Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Par slurker konjakk om dagen, ille/farlig?

Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Hei.

Har i det siste lagt meg til en vane der jeg, når jeg kommer hjem etter en lang dag på jobb, heller opp et lite glass med konjakk og koser meg med det mens jeg pløyer gjennom Aftenposten.

Jeg liker konjakk, og det får meg til å slappe av også, både fysisk og psykisk. Kombinasjonen avis og konjakk (og kanskje en bakesnus om jeg virkelig slår ut håret) passer meg veldig bra, og jeg utfører dette ritualet omtrent daglig.

Jeg må understreke at det aldri er snakk om større mengder, jeg blir aldri beruset, merker aldri noe på kroppen dagen etterpå, og fungerer utmerket både med jobb og hard trening opptil flere ganger om dagen. Bruker kanskje 10 dager på en 70 centilitersflaske.

Så har jeg en liten stemme i hodet mitt som sier at, selv om jeg hverken har noe avhengighetsforhold eller at det påvirker meg negativt i hverdagen, at dette umulig kan være en sunn eller lur vane. Alkohol er jo egentlig en gift, og å tylle i seg en gift på daglig basis virker ikke som noe sjakktrekk. Eller bra for leveren.

Noen her inne som har noen formening om dette er noe jeg burde stoppe med, eller om det bare er å kose seg med litt konjakk til Aftenposten på kvelden?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saken er at alle stoffer giftige. Til og med rent vann. Men toksisiteten til vann er svært lav og man må drikke unaturlig store mengder for å bli syk.

Toksisiteten til alkohol er relativt stor. Med et par blodprosent alkohol sliter du. Men små mengder, selv over lang tid, utgjør ikke noen toksisk dose, fordi kroppen metaboliserer alkoholen.

Svært mange mennesker drikker små mengder om dagen, som deg, og har tilsynelatende ingen problemer. Det har heller ikke vist seg å være f.eks kreftfremkallende.

Men det vesentlige er altså at du metaboliserer alkoholen, og helst drikker sammen med mat. Så lenge leveren ikke blir overlesset med alkohol eller skrumper inn over lang tid, så er ikke alkohol spesielt farlig.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Bare så jeg har fått det understreket skikkelig. For meg er dette litt som kaffekoppen om morran. Det er kos, og et rituale jeg liker. Skulle dog noe komme i veien og jeg ikke får drukket kaffen gir jeg egentlig faen, det er ikke noe jeg må ha, men noe jeg liker.

At jeg drikker konjakk hver dag var kanskje å ta i litt, men et lite glass flere ganger i uka, det drikker jeg. Såfremt jeg har konjakk i hus, da.

Edit: Noe avhengighetsforhold er jeg mao ikke redd for, det er ikke derfor jeg opprettet tråden, jeg lurer mer på eventuelle helsemessige konsekvenser. Jeg mener også å ha hørt at det kan være sunt med en alkoholenhet eller to om dagen. Da under den betingelsen at du ikke overskrider det.

Og takk for fine svar, spesielt til deg nomore med posten under denne.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Det som er godt for sjela er godt for kroppen, sier eg. Alkohol er gift i større mengder, men i mindre mengder tviler eg på at det utgjør noen fare. Og siden det hjelper deg med å koble av fra hverdagen og hjelper til med å slappe av, så tror eg derimot at det er godt for deg.

Eg tar meg ofte ei flaske pils på slutten av dagen når eg siger ned i sofaen etter en lang dag. Er det helg/ferie blir det gjerne to. Men samtidig kan det gå dager eg ikke gjør det, og anser dermed avhengighetsfaren for minimal.

Mamma pleide å ta seg et glass vin på kvelden før hun la seg. Dette har eg av en eller annen grunn som et veldig godt barndomsminne. Lukten av kork, lyden av å åpne ei flaske og å helle i et glass gir meg en utrolig god følelse. Merkelig nok, selv om eg ikke drikker mye vin selv.

Men husk bare at det ikke skal kombineres med kjøring eller andre medisiner, så tipper eg det kun utelukkende er positivt :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Alcoholism:

a chronic disorder characterized by dependence on alcohol, repeated excessive use of alcoholic beverages, the development of withdrawal symptoms on reducing or ceasing intake, morbidity that may include cirrhosis of the liver, and decreased ability to function socially and vocationally.

Altså, en person som drikker en 0,7 flaske på 10 dager som kos, er neppe alkoholiker. Det er ikke nok til å skape verken rus eller skade. Men det er klart at en som drikker hver dag må være påpasselig med mengden, og for symptomene. Det blir som noen få glass med vin om dagen. Eller noen få øl. Det er svært mange som drikker det, problemfritt.

Lenke til kommentar

Bare så jeg har fått det understreket skikkelig. For meg er dette litt som kaffekoppen om morran. Det er kos, og et rituale jeg liker. Skulle dog noe komme i veien og jeg ikke får drukket kaffen gir jeg egentlig faen, det er ikke noe jeg må ha, men noe jeg liker.

At jeg drikker konjakk hver dag var kanskje å ta i litt, men et lite glass flere ganger i uka, det drikker jeg. Såfremt jeg har konjakk i hus, da.

Edit: Noe avhengighetsforhold er jeg mao ikke redd for, det er ikke derfor jeg opprettet tråden, jeg lurer mer på eventuelle helsemessige konsekvenser. Jeg mener også å ha hørt at det kan være sunt med en alkoholenhet eller to om dagen. Da under den betingelsen at du ikke overskrider det.

