erda Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Hei. Har behov for wifi signal over lengre avstand (100-500 meter med fri sikt), og kjøpte en omnidirectional antenne: TP-LINK TL-ANT2412D Outdoor Antenna, 12 dbi, fra Komplett. Koblet denne til min D-link DI524 router. Antennen er festet på veggen på utsiden. Problemet mitt er at jeg ikke får signal lenger enn 40-50 meter fra huset. Når jeg bytter antenne til den originale DI524 antennen (inne i huset) når signalet nesten like langt. Kan ikke finne settings på router for å justere signalstyrke. Komplett hevder at signalstyrken ikke er unormal, og at jeg bør kjøpe et aksesspunkt/repeater for å løse problemet. Alt jeg kan finne av informasjon på nett skulle likevel tilsi at en antenne av denne typen skulle klare rekkevidden jeg har behov for. Har noen anbefalinger for hva som kan gjøres for å løse problemet? Bør jeg bytte router, antenne, sette inn repeater etc? All hjelp mottas med takk. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Hvor lang kabel har du fra ruter til antenne? Lenke til kommentar
erda Skrevet 16. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2012 Hei. Har 6mtr kabel. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 (endret) Hei. Har 6mtr kabel. 6 meter er veldig langt. Du må være obs på at signalet taper seg veldig fort i kabelen før det når aksesspunktet og digitaliseres. Om du vil bedre signalstyrken så er det absolutt annbefalt å ha så kort antenneledning som mulig og heller reposisjonene aksesspunktet smart. Normalt ville jeg ikke annbefalt noe stort mer enn 1 meter leding til antennen. Signalet taper seg VELDIG fort - og dermed når du fort et punkt der det er meningsløst å legge masse penger inn i en stor/kompleks antenne når en mindre en med kortere kabel vil gi like bra resultat i praksis. Ledningne bør ideelt sett bare være lang nok til å gå fra utsiden av huset og inn til første mulige sted der du kan henge aksesspunktet. Om du må videre føre singalet herfra så er det bedre å bruke digitale signaler derfra videre til en annen billig ruter/aksesspunkt dersom du skal plassere denne strategisk i huset for å dekke hele huset. Rimelige rutere koster ikke mye. DIR-615 med DD-WRT er en av mine favorittvalg. Ruterne har god hardware men kjipa firmware. Med DD-WRT blir den et skikkelig powerhouse i forhold til prisen. Du kan finne den så lavt som til 150kr inkl. frak om du holder et øye med ebay. Hvis målet er å oppnå punkt-til-punkt nettverk utendørs (f.eks. fra et hus til et annet) så er det dog mye smartere å gå for en retningsspesifikk antenne. Ved å fokusere retningen på singalet blir det til de grader mye bedre i den retningen du sikter det inn - så selv en billig antenne går da gjerne flere hundre meter i fri sikt - og om du har en slik antenne i begge ender så kan du fort oppnå ekstreme avstander i fri sikt så lenge de er siktet inn korrekt. En slik for eksempel vil gå veldig langt utendørs i fri sikt - til en billig penge: http://www.ebay.com/itm/2-4GHz-15-18dBi-Directional-High-Gain-13-Unit-Antenna-Wifi-Wireless-Network-/330647036705?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4cfc196321 Hvis for eksempel du har 2 slike antenner i hver ende med 820.11n kompatible rutere (ikke dyrt i disse dager) så kan du oppnå ganske så høy hastighet selv på flere hundre meter avstand. Jeg har sett oppsett med slike antenner fungere på flere kilometer under ideelle forhold. Hvis du forklarer ditt spesifikke bruksområde bedre så kan jeg kanskje forslå litt mer spesifikt hva som er best for deg -Stigma Endret 17. januar 2012 av Stigma Lenke til kommentar
GizmoRonimo Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Ett par tips: - 6m er langt ja...regner her med at du ikke bruker LMR-400 kabel?...(da går det fint med 6m) - Du skal ikke ha en omni-direksjonell antenne... Denne sender/mottar signalet i alle retninger. Den taper mye styrke siden den sender til "alle andre", og ikke bare der du er. - Du trenger en direksjonell antenne (Cantenna / YAGI) Hvis du trenger bredere dekning, kan du bruke en panel / Sektor antenne Denne sprer vanligvis signalet i 20-60 graders retning. Pek den dit du trenger signalet. Håper dette hjelper litt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå