Ferrari96 Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Kva snittkarakter treng du sånn ca. for å komme inn på vg2 kulde og varmepumpeteknikk ? Er det vanskelegare og komme inn visst du går ifrå TIP ? og kva sånn ca. er årslønna som kjølemontør ? Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) Hær har du litt info om lønn og utdanning. Kuldemontør. hvilket snitt du trenger for å kom inn på skole vet jeg ikke. jeg går automasjon med Kuldemontør som fordypning. er Utplassert i en bedrift som holder på med kjøleanlegg og montasje og har fått gode signaler på at jeg kan bli lærling dær. det nevner jeg bare for å vise at håpet er ikke ute om du ikke skulle komme inn på kulde og varmepumpeteknikk. Automasjon er også en vei og men desto en del tyngre vil jeg påstå. Sjefen nevnete forøvrig at Automatiker elever er som regel minst like kvalifisert som Kulde varmepumpe elever. men var jeg deg ville jeg selføligelig satset på kulde og varme. Endret 22. januar 2012 av Cs freak Lenke til kommentar
Raffen11 Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Hei Lenge siden jeg har gått skole, så snitt karakterer kan jeg ikke si noe om, desverre Lønnen kan variere veldig fra plass til plass, og hva du ønsker å drive med, kulde yrket spenner over et veldig stort spekter, alt fra montering og service på små varmepumper, videre til mellomstore anlegg på matvare butikker og opp til store anlegg på båter eller fryselager med en kapasitet på flere tusen kilowatt. Du velger egentlig selv hvor mye du vil gjøre ut av yrket, med valget av arbeidsplass, det kan være en helt grei 8-4 jobb, eller en jobb der du kan reise verden rundt og virkelig får utfolde deg og utvikle deg i akkurat den retningen du ønsker. Selv begynnte jeg som lærling for 17 år siden med en timelønn på 26 kroner timen, nå er jeg superviser, jeg jobber fortsatt som vanlig service tekniker, men er superviser under bygging og oppstart av store anlegg, vi har anlegg over hele verden og årslønnen ligger på rundt 8-900.000 i året. Det jeg har av utdanning er gk.maskin og mekaniske og vk1 kuldemontør (som linjen ble kalt på den tiden). Ellers er jeg selvlært på elektro og PLS programering. Hvis det er noe mer du lurer på så kan du også ta kontakt på [email protected] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå