Gå til innhold

Spørsmål angående SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SSD er veldig mye raskere enn vanlig roterende harddisk. Selv disken som jeg har (Intel 320-series 160 GB) er ca 3 ganger raskere enn en vanling roterende disk, og den er ikke engang rask i forhold til mange nyere SSDer. De virkelig raske SSDene kan skrive over 500 MB i sekundet. Da snakker vi nesten en CD i sekundet.

Når det kommer til hvor mye plass du trenger, så er det veldig individuelt! Noen klarer seg med 80 GB, andre trenger 240/256 GB. Selv har jeg 160 GB og klarer meg fint med det.

Nedturen er såklart at det er nesten dobbelt så dyrt per GB.

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Hvor viktig er det å ha en SSD? Hvilke forskjeller utgjør en SSD kontra å kun ha en harddisk?

Og sist men ikke minst, hvor mange GB anbefales det å ha?

Harddisker er helt anderledes fra tradisjonelle snurredisker. Den eneste fellesnevneren er egentig bare at de fyller samme rolle.

FOrdel #1 er utvilsomt responstiden. En tradisjonell disk må fysisk flytte på ting inni disken for å plassere leserhodet over der dataene ligger på platen. Dette gjør at det alltid vil være en viss delay mellom når maskinen spør om data og når den mottar dem (typisk sett 8-9ms på en typisk snurredisk). Dette høres kanskje ikke mye ut - men når maskinen skal hente 1000 små filer som gjerne ligger lett spredt rundt på disken så blir det plutselig over 8 sekunder bare i slik venting - i tillegg til den tiden det tar å faktisk lese filene naturligvis. SSDer har responstid som er en brøkdel av dette - og dermed gir de følelsen av filer leses og skrives øyeblikkelig. Operativsystemet og arbeidsprogrammer føles dermed som om det er til de grader mye mer responstivt. Selv en gammel PC med SSD vil føles raskere i desktopbruk enn en helt ny high-end PC med tradisjonell disk. Dermed er det kanskje en av de oppgraderingene som gir deg mest opplevd ytelse i retur for pengene. Oplevelesen av å vente på maskinen er i all hovedsak nettop pga. harddisken din - og dette fikses ved bruk av SSD.

Ellers så har generelllt sett SSDer også betydeig bedre skriv og les ytelse enn tradisjonelle disker i disse dager. Det kommer også godt med, selv i mindre kompliserte operasoner som å bare f.eks. kopiere en stor fil eller lese inn noen GB til minnet (som når du starter store programmer f.eks.)

Andre betydelige fordeler er:

- Ingen støy (ingen bevegelige deler)

- Veldig mye mer resistant for støtskader (må mer eller mindre knuses for å ødelegges, mens snurredisker veldig lett dør om du f.eks. mister en laptop i gulvet)

- Lavere strømforbruk (greit for en laptop)

Størrelsen du trenger er mye smak og behag. Det eneste du egentlig "trenger" en SSD til er operativsystemet + de aller mest bruke programmene dine (som nettleser og denslags). Resten vil du ikke merke like stor forksjell på, så å lagre filmer og bilder og musikk f.eks. på en SSD er litt bortkastet. Dermed er det mest ideelt å ha en liten rimelig SSD til operativsystemet + en tradisjonell disk med masse billig plass på til lagring av de store datamengdene.

64GB er nok om du er nøktern og du setter personalige mapper (mine dokumenter, mine bilder, nedlastingsmappen osv.) til den sekundære disken. 128GB er dog litt enklere, og du slipper å være like striks på hvr dataene dine ligger. 128GB disker er også generellt sett raskere (men 64GB diskene vil likevel være som dag og natt i forhold til å bruke tradisjonell snurredisk). Mer enn 128GB er ikke noe jeg egentlig annbefaler å investere i ved mindre du har spesielle krav til at du bruker den som scratch-disk for spesielle programmer som må midlertidig lagre store datafiler (photoshopping på profesjonellt nivå av print-size dokumenter f.eks). I mine øyne har du plenty å jobbe med på 128GB, og all lagringsbehov utover dette som ikke involverer OSet + de mest brukte programmene dine bør heller legges på en billig snurredisk da du neppe vil merke stor forksjell på typiske "lagringsfiler" uansett.

Håper det hjalp.

Hvis du har null peil på SSD så kan du se på Crucial sin m4 SSD. Den har gjevnt over bra ytelse og regnes som veldig "safe" i forhold til bugs (noen sandforce-baserte SSDer har fått litt dårlig rykte for å ha noen bugs og er gjerne ikke annbefalt for førstegangs brukere). Denne får du i flere størrelser - fra ca 800kr og oppover.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Crucial sin m4 trenger å oppdatere firmware for best ytelse.

Muligens man slipper det nå, men var slik med mine m4 SSD disker.

Men ja den er mere en rask nok, hvis man trenger mere kan man vurdere raid, men for den vanlige brukeren holder en i lange baner, er snakk om mulitasking i så fall da.

Lenke til kommentar

Off topic: Er ikke RAID negativt for SSD pga at TRIM ikke er støttet, og man på sikt mister ytelse da?

Mvh Faller

Mangel på TRIM er en ufordel med RAID ja, men disker med god intern garbage-collection vil kompensere for mangel på TRIM i veldig stor grad, så da er det ikke like farlig.

RAID for SSDer se jeg dog ikke så veldig mye behov for. Det eneste som vil skalere er direkte les/skriv ytelse, og dette er jo allerede ganske ås raskt på de fleste SSDer. Responstiden er jo hovedpoenget med en SSD - og ingneting på den fronten blir noe bedre i et RAID oppsett. Jo større SSDer er jo generellt bedre ytelse har de også da de ofte bruker en slags intern RAID uansett, så det er ikke like mye å hente på det og du kan like gjerne forenkle alt ved å kjøpe en enkelt SSD i den størrelsen du faktisk vil ha.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...