Gå til innhold

Teknologi: 120Hz BenQ vs 120Hz Samsung


LilleJonny

Anbefalte innlegg

Hadde i går en tråd der jeg lurte på om jeg skulle gå for Samsung 23" LED Syncmaster S23A700D eller BenQ 23,6" LED XL2420T til gaming av bf3.

Vil nemlig ha 120Hz og kort responstid, men kunne også tenke meg god BILDEKVALITET. Vet noen om det er forskjell mellom de to skjemene når det gjelder dette området? Bruker skjermene forskjellig skjermteknologi? Har de samme panel? Begge ser ut til å ha LCD-skjerm/TFT aktiv matrise og LED-bakgrunnsbelysning, men finnes det ulike TFT-matrise-teknologier? Og i så fall; hvilken teknologi bruker disse skjermene? Forskjellig?

 

Hovedspørsmålet mitt er altså: Har BenQ skjermen eller Samsung skjermen best bildekvalitet og hvor store er evt. forskjellene??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsungen har best bildekvalitet, men begge bruker TN-panel og har ingenting å stille opp med mot et VA-, PLS- eller IPS-panel.

 

Takk for svar :) Vet du forresten om man kan stole på at skjermer faktisk har 2ms responstid? Vet bare at produsentene ofte oppgir grå-til-grå-responstid i stedenfor svart-til-svart da gråtiden typisk er raskere. Antar at når det kun står 2ms og ikke noe mer så vil det si den ekte responstiden, eller svart-til-svart om du vil?

Lenke til kommentar

Responstid har jeg hørt er bare tull produsentene skriver, rikignok er det forskjeller også her, men du kan neppe regne med 2 ms uansett endringer av fargene.

 

Hmm... Antar at du ikke vet hvilken av de to skjermene som er raskest/har kortest responstid?

Tror ikke du merker forskjell på disse to, BenQen har kanskje 0.5ms mot Samsungen på inputlag.

Ofte er det heller inputlag du legger merke til på skjermer i dag. Så lenge pikselresponsen er under 5ms er det vanskelig å se blurring/ghosting og slikt, det er mer interessant når du sammenligner en skjerm med 35 ms inputlag mot en med 10ms inputlag ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Responstid har jeg hørt er bare tull produsentene skriver, rikignok er det forskjeller også her, men du kan neppe regne med 2 ms uansett endringer av fargene.

 

Hmm... Antar at du ikke vet hvilken av de to skjermene som er raskest/har kortest responstid?

Tror ikke du merker forskjell på disse to, BenQen har kanskje 0.5ms mot Samsungen på inputlag.

Ofte er det heller inputlag du legger merke til på skjermer i dag. Så lenge pikselresponsen er under 5ms er det vanskelig å se blurring/ghosting og slikt, det er mer interessant når du sammenligner en skjerm med 35 ms inputlag mot en med 10ms inputlag ;)

 

Takk for gode svar her arnimann! Kan forstå om du er litt lei av alle spørsmålene, men her er et (par-tre) til: Hvilke faktorer innvirker på inpulag? Er det forskjell mellom DP og DVI her (laggen altså)? Stemmer det at BenQ'en (XL2420T) er i særklasse når det kommer til lite inputlag med tanke på at den er dedikert til fps?

Lenke til kommentar

Takk for gode svar her arnimann! Kan forstå om du er litt lei av alle spørsmålene, men her er et (par-tre) til: Hvilke faktorer innvirker på inpulag?

Er det forskjell mellom DP og DVI her (laggen altså)?

Stemmer det at BenQ'en (XL2420T) er i særklasse når det kommer til lite inputlag med tanke på at den er dedikert til fps?

  1. Hva som er mellom porten og selve panelet av komponenter virker inn på inputlag.
  2. Nope, digitale signaler begge to, displayport er bare mer praktisk inn i fremtiden siden DVI skal fases ut i likhet med VGA
  3. Nei, men den er fortsatt knakende god for det den prøver på.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...