Gå til innhold

Norsk miljø i Soul Calibur 5?


Pseudopod

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og til de som lurer, å bestille en svindyr arcade stick gjør deg ikke til "pro" automatisk. Du må så og si lære alt pånytt, fordi det er milevis forskjell fra å holde en liten joypad i begge hendene til å ha venstrehånda låst rundt joysticken og høyrehånda på 6 knapper som er mye lengre fra hverandre enn en joypad. Man går fra et relativt krampeaktig tak til å bevege venstre og høyrehånda separat fra hverandre, det krever muskelminne og mye trening, akkurat som å spille piano med begge hendene er dritvanskelig for en som aldri har gjort det før, men det ser kjempelett ut når man ser folk på youtube som kan det

 

Men når du først blir komfortabel med stikke er det uendelig mye mere presis og bedre å spille med. I starten er det en HARD læringskurve som gjør at mange gir opp.

Fra joypaden er man vant til å bare bruke et par fingrer på høyrehånda, mens for å bruke en 6-knappers stikke bra må man bruke alle fingrene. Det er en stor overgang.

 

Litt som å aldri ha spilt guitar hero-gitaren, og begynne rett på Expert fordi du liker rock.

Og du failer etter to sekunder og sier "DETTE ER JO UMULIG!", men 1 mnd etterpå spiller du expert som ingenting når du har øvd masse.

 

Har sett mange tråder på shoryuken-forumet om desillusjonerte folk som har kjøpt en arcade stick og ikke får til å execute noe som helst, selv om de trodde de skulle bli guder i spillet automatisk.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Dattera heter Pyrrha, ja, men hun er ikke *så* lik Sophitia egentlig. Omega Pyrrha er mer lik Sophitia, med litt Cassandra innblandet.

 

Ingen av de personene som "mangler" fra tidligere spill er bekreftet som DLC, unntatt Dampierre, som er garantert siden han er en Best Buy ekslusiv i USA. Før eller senere så er denne typen spill nødt til å ha akkurat de samme slossestilene tilgjengelig for alle spillerene.

 

Jeg ser på det som ekstremt usannsynlig at noen av de som har blitt erstattet av nye rollefigurer blir puttet tilbake i spillet. Dvs, ingen taki, xianghua, eller gamlekilik. Heller ingen Setsuka, siden Alpha Patroklos har hennes stil nå.

 

Dersom det i det hele tatt blir nye slossestiler nedlastbart senere, så blir det nok heller Yun Seong, Zasalamel, og/eller Talim. Seong Mina er usannsynlig fordi Xiba er en slags sammenslåing av gamlekilik og seong mina. Han kan til og med bruke spyd/zanbatou som våpen i stedet for bo.

 

jeg brukte ikke så mye kilik,men brukte maxi også en god del for variasjon og talim pga den unike kampstilen,brukte mer maxi også...

Det er ganske teit at amerikanerne for 1 eksklusiv dlc char med bestbuy,skille vært likestilt.

Men kan intressant og bruke ho omega da,blanding av cassy og sophitia,hmm kan bli bra det.

Men hva skjer med Omega og alpha chars da i SC5?

rimelig teit spør du meg.

Får prøve Xiba når jeg får tid til og prøve det ut.

Lenke til kommentar

Det er litt teit, ja. Er liksom som om de ble ferdig med å designe slossestilene, men så tok tiden slutt og de måtte kjappe seg å lage to karakterer som skulle ha stilene. Dermed ble det til at de klipte og limte fra to eksisterende karaterer, liksom :p, og gjorde noen mindre endringer i utseendet deres. Spillet har dessværre litt preg av at Namco ga Project Soul litt for lite tid til å fullføre. Du blir for eksempel aldri fortalt hva de fleste av nykommerene faktisk har å gjøre i spillet.

 

Og til de som lurer, å bestille en svindyr arcade stick gjør deg ikke til "pro" automatisk. Du må så og si lære alt pånytt, fordi det er milevis forskjell fra å holde en liten joypad i begge hendene til å ha venstrehånda låst rundt joysticken og høyrehånda på 6 knapper som er mye lengre fra hverandre enn en joypad. Man går fra et relativt krampeaktig tak til å bevege venstre og høyrehånda separat fra hverandre, det krever muskelminne og mye trening, akkurat som å spille piano med begge hendene er dritvanskelig for en som aldri har gjort det før, men det ser kjempelett ut når man ser folk på youtube som kan det

 

Men når du først blir komfortabel med stikke er det uendelig mye mere presis og bedre å spille med. I starten er det en HARD læringskurve som gjør at mange gir opp.

Fra joypaden er man vant til å bare bruke et par fingrer på høyrehånda, mens for å bruke en 6-knappers stikke bra må man bruke alle fingrene. Det er en stor overgang.

