Gå til innhold

Hjelp ang. flygeleder opptaksprøver.

KTf43n

Anbefalte innlegg

Hallo, diskusjon.no!

Jeg går per i dag i 2VGs, og skal utdanne meg til flygeleder. Jeg har tenkt på det lenge og har bestemt meg for at dette er utdannelsen jeg vil ha. Jeg er dog litt nervøs for opptaksprøvene. Er det noen som er utdannet flygelder, eller som har prøvd seg på opptaksprøvene som kunne kommet med innspill?

Hva går de forskjellige delene ut på? Og hva skal en gjøre?

ex. Leste et sted at det var en oppgave om romforståelse, hvordan var oppgaven bygd opp og hvordan skal en løse den?

Takker på forhånd for alle relevante svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret over er i høyeste grad relevant, og var noe av det vanskeligste jeg gikk gjennom på flygelederopptaksprøven. Jeg vil anbefale å faktisk klippe og lime litt, finne noen eksempler på nettet til terninger du kan lage og øve på hvordan de settes sammen og hvor rutene står i forhold til hverandre når du bretter dem.

Lenke til kommentar

Hallo, diskusjon.no!

Jeg går per i dag i 2VGs, og skal utdanne meg til flygeleder. Jeg har tenkt på det lenge og har bestemt meg for at dette er utdannelsen jeg vil ha. Jeg er dog litt nervøs for opptaksprøvene. Er det noen som er utdannet flygelder, eller som har prøvd seg på opptaksprøvene som kunne kommet med innspill?

Hva går de forskjellige delene ut på? Og hva skal en gjøre?

ex. Leste et sted at det var en oppgave om romforståelse, hvordan var oppgaven bygd opp og hvordan skal en løse den?

Takker på forhånd for alle relevante svar:)

Svarene på spørsmålene dine finner du flere steder, men kort fortalt;

Fase 1 - pc-basert, tester bl.a. romforståelse, hukommelse, hoderegning og engelsk

Fase 2 - pc og papirbaster, tester mye av det samme som fase 1, men litt mer spesifikt rettet mot jobben

Fase 3 - intervju, med en/to flygeledere og psykolog.

Ferrari96: Karaktersnitt på 4,0 fra vgs.

Lenke til kommentar

Ok, takk. Må du gå studiespesialisering ? Eller kan du ta fagbrev og bli flygeleder med realkompetanse ?

Du må ha generell studiekompetanse ja. Men du kan vel fremdeles ta fagbrev, for så å bygge på et år med studiespesialisering? Det gikk i hvert fall an "den gangen jeg gikk på skolen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...