Gå til innhold

EØS-avtalen er en demokratisk fiasko for Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det gjorde hun ikke. Og dermed sitter vi relativt trygt på våre oljemilliarder mens resten av Europa sliter. Skjønt vi kommer til å slite vi også, kanskje like mye som om vi ikke hadde EØS-avtalen.

Men hun - eller rettere sagt stortingsflertallet (130 for - 35 mot) - signerte vekk norsk "sjølråderett" på en rekke områder uten å få noen reell innflytelse igjen.

Geir :)

Lenke til kommentar

Det var vel ikke overraskende. Det jeg tenker er om det egentlig betyr noe. Av de som styrer er svært mange positive til EU og nesten alle positive til EØS. Vil de bry seg? Vil de i det hele tatt vurdere om det er mulig å lage gode alternativer til EØS-avtalen, om det er mulig å forandre avtalen i vårt favør, om det finnes noen alternativer. Jeg sitter desverre med et svært negativt inntrykk av Stortinget og er ikke optimist.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Myten om at vi mister oljeformuen som medlem av EU/EØS burde vi bare innse med en gang, at det er feil. Det finnes flere andre land i EU som har pensjonsfond, oljefond og næringsfond som ikke har mistet styringen over pengene sine. Forskjellen er at vi har signert bort muligheten til å bestemme over overnationale spørsmål.

Lenke til kommentar

Burde ikke dette gjøres om?

Hvis en overvekt av folket ikke vil styres fra Brussel, hvorfor er vi fortsatt med i EØS?

Jeg ser ikke forskjellen på EU og EØS, bortsettfra at det er farget grønt her:

680px-European_Economic_Area.svg.png

Skjønner feks ikke hvor DLD/postdirektivet/vikarbyrådirektivet kommer inn når det gjelder handel.

Det er foresten de 3 direktivene jeg kommer på, det har blitt innført 1774 andre.

Hva er vitsen med å stemme i Norge, hvis alle bestemmelser som vi gjennomfører skjer i Brussel? Hva er vitsen med å lønne Norske politikere, hvis all jobben gjøres av andre?

• Liker 1
Lenke til kommentar

"The illusion of freedom will continue as long as it's profitable to continue the illusion. At the point where the illusion becomes too expensive to maintain, they will just take down the scenery, they will pull back the curtains, they will move the tables and chairs out of the way and you will see the brick wall at the back of the theater."

- Frank Zappa

Lenke til kommentar

Hvilken murvegg?

Hvilke vegger er det som ligger i veien for oss, og hvordan skal myndighetene sikre at vi oppfører oss godt, når militæret er vernepliktige -- altså av folket selv -- og politiet ikke er mange nok og også en del av folket for øvrig?

Det er i verste fall en 1 meter høy mur, akkurat nå, og det er ingen som hindrer oss i å gå over muren hvis man er lei, eller på annen måte forlate teateret.

Lenke til kommentar

Men hun - eller rettere sagt stortingsflertallet (130 for - 35 mot) - signerte vekk norsk "sjølråderett" på en rekke områder uten å få noen reell innflytelse igjen.

Hun signerte i 1994, selv om det i 1993 ikke ble godkjent.

Debattinnlegg fra Erling Folkvord i dagbladet:

EØS-avtalen besto ikke testen. 21. oktober 1993 hadde ja-sida to stemmer for lite til et lovlig vedtak om å innlemme Norge i EUS indre marked.

Det er ganske drøyt å gjøre når folket stemmer nei til eu.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Undersøkelsen viser også, til tross for at mange ikke vet hva EØS-avtalen er, at svært få ser noe poeng i å si opp avtalen.

Ifølge undersøkelsen svarer én av fem at de vil skrinlegge avtalen. Like mange vil beholde den, mens seks av ti svarer at de ikke vet om Norge bør si den opp. Fjeldstad er positivt overrasket og mener tallene viser at støtten til EØS-avtalen tilsynelatende er høy. (©NTB)

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politikk/en-av-tre-vet-ikke-hva-eoesavtalen-er-3696277.html

Er ikke den uthevede setningen ren svada? 1/5 vil beholde, 1/5 vil skrinlegge, 6/10 vet ikke.

Da er det ikke svert få som ser et poeng i å si den opp, da er det halvparten av de som har gjort seg et standpunkt(undersøkt/lest) som mener at at vi skal si opp avtalen. Halvparten er mye mer en svert få...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Litt om LO sin markering som jeg støtter, selv om jeg ikke støtter LO sin politiske holdning på mange andre felt:

Anettte Trettebergstuen..... say no more...

Først bløffer hun om at det har vært EØS plakater overalt, men alle bilder viser noe annet. Så påstår hun at noen har ropt hore, men ingen har hørt det. Det finnes video og der er det ikke noe.

Jeg tror jeg nå ville valgt "dumme ku" om jeg skulle ropt noe.

http://www.frifagbevegelse.no/dagens_kommentar/article5909186.ece

http://www.frifagbevegelse.no/politikk_ff/article5911117.ece#origo_response

Lenke til kommentar

Herregud, bare fordi hun tolker det som prostutisjon så betyr det ikke at det var det som var meningen bak det.

Jeg kunne godt ha stått utenfor stortinget og ropt "HORE" etter alle AP politikere, av den grunn at jeg mener de selger seg til EU.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Herregud, bare fordi hun tolker det som prostutisjon så betyr det ikke at det var det som var meningen bak det.

Jeg kunne godt ha stått utenfor stortinget og ropt "HORE" etter alle AP politikere, av den grunn at jeg mener de selger seg til EU.

Det kan jo ha vært det som var meningen, ja. Da handler det jo ikke om sex.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...