[...]

Har sett mange tråder på shoryuken-forumet om desillusjonerte folk som har kjøpt en arcade stick og ikke får til å execute noe som helst, selv om de trodde de skulle bli guder i spillet automatisk.

Som kommentar på dette så hadde jeg aldri brukt fightstick før jeg var på ferie i Japan fot to år siden og fant en Soul Calibur 3 arkademaskin der. Det var veldig uvant, men etter bare 10-15 minutter merket jeg at evnen min til å utføre de kommandoene jeg ønsket økte eksponensielt i forhold til gamepad. Hovedsaklig fordi det er 100 ganger lettere å trykke de rette knappene i hurtig rekkefølge, og mye lettere å få til sirkelbevegelser med stikka enn med dpad. Jeg ser lett for meg at med noen dagers tilvenning, så hadde jeg blitt bedre med fightstick enn jeg nå er etter flere års gamepadspilling.

 

På gamepad bruker man gjerne 2-4 fingrer for å kontrollere 6-8 knapper (avhengig av kontrolleroppsett), mens man på arkadestikke kan bruke 4-5 fingrer for å kontrollere 6-8 knapper. Det fører åpenbart til at du må flytte fingrene mye sjeldnere, som igjen gjør det mye lettere (og raskere) å gjøre komplekse tastetrykkombinasjoner.

 

-edit igjen-

 

@zlpw0ker

Dampierre er ikke eksklusiv til amerikanere, egentlig, men I USA så har Best Buy betalt Namco direkte for at kun bestbuy-kunder skal kunne bruke Dampierre i USA de første... 1-2 månedene. I andre land mener jeg det ikke er noen butikkjeder som har betalt ekstra for eksklusivitet, men det er godt mulig at de fremdeles måtte ha betalt Namco ekstra for å få lov til å sende med unlock-koder med spillene de selger. Jeg vet at en rekke personer utenfor USA har fått unlock-kode uten at de en gang var klar over at de skulle få det. Uansett så er det kun tidsbestemt eksklusivitet, alle vil kunne få Dampierre med tiden... Så lenge de punger ut :(. Jeg regner med det blir en 15-40 kr for unlocken når den kommer som DLC.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Vel, du spurte om jeg er "aktiv". Jeg var veldig gira rundt release av sf4, kjøpte en Madcatz TE stikke og var kjempeaktiv på shoryuken.net forumet, og fant r1ko litt tilfeldig når jeg googlet.

Der var det jo mange likesinnede, men jeg har så mange lag av folkeskyhet at jegfikk aldri ræva i gir og ble med på noenting.

 

Når Mvc3 kom, kjøpte jeg det på Gamestop i Drammen, g der var en av fighting-karene i byen i kassa og begynte å småprate, og sa at det var mange i Drammen som spiller aktiv, bare å hive seg med. Men folke-angsten slo inn igjen og det ble ikke noe av det. Nå samler stikka mest støv, har ikke oppdatert meg på alle SF4-versjonen de siste årene..

Lenke til kommentar

Men jeg fatter ikke at arkade stick kan være en fordel, responsen på en dual shock er ekstremt kjapt. Men i tillegg siden gamepaden er såpass liten gjør det at man blir raskere. Jeg gjør så mye bevegelser i tekken når jeg spiller at hendene brenner omtrent etter 20 kamper.

 

Veldig mye sidestepping og bevegelse generelt. Spiller av og til tekken på arkademaskiner i utlandet og det blir bare blæhhhh. Mester med dualshock men helt apekatt med arkadekontroller hehe. Husker sist det var tekken turnering i oslo så var det folk med dualshock som spilte ihvertfall.

 

Men skulle ønske spillutviklere roet ned med utgivelser av slåssespill, fått til et ordentlig esports miljø rundt det som Starcraft 2. Akkurat nå er det jo bare helt gamble på hvilket slåssespill som blir tatt opp i forskjellige turneringer. Nye street fighter blir vel byttet ut med SFxT, Tekken 6 med Tekken Tag 2.

Lenke til kommentar

Tekken har mye mere button-baserte komboer enn f.eks. SF4 eller Marvel vs capcom. I SF-typen spill er det viktig å ha presise stikkebevegelser midt inni lange komboer, som kvart/halvsirkel/Z (shoryuken-bevegelsen), fullsirkel, FADC (focus attack dash canceling), charging, mens man trykker 1 eller 2 knapper (noen ganger 3 samtidig). Denne kontrollen får man ikke med d-pad eller en liten analogstikke.

 

Marvel er også veldig basert på mange og brå stikkebevegelser, spesiellt i air comboene for å holde dem gående, da er det kjekt å ha en stødig stikke i venstrehånda som tåler å bli røska litt i.

