bunny_c Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Fikk utbetalt 18 tusen fra min forrige arbeidsgiver. Sist jeg fikk lønn fra dem var nevember. Jeg antar de ikke helt har systemet i orden. Trenger jeg betale pengene tilbake? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Ja, dersom det ikke er lønn du har krav på, så skal du selvfølgelig betale de tilbake. 1 Lenke til kommentar
bunny_c Skrevet 15. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2012 Det er ikke feriepenger - det er en utbetaling jeg ikke har rett på. Mener å huske om en taster feil i nettbanken har en ikke krav på pengene igjen. Hva er forskjell på tastefeil og tidligere arbeidsgiver som ikke har orden i sysakene? Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Det er ikke feriepenger - det er en utbetaling jeg ikke har rett på. Der har du svaret. Du vet at du ikke har rett på pengene. Ergo har du heller ikke rett på pengene. En feil er en feil og intet krav om at feilen skal opprettholdes. G 2 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 (endret) Mener å huske om en taster feil i nettbanken har en ikke krav på pengene igjen. Jo, du har krav på å få pengene tilbake fra den som har mottatt dem. Men det hjelper jo ikke deg om han har brukt dem opp og samtidig ikke eier nåla i veggen eller har lønn det kan trekkes i -det er nemlig mottakeren du må rette kravet ditt til, ikke banken. edit: Overført til din sak betyr det at du må betale tilbake, men banken kan ikke hjelpe arbeidsgiver ved å trekke dem fra din konto uten godkjennelse, med mindre det er banken som har gjort feil. Endret 15. januar 2012 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 La pengene stå og så varsler du tidligere arbeidsgiver om feilen. Som du selv skriver så vet du at du ikke har krav på pengene, og da er saken avklart; de er ikke dine å bruke. Om arbeidsgiver sier du kan beholde de(lite sannsynlig) så er det dine, ellers skal de tilbakebetales. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Det står også ofte i kontrakter at penger som betales til den ansatte ved en feil må tilbakeføres. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Det som gjerne står i kontrakten, er at det kan trekkes fra senere lønnsutbetaling. At det skal tilbakebetales er helt åpenbart, og trenger ikke stå i arbeidskontrakten. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Ta dem! ikke sikkert det bli oppdaget en gang. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg ville ihvertfall ikke brukt noe av pengene. Man må betale tilbake om arbeidsgiver krever dette. Men er man selv pliktet til å si ifra til arbeidsgiver? Jeg tenkte at om arbeidsgiver ikke merker om feilen før om etter tre år, så har foreldesefristen gått ut, og da blir det for sent å kreve pengene tilbake? Men jeg personlig anbefaler at ts tar kontakt med tidligere arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå