sunast92 Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Hei! Jeg har et problem med dataen min! Vi er 4 stykker i denne familien og alle bruker den samme ruteren, men det er bare jeg og min pc som har dette problemet. Plutselig låser dataen seg og det begynner å lage skrapelyder, dette varer i et par minutter og så er den helt normal igjen, så går det kanskje 5 minutter før det begynner på igjen..Vist jeg skrur av internettet og bare spiller kabal, så skjer det ikke, så det må jo være noe med ruteren? Jeg har prøvd å konfiguere den, men det er ingenting som hjelper.. Er det noen som har opplevd det samme eller som vet hva jeg kan gjøre?? På forhånd, takk! Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Tviler sterkt på at dette er ruteren. Hvilken webleser bruker du? Firefox? Jeg har hatt store problemer med firefox på flere maskiner siden de kom med de siste versjonene, så jeg har gitt det helt opp, og bruker nå google Chrome istedenfor. Er dette en stasjonær eller bærbar PC? Hva den skrapelyden kommer av vet jeg ikke, men hvis det er en bærbar PC, kan være strømforsyningen som lager lyd når den blir belastet av CPUen som krever mer strøm mens maskinen sliter og har frøset. Det er isåfall ikke unormalt. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Du bør få lokalisert den lyden asap. Er det harddisken som bråker, så er den trolig i ferd med å gå i stykker. Råder deg til å få sjekket maskinen hos noen som har litt peiling. Lenke til kommentar
sunast92 Skrevet 16. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg bruker google chrome og har en bærbar pc (acer, kjøpt i 2010). Ruteren kjøpte vi helt ny i høst, og det var når vi fikk den ruteren at problemene startet.. For når jeg er på besøk hos andre og har med meg pc'n, så skjer det ingenting, så det kan hende at datan ikke takler den nye ruteren? Jeg trenger ikke engang å være på google chrome før det skjer, så jeg forstår ikke hva det kan være.. Ja, trur kanskje jeg må ta den med meg til noen som har peiling Takk for svar! Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg har aldri hørt om en ruter som har skapt problemer for maskinen på den måten, og kan heller ikke tenke en teoretisk grunn til at det kan være tilfellet. Jeg er veldig sikker på at det må være noe annet. Lenke til kommentar
slacky Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 (endret) Scriptgutten: Strømforsyningen har ingen bevegelige kompoenter.. Eneste lyden du kan forvente fra en strømforsyning som ikke er "god" er "dzzzzzz".. Også kjent som en overledning. Da garanterer jeg deg at sikringen i den ryker. CPU-viften vil gå fortere ved høy temperatur på CPUen/samme med viften over garafikkortet (om det ikke bare har kjøleribbe). En vifte kan lage ulyd (om den går i utakt/ikke spinner i rett en vinkel). Harddisken som "Jan Skrotnes" nevner kan lage en ulyd om "plata" ikke spinner synkront/fint. Med tanke på at du hører skrepalyder før/når(?) PC-en kresjer, så er det høyest sansynlig at problemet er HDD, like bak finner vi CPU-viften og/eller grafikkortviften, som også kan lage slik lyd. Om en av de er ødelagt så vil PC-en overopphetes, og dermed krasje, fryse eller hakke. Du er sikker på at problemet ikke oppstår når du benytter en annen router/sitter på noen andres nett (ikke bare engangstilfelle)? Jeg har uansett aldri hørt om et slikt problem. Dermed annbefaler jeg deg å ta en sikkerhetskopi av dine viktigste saker. Du kan forsøke å formatere + reinstallere systemet Bevegelige komponenter som kan foresake ulyd: - Vifter - Harddisk - CD/DVD-rom (/Med CD/DVD-plate) Endret 16. januar 2012 av warpie Lenke til kommentar
sunast92 Skrevet 16. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2012 Men lyden kommer ut av høytaleren, ikke viften.. Jeg bruker ofte headset, og da er det en helt sykt høy lyd, så det må vel være høytalerene? Jepp, det skjer kunn på denne ruteren, bestemoren min var her om dagen, og da skjedde faktisk akkurat det samme med hennes data også! Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Scriptgutten: Strømforsyningen har ingen bevegelige kompoenter.. Eneste lyden du kan forvente fra en strømforsyning som ikke er "god" er "dzzzzzz".. Også kjent som en overledning. Da garanterer jeg deg at sikringen i den ryker. Trafoen i mange strømforsyninger vibrerer litt, slik at de fungerer som små høyttalere. Vanligvis ligger lyden den lager utenfor det hørbare området, men hvilken frekvens den lager endrer seg med belastningen. Jeg har sett flere strømforsyninger for HP og Acer-laptoper som suser i takt med CPU-belastningen. Man kan også ofte oppleve at denne støyen når frem til forsterkeren i PCen slik at man hører lyden i høyttalerene. Det er litt vanskelig å vite hva som menes med "skrapelyder", men strømforsyninger som lager lyd lager gjerne en slags knirkelyd eller pipelyd som kommer og går, og endrer tone. Lenke til kommentar
slacky Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 (endret) Nå er dette aldri noe jeg har opplevd, heller aldri hørt at en PSU har ført til. Nå er det er mulig at transformatoren kan lage en høyfrekvent lyd, og den KAN føre til at A/V-enheter på samme sikring lager litt fusselyd. Da er det noe billig rar drit iallefall. Nå som trådstarter sier at høyttelerene er det som lager lyden, så er det vanskelig for meg å gjøre en bedømmelse. Setter vi også inn varaibalelen der routeren er det som foresaker problement, så blir dette bare for underlig... - Bytt router, du sier selv at den er problemet. Ikke alt trenger å løses. Endret 17. januar 2012 av warpie Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Sjansen for at routeren er årsak, er så mikroskopisk at jeg ser bort fra den. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Nå er dette aldri noe jeg har opplevd, heller aldri hørt at en PSU har ført til. Nå er det er mulig at transformatoren kan lage en høyfrekvent lyd, og den KAN føre til at A/V-enheter på samme sikring lager litt fusselyd. Da er det noe billig rar drit iallefall. Det er ganske vanlig at laderen lager lyder. Hvis du har en bærbar, legg øret inntil laderen, så vil du se at også din lager litt lyder, men kanskje ikke så høye at du hører den til vanlig. Prøv også med mer og mindre belastning, så vil du se at lyden endrer seg. Støyen kan forplante seg til annet utstyr også ja, men jeg tenkte mest på lydsystemet på selve laptopen. heller aldri hørt at en PSU har ført til Jeg tror ikke det er PSUen som fører til problemet, men sier bare at mens PCen av en eller annen grunn er låst på 100% CPU, så kan det gjøre at PSUen lager lyder som man vanligvis ikke hører under lavere belastning. Til TS: Prøv å kjøre laptopen på batteri mens den står fast, og se om lyden er borte da. (løser ikke problemet, men kan ihvertfall svare på hvor lyden kommer fra) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå