j1986 Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Er det noen her som har erfaring med amerikansk akita? Jeg kjenner en som har en på halvannet år. Denne hunden er utrolig skummel! Seriøst. Når hunden var yngre kunne jeg kose og leke med den og den var grei å ha med å gjøre, men nå er det en stor hissigpropp! Den knurrer på alle mennesker og biter etter folk som prøver å klappe den(eier har på den munnbind for det meste når han er blandt folk). Hunden er blitt hissig på nesten alt av hunder. Vet mange hunder blir hissige når de er komt i puberteten og skal tøffe seg, men han her er virkelig en hissigpropp alså. Jeg ser aldri hunden logre med halen.. Den ser aldri "happy" ut, ser kun ut som den er på vakt hele tiden. Veldig årvåken og rastløs. Hunden er alltid i kort band. Får aldri løpe løst lengre(ikke forde om det er gjerde heller) så jeg tror den er ganske frustrert... Er dette typisk akita? Hva er deres erfaring? Jeg har intrykk av at akitaer er ganske sta og bestemte hunder. Stemmer det? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg har ikke Akita men har lenge tenkt på å anskaffe meg en, så har lest masse og snakket med folk som har erfaring med rasen og jeg må si det høres ikke ut som en velltilpasset Akita for meg. Det jeg tolker ut av teksten din er at den ikke får trent nok og eieren(e) ikke er tydlige/strenge nok med hunden. Linker: Norsk American Akita Klubb Engelsk wiki om rasen Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 (endret) Dette trenger ikke overhodet å ha noe som helst med hunden å gjøre. Det er ingen problemer å ødelegge en ellers helt frisk og normal hund om man behandler den "riktig". Med bakgrunn i kun din beskrivelse av denne Akitaen, høres det ut som om eieren har fullstendig misforstått hvordan hunder bør behandles. Den dessverre veldig vanlige kombinasjonen av hundeeier med litt for god tro på seg selv, for mye cesar millan og en del gammel vranglære kan i mange tilfeller være regelrett livsfarlig om man er riktig heldig. På den andre siden - det kan godt hende bikkja går rundt med en skade eller en eller annen form for vondt et sted og (dessverre) har en eier som ikke evner å finne ut av det. Eiers ansvar uansett, ikke hundens. Uansett, ikke la dette ene individet legge lista for hvordan du forholder deg til rasen. Ellers vet jeg ikke så mye om Aktia, men her er jo noe. Et søk på canis.no gir en del treff, der er mange svært flinke folk innpå der. Endret 17. januar 2012 av jonlem Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Det jeg tolker ut av teksten din er at den ikke får trent nok og eieren(e) ikke er tydlige/strenge nok med hunden. Kan jeg stryke det som ikke passer? Her kan det veldig godt slå ut begge veier, og slik TS beskriver denne hunden kan det veldig godt være snakk om noen som rett og slett er for strenge (og vi snakker da også gjerne om overdrevet bruk av makt overfor bikkja, både psykisk og fysisk). Mange er det, de tror de må bekjempe hunden sin, at hundelivet er en kamp. Det er en altfor lettsindig antagelse du har der - med all respekt å melde Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Er sant det, der. var litt vel enkelt det jeg sa der. Er vel det at jeg ikke kobler det å være streng med være voldelig med hunden. Det sies jo at Akitaen skal ha en sterk og bestemt leder, det at folk kobler det med vold er helt bak mål. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Det er dessverre skremmende vanlig. "Du må være bestemt" betyr for mange "du må klype og bite og knurre". Men, det er en annen historie. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Det er dessverre skremmende vanlig. "Du må være bestemt" betyr for mange "du må klype og bite og knurre". Men, det er en annen historie. Du tuller, ikke sant? Folk som absolutt ikke burde få lov å dyr eller barn det der. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Tja. Det er rimelig seriøst. Vel, vi lever i en merkelig verden. Jeg har sett voksne folk banke både bikkjer og barn, man kan ikke lukke øynene for at dette skjer. Når det gjelder hunder så stikker det ikke dypere enn en hvilken som helst TV-kveld. Smilende, karismatiske mexicanere som sparker, klyper og kveler bikkjer? Folk som ser på og tror de skal "fikse" sine bikkjer på samme viset? Da får du lett sånne hunder som det TS beskriver. Lenke til kommentar
