Gå til innhold

Hva ville dere sagt var "verdisystemet" i Battlefield 3?

Anbefalte innlegg

Jeg har i skoleoppgave å skrive spillanalyse om Battlefield 3 for PC, og er komt til den siste delen som er Sosiokultur og verdisystem og sitter fast.

Den siste delen av dataspillanalysen handler om å analysere kulturen rundt dataspillene og om det skjer en overføring/påvirkning av verdier mellom spill og den som spiller. Handlinger i spill har underliggende verdier og selskapet som har gitt ut spillet har gjerne sin egen agenda. Eksempelvis i spill Grand Theft Auto III kan spilleren kjøpe seksuelle tjenester om natten, deretter drepe den prostituerte ved å kjøre over henne, for å så gå ut av bilen og ta tilbake pengene og kjøre videre, uten at det er noen form for straff fra spillesystemet. Et slikt ekstremt eksempel kan si noe om hvilke verdier og menneskesyn som ligger til grunn i spillet og dem som har produsert spillet, som i dette eksemplet er Rockstar North. I nesten alle spill vil det være mulig å komme frem til slike verdier. Spillets verdisystem må likevel alltid ses i forhold til brukerens sosiale kontekst.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Stay on the path"

I singleplayeren får du ikke lov å gå lengre enn 3 meter vekk fra dine AI lagkamerater

I MP blir du drept av systemet om du avviker lenger enn 2 meter fra den rette streken mellom "evil side"- spawn og "good side"- spawn

Ellers er det standard FPS USA rules- crap fortalt på en slik nymotens måte;

"USA doenst rule, but it still does after all".

Et tips, hvis du skal analysere et spill, er å velge et spill med en litt større og mer omfattende verden og historie (i den grad det finnes) enn BF3.

BF3 er like syltynt som de fleste andre AAA- spill, spesielt i ARPG/FPS- sjangerene

Lenke til kommentar

Vil ikke si det er noe spesielt verdisystem i BF(3), det meste går ut på å drepe fienden, med de midlene som er tilgjengelig. Må i så fall være å se om noen av måtene å drepe fienden på strider i mot Genèvekonvensjonene eller andre avtaler som Usa og Russland har underskrevet (siden det er de to landene som er med i spillet), om noen krigsforbrytelser er tillatt.

Fra http://no.wikipedia.org/wiki/Genèvekonvensjonene : "Den fastslår blant annet at sanitetspersonell skal beskyttes", kanskje dette kan settes opp i mot at assult og medic er slått sammen til en klasse. Men det kommer an på hva som regnes som sanitetspersonell.

Lenke til kommentar

Her er det jo masse spennende å ta tak i. Om du beveger deg litt bort fra selve innholdet i spillet og over til onlinedelen, hvor det å spille mot og sammen med andre mennesker verden over, er gode ting du kan ha med i oppgaven.

Stikkord er samarbeid, regler, normer, språk, sjargonger osv, som kan plasseres under sosiokultur.

Verdisystem, da tenker jeg på hva slags språk man snakker online( er det nedlatende, mobber du?, banner, er du høflig osv). Jeg tenker også på dette med fusk og utnyttelse av bugs i spillet.

Dette var bare noen små kjappe tips i en travel hverdag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man må vel se på hva som tenkes er et "narrativ" i spillet og da må en nok se bort fra hva man selv mener om spill designet.

Hvis man kan gjøre pussige ting i et spill så er jo dette noe som kunne være interessant å ta i betraktning.

Jeg har holdt meg borte fra enspillerdelen i BF3 og spiller kun multiplayer. Har også valgt å ikke spille co-op.

Jeg tror trådstarter med multiplayerdelen gjør feil i å skrive om BF3, som jo er et "first person shooter" spill. Kanskje er enspillerdelen helt relevant da.

Trådstarter bør finne et annet spill å skrive om eller se nærmere på enspillerdelen tenker jeg.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Vil ikke si det er noe spesielt verdisystem i BF(3), det meste går ut på å drepe fienden, med de midlene som er tilgjengelig. Må i så fall være å se om noen av måtene å drepe fienden på strider i mot Genèvekonvensjonene eller andre avtaler som Usa og Russland har underskrevet (siden det er de to landene som er med i spillet), om noen krigsforbrytelser er tillatt.

Fra http://no.wikipedia.org/wiki/Genèvekonvensjonene : "Den fastslår blant annet at sanitetspersonell skal beskyttes", kanskje dette kan settes opp i mot at assult og medic er slått sammen til en klasse. Men det kommer an på hva som regnes som sanitetspersonell.

Det som også er noe å tenke på er at sanitetspersonell heller ikke har lov til å drepe/trekke våpen med mindre det er ytterst nødvendig for å beskytte seg selv eller pasienten. Dessuten skal en medic i teorien og i praksis alltid behandle de mest skadde først (dette gjelder faktisk også om du finner en fientlig soldat som er hardere skadd enn kompisen din som ligger ved siden), men dette frafaller litt i BF3 pga manglende realisme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...