Gå til innhold

19 år trenger hjelp angående jobbing offshore!

homeboy1

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 19 år som har lyst til å få seg jobb i oljebransjen.

Jeg har 3 års skolegang ved idrettsfag på videregående skole, så tipper at dette ikke har noen ting som helst å si for jobbmuligheter for offshore.

Jeg vet at det er mange slags kurs man må ta for å komme seg offshore. Blant annet sikkerhetskurs og fagbrev.

Jeg har sittet hjemme i et halvt år nå, ettersom jeg måtte ta opp en eksamen, så er ganske lei av å sitte hjemme nå.

Så jeg har egentlig noen spørsmål!

Hvordan er det å jobbe offshore?

Hvilke kurs osv er det sikrest å ta?

Kan det være lurt å dra innom NAV for å skaffe hjelp til forskjellige kurs?

Hvordan er jobbene offshore, kontor, jobbing på dekk osv?

Håper noen kan hjelpe meg, hadde satt VELDIG stor pris på!!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Gå på NAV, spør om de vil sponse kursing. Offshore kurset, helivelt etc. 4 eller 5 dager.

2: Ring forskjellige firmaer, BIS, Aker, Aibel, overflate den type firmaer som ikke trenger fagfolk. Spør om de trenger folk, evt hvilke kurs det kreves til jobbsøkere.

3: Kontorjobber offshore er det veldig lite av, som oftest inginører eller arbeidsledere og sjefer. Folk jobber ute med stillas, overflate arbeid, rengjøring, hjelpearbeidere. Siden du ikke har noe form for fagbrev bør du ikke forvente å få en fagjobb heller, som f.eks automatiker eller elektriker.

4: Ring bore firmaer som odfjell, archer, spør hva de krever for å jobbe som enten dekksarbeider, eller ruffneck. Ruffneck krever med stor sansynlighet boredekks kurs, 3mnd på skole.

Slå opp på gulesider imorgen og begynn å ring :) Sjekk hva som kreves, ta det som kreves, søk jobb :)

lykke til

Endret av Nordoxx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hentet fra en annen tråd:

De fleste tar vel enten brønnserviceteknikerkurs, boredekksarbeiderkurs, eller noe ingeniørutdannelse (prosessoperatør osv). Noen begynner hos hydro på land, og etter en tid med god innsats og fornøyd sjef søker man seg offshore for hydro. Må ha sikkerhetskurs, normalt god helse, bmi på max 30 og det hjelper som vanlig med kjennskap og vennskap.

Ut over det er det bare å følge med hvem som får kontrakter og søke som f.

Det enkleste er kanskje å starte som dekksarbeider/roustabout. Da hjelper man ved kranløft, rydder og vasker osv og vil man videre kan man søke seg videre etterhvert.

Lenke til kommentar

Har ikke jobbet på boredekk selv men det er mye tungt arbeid, det ingen tvil om det. Og spjælinger får sjelden jobb på boredekk.

På sikkerhetskurset går man gjennom generell førstehjelp, brannslukking, helikoptervelt. Teori og praksis. Og generell info om offshore rutiner.

Lønnen ligger vel på rundt 60000 som boredekksarbeid. +/- hvor mye overtid og tillegg man får.

De fleste jobber 2 uker på og 4 uker av, noen jobber 2-3/2-4. Noen har på perioder på 6 uker f.eks og av 4. Da man er ute 14 dager og hjemme minimum 1/3 av den perioden man har vert ute.

Og det kan ikke sammenlignes med de der seriene som går på discovery....

Lenke til kommentar

Har ikke jobbet på boredekk selv men det er mye tungt arbeid, det ingen tvil om det. Og spjælinger får sjelden jobb på boredekk.

På sikkerhetskurset går man gjennom generell førstehjelp, brannslukking, helikoptervelt. Teori og praksis. Og generell info om offshore rutiner.

Lønnen ligger vel på rundt 60000 som boredekksarbeid. +/- hvor mye overtid og tillegg man får.

De fleste jobber 2 uker på og 4 uker av, noen jobber 2-3/2-4. Noen har på perioder på 6 uker f.eks og av 4. Da man er ute 14 dager og hjemme minimum 1/3 av den perioden man har vert ute.

Og det kan ikke sammenlignes med de der seriene som går på discovery....

Jeg kan vell egentlig kalle meg selv som en spjæling, ettersom jeg ikke er så veldi stor og kraftig. Men er det så nøye å være sterk osv for å jobbe på dekk?

Lenke til kommentar

Jeg har sett mye og hørt at det er veldig mange som ikke får seg jobb etter å ta kurs. Mange har brukt flere titusener på kurs, for de ble "lovet" arbeid. At etterspørselen var så stor at hvem som helst kunne få. Men etter å ha sett at det er så mange som sliter med å få seg arbeid etter endt kurs, så begynner jeg å vurdere om det er i hele tatt vitsen med å ta kurs.. Synes det er kjipt..

Det anbefales og å ha fagbrev for å få jobb. Hvor lang tid tar det å få fagbrev? Må jeg gå skole på nytt? For det vil jeg ikke.. Hvordan får man fagbrev?

Endret av Larsm1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...