Gå til innhold

ESXi Server - Hjelp til hardware for whitebox

Anbefalte innlegg

Hei,

På tide å etablere en fysisk hjemmetjener med flere virtuelle tjenere. Begynner å bli lei av å ha mange fysiske PC'er som støyer og trekker strøm, men ønsker fortsatt å ha muligheten til å "leke meg" og boote tjenere uten å ødelegge det som etablert og virker.

Jeg skal ha 5-6 tjenere basert på Ubuntu Server 10.04, samt en Ubuntu 11.10 desktop maskin installert på ESXi tjeneren. Jeg har QNAP NAS som kan levere lagringsplass via NFS eller iSCSI, så det er ikke behov for masse lokal disk i oppsettet. Det kommer ikke til å være høy belastning på tjenerne, de blir kun brukt på familiens lokale LAN for backup, media, database, applikasjonsserver, nedlasting i tillegg til å være en lab for prøving av nye ting for undertegnede :-)

Har sett på denne, men lurer på om det oppsettet blir for pinglete.

Er det noen som har erfaring med ESXi, og som kan anbefale et hardware oppsett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreløpig går jeg for

Shuttle SH67H7

i7 2600

16 GB Ram fra SH67H7 compability list

1 TB sata disk

Integrert grafikk er godt nok, og onboard NIC støttes av ESXi.

Har ikke behov for RAID (har det på NAS).

Kommer nok til å legge til et Intel Pro/1000PT PCIe DualPort Server for flere NICs.

Dette oppsettet skal støttes av både ESXi 4.1 og 5.0 (se her)

ESXi installerer jeg på USB minnepenn som jeg plasserer inne i kabinettet.

Bruker disken til virtuelle maskiner, og kobler opp mer plass fra NAS via iSCSI om nødvendig.

Eneste aberet med Shuttle er at jeg neppe klarer å få kjørt en VM med OS X, men det kan jeg leve med. Liker formfaktor og lav støy ....

Kommentarer på handleliste mottas med takk!

Endret av pipati
Lenke til kommentar

En liten oppdatering: Jeg gikk for oppsettet over, men fant delene billigere andre steder. Særlig nettverkskortet til Intel var dyrt på Komplett.no

Etter bestilling fant jeg denne: Apple Mini Server kjører ESXi

Har ikke sjekket så nøye, men denne må være interessant for en hjemmeserver som kjører VMWare ESXi. Strømsvak, fin formfaktor. Har dog ikke sjekket muligheter for RAID på interne disker.

Lenke til kommentar

Nå finnes det mange muligheter for å kjøre en ESXi server, jeg kjører dette.

Har ikke hatt problemer, siden den ble satt sammen høsten 2010.

Selv venter jeg på ett HP NC380T nettverkskort, dual-nic, over PCI-Express, fikk dette på Ebay til 370kr inkl frakt. Det er ESXi kompatibelt.

- Mortis

Endret av Mortis
Lenke til kommentar

Da var alle deler i hus, server bygget og ESXi installert på minnepenn.

Alt ser ut til å fungere utmerket, alle tre Nic ble gjenkjent out of the box.

Denne artikkelen beskriver installasjon og innlegging av lisensnøkkel. Lisens er gratis mot registrering hos VMWare.

Jeg oppdaterer denne tråden dersom jeg skulle støte på problemer, men kan foreløpig bekrefte at valgt hardware kjører ESXi så det uler .... :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...