Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Sveising av bil - MIG apparat + CO2 = suksess?

daruu

Anbefalte innlegg

Fant ikke noe egnet sted å plassere dette, så da ble det her.

Har fått et MIG apparat av en slektning, å tenkte å prøve meg på litt sveising selv. MEN disse argon gassflaskene er det jo helt forferderlige priser på...!

Leste litt mere rundt emnet, å kom over diverse tråder hvor folk hadde modifisert CO2 brannslukningsapparater, å brukte da disse fylt med CO2, når de sveiste. Dette er da MYEMYE rimeligere, iogmed at ei flaske + koblingsutstyr ikke koster stort, samt at man får fylt de opp for en billig penge på de lokale brannstasjonene.

Ifølge wikipedia: "For vanlig stål kan karbondioksyd (CO2) brukes, dette er rimeligere og gir dypere smeltefuge, men også noe mere sprut."

Jeg ser for meg at dypere smeltefuge kan medføre at det er endel vanskeligere å sveise tynne karosseriplater feks motfor med argon?

Er det noen her som har prøvd begge deler å kan komme med sine erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981723478

jeg ville ikke brukt brannslokker, det blir aldri et bra resultat (oksidering og mer sprut!)

Men først må du sette deg inn i hva MIG er for noe. og MAG (evt. også TIG)

MIG står for "Metal Inert Gas" og brukes ved aluminium, diverse legeringer (bl.a. rustfritt stål). Gassene som brukes her er Argon og Helium.

MAG står for "Metal Active Gas" og her brukes en blanding av Argon og CO2 (gjerne opp i en 25%) i noen tilfeller også med noen prosent oksygen for å brenne bort kull i smeltefugen.

Det vanligste og letteste (kanskje også noe dyrere - Men verdt det!!!) er å kjøpe denne blandingen. Tenker man kroner og øre så er det på sikt billigere å kjøpe en stor flaske istedet for flere små, men det vet du vel allerede...

Det MIG apparatet - er det både MIG og MAG -apparat? Stort sett alle nye jeg har vært borte i er jo det.

Endret av Slettet+981723478
Lenke til kommentar

Bruk MIG/MAG med riktig Argon miks til vanlig stål.

Mison 18 er mye brukt til vanlig stål.

Struper du gassen sveiser du dårlig.

Til Alu brukes gjerne ren Argon.

Rustfritt brukes Mison 2

Vil nok tro at ren CO2 gir en dårlig sveis samt at du må bruke ekstremt mye.

Tror ikke det vil lønne seg.

Du får kjøpt rimeligere bytteflasker vet jeg.

Hvis du ser på vanlige stålflasker så er de dyre p.g.a. leie.

Skal du sveise tynnplate under 5 mm så må du ha rett utstyr for å få det til pent og sterkt nok.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

10 l Yara eieflaske koster ca. 4.000+ mva i innkjøp, men det er jo en engangskostnad (investering). 20 l flaske koster ca. en tusenlapp i året å leie, om du inngår en femårs-avtale. Fyllekostnadene er imidlertid omtrent like (i alle fall for oksygen&acetylen), dvs at du betaler dobbelt så mye for gass på 10l-flaske.

(referanse)

Aga operer vel med enda mindre (5l) eieflasker, og ellers kun leie. Usikker på prisene de opererer med.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
  Inge Rognmo skrev (På 16.1.2012 den 14.55):

10 l Yara eieflaske koster ca. 4.000+ mva i innkjøp, men det er en engangskostnad (investering). 20 l flaske koster ca. en tusenlapp i året å leie, om du inngår en femårs-avtale. Fyllekostnadene er imidlertid omtrent like (i alle fall for oksygen&acetylen), dvs at du betaler dobbelt så mye for gass på 10l-flaske.

(referanse)

Aga operer vel med enda mindre (5l) eieflasker, og ellers kun leie. Usikker på prisene de opererer med.

Vet at du i Drammen får rimeligere mindre flasker for private.

Ved Brakerøya en skrap/metallhandler der hvis jeg husker rett.

Yara og AGA er for proffe.

Lenke til kommentar

Det er et gassfirma til jeg kjenner til, og burde ha nevnt i forrige post, nemlig Air Liquide. De har 11-liters eieflasker, og er sikkert noe billigere enn Yara, og antakelig de du sikter til. (de har, såvidt jeg kan se, to forhandlere i Drammen) De har imidlertid ingen forhandlere nord for Nord-Trøndelag, så jeg har av naturlige årsaker intet grunnlag for å overhodet vurdere å bruke dem, eller innhente priser derfra selv.. De har riktignok en i Kiruna, men det er også i overkant langt unna for min del.

Lenke til kommentar

Takk for svarene, var igrunnen det jeg regna med, ellers så hadde vel alle sveist med co2, hehe.

Det er vel ett MIG/MAG apparat ja.

Vet dere ca priser for å leie flaske i feks en uke da? Er ikke 100% sikker på at appratet funker, har stått noen år, så kunne vært greit å prøve det før man går så langt at man kjøper ei flaske :)

Lenke til kommentar
  daruu skrev (På 16.1.2012 den 15.49):

Vet dere ca priser for å leie flaske i feks en uke da?

Ikke sikker, men tror døgnleie ligger på omtrent 5-10kr/flaske/dag -men da er det så vidt jeg vet også sånn at du betaler for all gassen på flaska, uavhengig av hvor mye som evt. er igjen ved tilbakelevering. Minste flaske som leies ut er 20l. (5 og 10l er kun kjøp.)

Trenger vel forsåvidt ikke gass bare for å sjekke om det virker; du kan alltids prøvesveise litt uten gass (men det vil se helt for jævlig ut, og blir ikke sterkt!), og magnetventilen som skal åpne/lukke for gassen kan vel testes med trykkluft i stedet.

Rørtråd er som nevnt et alternativ.

Lenke til kommentar
  daruu skrev (På 18.1.2012 den 23.10):

Får forsøke om det virker en dag da, så se om det blir bestilt gass etterhvert.

Skal sveise karosseri på bil, og etter det jeg har lest så funker slik flusstråd heller dårlig da. Eller?

Tror ikke det er noe problem. Kommer nok mer ann på apparatet ditt.

Fordelen med gass er at du ikke får slagget slik du får av pinne og rørtråd med fluss.

Har du lange sveiser så sparer du tid og har du breie/dype fuger så slipper du å fjærne slagget mellom hver sveis.

Fordelen med fluss er at du kan få flere legeringer av sveisen siden man kan blande inn kjemikalier/mineraler i flusspulveret som lager en legering med metallet når det smelter.

+ at du slipper gass :thumbup:

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...