Gå til innhold

erstatte thermalpads med kjølepasta?


Anbefalte innlegg

har et sapphire radeon 4890 toxic kort som driver å gir meg bsod når jeg gamer. i følge Everest ligger GPU minnet på ca 90-120 grader.. og VRM på litt over 100 når jeg spiller. har prøvd å vrenge gpu vifta på fullt, men det bråker en god del og hjalp bare med noen få grader. . så jeg lurte på om jeg kunne fjerne thermal pads'ene og legger på en pitteliten dæsj med kjølepasta(AS 5)?

 

så at paddene er ganske tykke. så det bekjymrer meg om jeg gjør det, at minnet ikke får kontakt med kjøleren.

 

noen som har noen ideer eller inspill?

 

Stonbridge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke gjort dette på nøyaktig dette kortet, men jeg vet fra erfaring (flere andre modeller) at det er desverre ofte et problem med at det et lite gap mellom kjøleren og minnet - det er derfor padsene er såpass tykke.

 

Termisk pasta har mye bedre yteevne, men du kan ikke smøre den tykt. SLikt er designet for å kun fylle porer, og den vil være alt for ustabil og flytende til å ligge på plass over tid.

 

går virkelig minnet opp på 120celcius dog? Minnet i seg selv lager jo nestne ingen varme (da de bruekr nestne ingen strøm), så hvordan har det seg? Det må jo bety at GPUen må bli enormt varm! Er du sikker på at det ikke er der problemet ligger fremfor rammen? Så lenge du kjører minnet på stock frekvens så er det uansett normalt rimelig resistent mot varmeproblemer - og hvis det begynner å tulle vil du normalt se korrupsjon i grafikken fremfor å BSODe direkte - fordi minneinnholdet hovedsakelig er ikke-kritiske data som texturer osv. BSOD ville jeg heller forbundet med GPU problemer.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

GPU ligger på ca 80-90 grader ved full load. jeg kjører på stock settings, men kortet er fabrikkoverklokket til 960mhz på kjernen og 1050mhz på minnet. jeg har et xfx 4890 med stock kjøler, som jeg har overklokket 1000mhz på kjernen og 1125mhz på minnet og det viser ca 60-70 grader på core og 70-80 på minnet.

 

når jeg kjører crossfire klokker jeg xfx kortet ned til samme hastighet som sapphire krotet.

 

jeg trodde heller ikke at minnet skulle avgi såpass med varme, det kan jo være at Everest leser feil. jeg har også prøvd msi afterbruner og gpu-z for målinger, alle viser det samme.

Lenke til kommentar

GDDR5 klokket høyt kan fint spise 50W eller mer, det er 10 ganger så mye som et typisk sett med DDR3.

 

50watt? Wow, i så fall er det helt news for meg.

Hvis du har en kilde lett tilgjengeig så tar jeg gjerne en slik - men hvis ikke så skal jeg grave litt data senere selv.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...