Orjanp Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 root@slackware:/ /etc/rc.d/init.d/smb restart Denne funket ikke. Finnes ikke en mappe som heter /init.d/ Hvordan får jeg restartet samba serveren? Hva gjør jeg for å få samba til å starte automatisk når maskinen starter? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 19. august 2003 Forfatter Del Skrevet 19. august 2003 Virker som om dette restartet samba: root@slackware:/ /etc/rc.d/rc.samba restart Da gjenstår kun å starte den opp ved boot. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Virker som om dette restartet samba: root@slackware:/ /etc/rc.d/rc.samba restart Da gjenstår kun å starte den opp ved boot. Kan jo putte inn noe i rc.local eller.no Lenke til kommentar
drall Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Vet ikke så mye om slackware, men tipper at en eller annen plass i /etc finner do mappene rc.[1-6]. Disse inneholder linker til scripts i rc.d, og representerer en runlevel. Vanligvis er rc.1 boot-runlevelen og alt der blir startet. rc.3 blir ofte brukt til oppstart uten X. Og rc.5 til oppstart med X. Du må derfor legge en link til /etc/rc.d/rc.samba i den rette rc.[1-6] mappen. (Jeg er vant til gentoo, der du bare skriver: rc-update add samba default) Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Vet ikke så mye om slackware, men tipper at en eller annen plass i /etc finner do mappene rc.[1-6]. Disse inneholder linker til scripts i rc.d, og representerer en runlevel. Vanligvis er rc.1 boot-runlevelen og alt der blir startet. rc.3 blir ofte brukt til oppstart uten X. Og rc.5 til oppstart med X. Du må derfor legge en link til /etc/rc.d/rc.samba i den rette rc.[1-6] mappen. (Jeg er vant til gentoo, der du bare skriver: rc-update add samba default) Det er det som er så dumt med slack. De har BSD-bootscrpts, alså ikke SysV. da har man ikke de mappene der... Lenke til kommentar
logged Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 For å starte samba når maskinen starter, gjør du ganske enkelt rc.samba kjørbar (chmod 744 /etc/rc.d/rc.samba) Lenke til kommentar
drall Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Ok, sist jeg brukte FreeBSD skulle jeg definere det i /etc/rc.conf, og finne alternativer i rc.default eller noe. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 19. august 2003 Forfatter Del Skrevet 19. august 2003 For å starte samba når maskinen starter, gjør du ganske enkelt rc.samba kjørbar (chmod 744 /etc/rc.d/rc.samba) Ja, det står i fila. Takk for hjelpen alle sammen. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Oppstartsfilene til slack ligger i /etc/rc.d/rc.* Og har du installert sjiten ved hjelp av slackwarepakke så får du garantert ei /etc/rc.d/rc.software som startes med /etc/rc.d/rc.software start Jeg anbefaler deg å gjøre deg kjent med oppstartscripta dine. Legg merke til at den har IKKE lignende oppstart-struktur som redhat og lignende. Installerer du ifra source så må du nok lage egne. (som vanligvis blir bedre enn de mer "automatiske" uannsett =) -Dante Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå