 og 400 dollar. Omtrent ALT man kjøper på ebay blir automatisk markert som gave med mye lavere verdi enn man betalte for det. Til og med de største firmaene i USA driver med det i skjul, så det er veldig utbredt. Ja, det vil få konsekvenser HVIS du får en epost om å oppgi dokumentasjon, men realiteten er det at dette skjer EKSTREMT sjeldent. Tollvesenet gjør på mange måter ikke jobben sin når det er så mange pakker som bare sklir igjennom kontrollene deres.

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Jeg fikk en gang et brev fra Tollvesenet om at de ikke trodde på påsatt verdi på en DVD-boks jeg fikk tilsendt. Jeg måtte skrive ut kvittering på varen og sende den før de sendte varen videre til meg.

Vet ikke hva som hadde skjedd om kvitteringen hadde vist langt større verdi enn påsatt verdi, om det da er jeg, avsender eller ingen som får "svi"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...