Og takk for fine svar, spesielt til deg nomore med posten under denne.

Dette er ganske vesentlig. En liten mengde skader ikke, men når du begynner å få abstinenser, sliter du.

Allikevel ser vi jo at land lenger syd i Europa, vi trenger ikke dra lenger enn til Danmark, har adskillig høyere andel menn med leverskader eller tidligere død knyttet til alkohol.

Uten at jeg er noen ekspert, vil jeg si at du kan fortsette med aviskosen din, men fra første stund du merker at du får abstinenser, må du gå til fastlegen.

Lenke til kommentar

Noen små dråper konjakk om dagen har vel aldri drept noen. Selv drikker jeg ei flaske vin og noen flaskepils hver kveld uten at det er noe problem for meg. Men om helgene kansje jeg "skjejer ut" med ei flaske brennevin.

Men regner med at det er veldig individuellt hvor grensa til for ille eller farlig går.

Postet av anonym: 2cc712f0474ef484586f7709105efcd9

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bjarnemann, angående det at det skal være sundt med litt alkohol daglig, så gjelder det hovedsaklig rødvin om jeg ikke tar helt feil, som inneholder masse antioksidanter. Tror ikke det finnes noen som helst helsegevinst ved brennevin eller øl. Men i så små mengder er det nok ikke farlig heller :-)

Jeg var i ferd med å legge meg til en lignende vane med en sengejager hver kveld eller kos til filmen, men syntes det ble for ille å sitte alene hjemme å nyte alkohol i så stor grad! :-) Tenkte at det kanskje var en farlig vei å gå, så jeg la det bort.

Lenke til kommentar

Noen små dråper konjakk om dagen har vel aldri drept noen. Selv drikker jeg ei flaske vin og noen flaskepils hver kveld uten at det er noe problem for meg. Men om helgene kansje jeg "skjejer ut" med ei flaske brennevin.

Men regner med at det er veldig individuellt hvor grensa til for ille eller farlig går.

Postet av anonym: 2cc712f0474ef484586f7709105efcd9

Det finnes ei grense mellom å nyte alkohol og være avhengig av alkohol. Man drikker ikke ei flaske vin og noen flaskepils hver kveld for kosen sin skyld, men fordi man trenger rusen. Du er mao over grensen for hva som er bra for kroppen og du bør slutte snarest. Klarer du ikke det er du avhengig. Og det må ikke forveksles med det trådstarter snakker om.

Lenke til kommentar

Mange bruker alkohol for å roe seg ned, og som flere er inne på så er alkohol gift. Brun sprit inneholder også en del ekstra i forhold til ren sprit. Det at du trener vil vel meget vel motvirke dette gitt at du har et fornuftig kosthold og tar litt tilskudd for ekstra vitaminer/mineraler og omega-3. Trivselsfaktoren er viktig så lenge den ikke tar overhånd.

I forhold til slik du legger det fram virker det ikke som et alkoholproblem, så lenge du klarer deg uten.

Legen Knut T. Flytlie sier det tar 10 år å bli alkoholiker, så vi kan jo ta en ny sjekk da ? :)

Lenke til kommentar

Dette skal vel ikkje være noke problem, det er mange som tar seg ei pils til middag og ein pils foran TV'en på kvelden. Det blir omtrent det samme.

Når det gjeld det helsemessige så er det nok sunnare å drikke øl eller vin då du også får i deg litt andre næringsstoff som vitaminer og antioksidanter. Brunt brennevin inneheld lite anna enn alkohol.

Det som du skal være oppmerksom på er om du starter å drikke meir og meir. Sidan du seier at du bruker ca 10 dager på ei heilflaske så betyr dette at du enten drikk to glas med cognac eller at du drikker eit stort glas. 7 cl i eit glass er nesten ein firedobbel cognac, ein enkel cocnac er 2 cl men dei fleste rekner ein dobbel (4 cl) som normalen, det er blandt anna som regel 4 cl du får når du kjøper cognac (eller anna sprit) ute.

Vær derfor oppmerksom på at dersom du starter å drikke større og større glas så kan dette være fordi du har eit visst avhengigheitsforhold til rusen og at du drikker til du akkurat merker rus-effekta. Husk at dei fleste alkoholikere ønsker å halde ein javn rus og slutter derfor å drikke før dei blir fulle.

Dersom du starter å drikke ein stor cognac i staden for å sjenke opp to glas så kan dette være hjernen din som prøver å lure deg til at det ikkje er eit problem så lenge du berre drikk eit glas med cognac.

Men som sakt så tviler eg på at dette er tilfellet her, men du bør være litt oppmerksome på faretikna for alkholisme.

Sjølv drikk eg gjerne øl på kvelden, utan at det er eit problem.

Så kos deg med cognacen din du, berre pass på at du drikk ein god cognac i staden for mange dårlige. ;)

Lenke til kommentar

Hmm. Når du sier det slik høres det ganske mye ut. Firedobbel konjakk virker som en større dose enn et par slurker. Anyways, jeg drikker ikke av vanlige konjakkglass, pleier å fylle 2-3 centimetere oppi et colaglass (jada, jada), slike som er tynne nederst og brede på toppen.

Angående merke holder jeg meg til Metaxa *****. Den er nok ansett som en dårlig konjakk, men jeg liker den godt, langt bedre enn feks Bakke VSOP som også er langt dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...