 

Det viktige er ikke hvem som spiller med hva, men at folk spiller og engasjerer seg i miljøet, ikke bare online men offline også.

 

Det blir litt for mye sånn "men i Japan spiller alle med arcade stick", joda, men der spiller de fleste i store arcadehaller på arkademaskiner. Det blir som å si at man ikke kan kjøre bil fordi man ikke har en porsche 911 turbo på en måte. Legender fra Japan som Daigo Umehara, spiller 5-6 timer om dagen i arcadehallen for å holde skillen vedlike. Det har ikke vi "vanlige" tid eller mulighet til.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jepp. Det skal selvfølgelig sies at det finnes ordentlig gode spillere som spiller fighting games på pads også, men disse er i et kraftig mindretall. Så kan man jo tolke dette som man vil og spille med det man føler seg komfortabel med. Det viktige er at man spiller, som Bytex sier. :)

 

Bytex: Har forståelse for folkeangst og shit. Det er flere i miljøet som har tendenser til det. Men de klarer å kare seg på turnering en gang i blant fordetom. Det virker som om det blir lettere for dem hvis de først blir kjent med miljøet før de møtes IRL (snakke på forum og IRC-kanal). Blir som å treffe gamle kjente etter en stund da. :)

Du sier stikka samler støv atm., så det er kanskje ikke vits i å starte på nytt med SF4 og Marvel akkurat nå da, men nå kommer snart Street Fighter X Tekken, så da har du (og alle andre) en gylden mulighet til å få en fresh start i fighting game-miljøet. Nye folk vil alltid bli tatt godt imot.

 

Her er forresten en liten bloggpost jeg skrev om miljøet for en stund siden: http://xn--jankre-lua.net/?subaction=showfull&id=1285856075&archive=&start_from=&ucat=7&

Lenke til kommentar

Det går nok endel i prestasjonsangst også. "Er jeg god nok til å spille med disse folkene?" Sikkert ikke. Men det hadde vært greit å prøve :)

 

Jeg husker det ekstreme rushet med nye folk på shoryuken.net-forumet når SF4 kom i 2009. Fordi det sto bakerst i manualen at man burde sjekke ut SRK.net for gameplay tips.

Det var så ille at forumet kræsjet regelmessig, og det kom utallige tråder med de samme nybegynner spørsmålene om fightstick (hvilket grep, hvordan holder dere hendene på knappene etc). De stakkars veteranene som var der i 10 år allerede og diskuterte tunge strategier ble helt gale på alle "'09ers".

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ja, de fleste utenfor miljøet tenker ofte at de må være gode for å være med å spille. Men det er ikke sånn i det hele tatt. De som er gode har jo spilt mye mer enn de som ikke er fullt så gode. Dessuten blir man som nybegynner raskere mye bedre hvis man er omgitt av gode spillere som kan gi en tips og slikt. Man blir ikke sett ned på om man er nybegynner mao. :)

 

Haha, ja, jeg ser for meg at SRK-forumet crashet da. Forumet pleier også å crashe med jevne mellomrom (f.eks. hver gangen EVO pågår, og en eller annen viser masse new technology med en character) :p

Lenke til kommentar

Jeg ble en veldig flink "theory fighter", jeg var en av de hjelpsomme karene som ga hjelp til alle n00bene som spurte om hva FADC er, hva stikker brukes til, hvordan lære å bruke, etc.

Men når det kom til selve spillinga, ble jeg aldri noe særlig flink. Og nå føles det som jeg har mistet 3 år mot alle de som har spilt siden 2009, på en måte. Satt oftest bare og øvde på diverse komboer i training mode, eller spilte arcade mode for å få achievements. Tror ikke jeg har EN online match i SF4 enda.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ja, det er nok vanskelig å komme opp på det høyeste nivået nå etter 3 år, men ikke umulig. Men virker som om de fleste er lei av SF4, til tross for at det fortsatt er det mest populære spillet, og venter bare på SFxT. Håper at mange nye joiner miljøet da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

holy shitt,jeg henta SC5 igår og spilte med en kompis.De basiske angrepa som Natsu har er helt annerledes fra Taki,Seung mina/kilika arvtager er jo Xiba ellerno,veldig my elikt Mina stil men fortsatt annerledes.Jeg husker jeg kicka ass på firkant+o og trekant og o med kombo til andre kombos.

Men ikke like lett og spille SC5 som det var og spille SC4 som jeg husker selv om det er evigheter siden.

 

Prøvde ut pyrrha,ikke noe veldig spesiell,men patrokles har jo veldig bra komboer attacks.Ble litt overraska nesten.

 

Likte veldig godt Xiba og natsu og patrokles.

Skal game litt SC5 i helja med han kompisen så vi får unlocka flere chars og våpen osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...