Gå til innhold

Media server med transcoding og lite strømforbruk.

Anbefalte innlegg

Har fundert på å kjøpe meg en NAS i en evighet nå, så før jul begynnte jeg å lete etter en som tilfredstilte mine krav.

*2-4 disker

*Ftp-server

*Backup

*Lavt strømforbruk

*IP-kamera støtte

*Media server, med transcoding (PS3)

*Muligheten for addons, for Hjemme automasjon

Men jeg fant fort ut at en NAS ikke vile tilfredstile mine krav.

Transcoding var den største mangelen, og det er et "must",

siden jeg bruker PS3'en til avspilling av video.

Så da ble det en hjemme server i stedet.

Og dette er utstyret som jeg har bestilt (så langt):

*INTEL Core i5-2390T/ 2.70G

*INTEL DQ67SWB3 mATX LGA1155

*Akasa AK-CCE-7106HP CPU Kjøler

*Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9

*FORTRON PC-forsyning FSP Aurum Gold AU-400

*FRACTAL DESIGN DEFINE MINI MINITOWER M-ATX BLACK

*Microsoft Home Server 2011 OEM 64bit

Grunnen til at jeg valgte i5-2390T var at jeg trengte en cpu med lavt strøm forbruk og som støtter vPro.

Og da ble den det eneste alternativet i mine øyne.

Og av samme grunn valgte jeg INTEL DQ67SWB3, det var det biligste kortet med Q67 chipset som jeg kunne finne.

Jeg har null erfaring med vPro og AMT, men av det jeg har lest, så ser det ut som en nytting funksjon å ha i en server.

PSU'en er 80+ Gold sertifisert(god effektfaktor), og den fant jeg til 400kr på pixmania.com, det er vel nesten halvpris :D

Som OS har jeg i første om gang valg WHS 2011, fordi det lille jeg har brukt av linux har krevd mye tid og lesing.

Windows har jeg litt mere erfaring med, og det kostet "bare" 329kr.

Så er det den biten jeg trenger litt hjelp til, valg av harddisker og oppsett. Minimum 4TB lagring med backup og god hastighet.

RAID 5 ser ut til å være det beste valget, eller finnes det et bedre? Også hvilke disker bør jeg velge, og hvor mange?

4X2TB eller 3X3TB? Har sett litt på Samsung SpinPoint F4EG 2TB og Seagate Barracuda7200 3TB 7200RPM/64mb.

Har dere noen bedre et forslag?

Og serveren skal som sagt helst bruke så lite strøm som mulig.

Jeg får ikke cpu'en og hovedkortet før i slutten av måneden, men når jeg får det, så skal jeg rapportere tilbake om det fungerer og hvor mye strøm det trekker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ihvertfall gå god for Samsung Spinpoint F4EG 2TB. Har nå 12 stk som snurrer 24/7 i min filserver og har ikke hatt noe problemer med diskene så langt.

Hvis du skal ha 4 disker så ville jeg nok valgt RAID 5.

Men jeg lurer litt på hva slags program du skal bruke til å transcode? Har selv PS3Mediaserver, og det funker på mange måter flott, men har hatt store 1080 P filer som gjør at audioen faller helt ut av sync. Men nå er jeg langt ifra noen ekspert på transcoding, dekodere osv.

Lenke til kommentar

Blir nok så jeg går for Samsung diskene, men jeg blir nok å vente litt med å kjøpe de, prisene vil nok synke en del mot sommeren.

Ja, planene var å bruke PS3 Media Server.

Har brukt det ganske mye tidliger, og det har fungert greit med 1080p mkv filer for min del.

Da ble det altså 5 harddisker...

Bruker du WHS? Funker det greit?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har prøvd WHS noen dager nå. Virker greit. Prøver ut WSUS på den. Er jo rimelig billig en slik.

Mkv filer har jeg ikke fått til enda via DLNA streaming.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har prøvd WHS noen dager nå. Virker greit. Prøver ut WSUS på den. Er jo rimelig billig en slik.

Mkv filer har jeg ikke fått til enda via DLNA streaming.

Kjør serviio mediaserver. Funker som bare det på windows home server:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvorfor ha 2 mediaserver på samme boksen?

WHS har jo DLNA server, sliter bare med å få til .mkv filer.

Lenke til kommentar

Hvorfor ha 2 mediaserver på samme boksen?

WHS har jo DLNA server, sliter bare med å få til .mkv filer.

PS3 støtter ikke MKV. Derfor trenger man en mediaserver som kan transkode eller remux'e om filen til et format som PS3 støtter.

WHS media serveren kan ikke det, så derfor trenger man en tredjeparts media server. ;)

Lenke til kommentar

Jeg ble lei av å se på at ETA'en ble flyttet lengre og lengre frem i tid på i5-2390T prosessoren som jeg hadde bestilt, mens resten av komponentene lå klare til bruk.... :whistle:

Så jeg fant ut at jeg i stedet skulle prøve en av de minste Sandy Brige prosessorene, Celeron G530 2,4GHz.

Har fått installert WHS på en 2.5" 160GB hdd jeg hadd liggende, og har sattopp PS3 Media Server sånn delvis.

Og har testet litt forskjelige formater på PS3'en, inkudert transkoding av 1080p.

Den lille prosessoren jobber hardt under enkelte formater, men avspillingen på PS3'en fungerer smertefritt. :new_woot:

Har også fått målt stråmforbruke. Dette er med en gamel 500GB disk installert, 28watt idle og 48watt under kraftig transkoding (~90% på begge kjernene) :D

Veldig fornøyd med resultatet. Har noen flere gamle hdd liggende, så skal prøve å måle med de installert, 4stk 3.5" og 1stk 2.5".

Har funnet ut at jeg skal vent litt med å kjøpe meg nye harddisker, til prisene har "stabilisert" seg igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...