Gå til innhold

Beskrive system ved å bruke design patterns?

Anbefalte innlegg

Hoi, jeg har fått i oppgave å beskrive et system ved å bruke design patterns. Problemet er at jeg ikke er spesielt bevandret i design pattern verden. Har lest en bok: Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oritented Software så jeg har forstått essensen.

Problemet er at jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem for å beskrive hele systemet. Er det mulig å f.eks bruke et eneste UML diagram med design patterns for hele systemet? Det er ikke et veldig stort system. < 20 klasser.

Eller beskriver jeg en og en klasse for seg? Dvs, i de tilfellene der Factory brukes må jeg jo selvsagt snakke om flere klasser.

Til slutt, finnes det noe bra, gratis verktøy for å lage UML diagrammer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hoi, jeg har fått i oppgave å beskrive et system ved å bruke design patterns. ...

Jeg antar dette er en oppgave som skal understøtte undervisning, og at poenget er at du skal gjenkjenne patterns i koden. Hvis ikke kan det bli vanskelig, for det er skjelden sånn at kode i det store og hele følger kjente patterns.

Jeg ville forsøkt å identifisere ett og ett, og laget et UML-diagram for hvert pattern (ikke hver klasse nei, blir ikke rare diagrammet av det).

Det finnes en rekke online verktøy for å lage diagrammer - du finner dem med Google. De er alle enkle, og du bør teste flere for å finne et som passer for deg.

Sikkert flere her som har erfaring med verktøy, jeg tegner som regel det jeg trenger i grafiske verktøy som InkScape.

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar

For meg høres det ut som du skal forklare navnene på de strukturelle valgene du har tatt, men jeg tar kanskje feil.

Da tenker jeg på kommentarer som "for å mappe fra relasjonsdatabasen inn i systemet har vi brukt Row Data Gateway" eller Active Record eller lignende.

Altså, forklare hvordan dere har lagt opp ting, kjenne igjen hva det er og forklare hvorfor ting er gjort som de er gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...