Gå til innhold

Fordeler og ulemper med å jobbe som lege

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

+ Givende (du gjør god nytte)

Bra lønn, attraktiv på arbeidsmarkedet og status

Store muligheteter for forskning og videre utvikling

Stort antall spesialiseringer

- De fleste leger må jobbe mye. (Husk alt arbeid på skolen vgs/høyskolen)

Hvis dette er noe du vil, sats på det. Tror lege er en av de beste utdanningene en kan ta.

Jeg er forresten ikke lege, ellersom jeg ikke har gode nok karakterer til medisin med det første. Derimot kan man si jeg kjenner et par leger veldig godt.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Hei, kan dere som allerede har vært i praksis eller jobber som leger liste opp fordeler og ulemper med å jobbe som lege?

Jeg har vært lege i 12 år, og er fornøyd med det. Dette var likevel et vanskelig spørsmål, men jeg skal prøve å oppsummere de punktene som er viktigst for meg:

Fordeler:

1) Mulighet for faglig progresjon helt frem til pensjonalder - jeg opplever nesten daglig nye problemstiligner og utfordringer.

2) Rikelig kontakt med andre mennesker, både kolleger, andre yrkesgrupper og pasienter.

Ulemper:

1) Arbeidstid: De fleste leger jobber på ukurante tidspunker; kvelder, netter, helger, helligdager...

2) Økonomi: Noen leger tjener mye, men det er ikke regelen: Sett i forhold til arbeidstid, ansvar og belastning, har de fleste svært moderat lønn. I min vennegjeng er jeg den som tjener dårligst! Vennegjengen består av 2 ingeniører, 1 siv ing, 1 revisor, 2 tannleger, 1 rørlegger og 1 skraphandler. De jobber svært mye alle sammen, men er gode argumenter for at legeyrket ikke bør velges pga lønn!

3) Tunge psykososiale problemstillinger. Mange leger må i stor grad forholde seg til alvorlig sykdom, kreft og død. Dette kan være svært belastende.

Mvh Jultomten :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...