j1986 Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2012 Det står en ting på den linken og det er at den ikke bryr seg så mye om mennesker. Det stemmer med hunden til han jeg kjenner. Forde om den er hissig på mennesker så betyr ikke det den løper bort til noen og vil ta de. Han er mer sånn at han vil ha fred. Han vil ikke at folk skal komme bort og begynne å dulle med han. Det er når folk kommer bort og "forstyrrer" han angriper. Jeg synes egentlig det er ganske skummelt. Heldigvis ønsker eier å ha en person til å hjelpe å trene hunden.. det er vel et steg i riktig retning? Et problem tror jeg er at denne personen er veldig sta... Han er ikke så veldig villig til å høre på meg feks om jeg gir han tips eller om jeg prøver å si fra om noe ang hunden. Jeg er sikker på han vil være sta med andre også :-\ Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Er dette en person som har dullet for mye med hunden selv da den var valp og vært litt ''egoistisk'' med henhold til sosialisering av hunden? Ser det gang på gang med chihuahuaer.. folk som kjøper dem fordi de er ''sååå søøøøte'', også glemmer de å gjøre ting som å sosialisere dem og la dem komme i kontakt med all slags mennesker og dyr fordi den er ''såååå søøøøt'' og du bare ønsker all kosen for deg selv.. så når hunden er blitt stor så har du ett usosialt beist som napper og bjeffer etter alle som kommer nær. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Heldigvis ønsker eier å ha en person til å hjelpe å trene hunden.. det er vel et steg i riktig retning? Ja, det er det absolutt. Men også her er det grunn til å være skeptisk. Det finnes mange tøysekopper der ute som kaller seg hundetrenere og atferdsterapeuter. Men jeg skal ikke være altfor negativ. Bare det at de oppsøker hjelp er jo i seg selv et godt tegn Lenke til kommentar
j1986 Skrevet 20. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2012 Er dette en person som har dullet for mye med hunden selv da den var valp og vært litt ''egoistisk'' med henhold til sosialisering av hunden? Ser det gang på gang med chihuahuaer.. folk som kjøper dem fordi de er ''sååå søøøøte'', også glemmer de å gjøre ting som å sosialisere dem og la dem komme i kontakt med all slags mennesker og dyr fordi den er ''såååå søøøøt'' og du bare ønsker all kosen for deg selv.. så når hunden er blitt stor så har du ett usosialt beist som napper og bjeffer etter alle som kommer nær. Tja. Det er vel ikke akkuratt sånt i dette tilfellet. Jeg vet at de har en nabohund som den lekte masse med før den kom i puberteten. Åsså gikk han på sånn hundemøter hvor de slapp masse hunder sammen ei stund. Jeg aaaner ikke. Men er synd hvertfall alt sammen. jeg synes hunden har blitt skummel , rett og slett. Og jeg er ikke akkuratt en person som pleier å være nervøs for hunder, samme hvilke rase eller størrelse. Lenke til kommentar
Aleksanderjohansen Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Hei alle hundemennesker! Viser til: " Er det noen her som har erfaring med amerikansk akita? Jeg kjenner en som har en på halvannet år. Denne hunden er utrolig skummel! Seriøst. Når hunden var yngre kunne jeg kose og leke med den og den var grei å ha med å gjøre, men nå er det en stor hissigpropp! Den knurrer på alle mennesker og biter etter folk som prøver å klappe den(eier har på den munnbind for det meste når han er blandt folk). Hunden er blitt hissig på nesten alt av hunder. Vet mange hunder blir hissige når de er komt i puberteten og skal tøffe seg, men han her er virkelig en hissigpropp alså. Jeg ser aldri hunden logre med halen.. Den ser aldri "happy" ut, ser kun ut som den er på vakt hele tiden. Veldig årvåken og rastløs. Hunden er alltid i kort band. Får aldri løpe løst lengre(ikke forde om det er gjerde heller) så jeg tror den er ganske frustrert... Er dette typisk akita? Hva er deres erfaring? Jeg har intrykk av at akitaer er ganske sta og bestemte hunder. Stemmer det" ? Jeg har nylig fått en Am Akita valp, hannhund. Det blir sagt mye viktig her i forhold til sosialisering av hund og å kunne gi hunden trygghet. Akitaen er en tøff hund, men i prinsippet er alle hunder like. Er du rolig rundt hunden vil du få en rolig hund. Er du nervøs og stressa vil du få en nervøs og stressa hund. Akitaen er en stor,stolt og sterk hund, men er du tålmodig og bruker god tid vil du få en hund du er fornøyd med. Ikke tilkall hjelp fra mennesker som har en snill Akita, Snakk med mennesker som har erfaring med hund (samme hvilken rase). Lykke til med Akita! :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå