Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC - problemer med frysing

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje et dumt spørsmål, men det er vel ikke snakk om overklokking? De symptomene du nevner er karakteristisk for en ustabil overklokk.

EDIT: En reinstallasjon av Windows kan gjøre vidundere.

Endret av Genius-Boy
Lenke til kommentar

Bruker windows 7 ultimate. Har prøvd og bytte slots på rammen også. Det hjalp ikke.

Visst jeg venter 1-2 minutter når jeg får freez. Så starter pc`en og fungere igjen.

Komakino

Bruker

Hvilke temperaturer ligge GPU og CPU på under stress?

Sett også RAM-hastighet til 1600Mhz og spenning til 1.65 i BIOS. Sannsynligvis takler brikkene fint å kjøre på 1.55V evt. noen hakk over.

jeg har sotte hastigheten til 1600Mhz, spenningen går automatisk opp til 1.65 da.

Lenke til kommentar
fflex

Prøv å klokke ned hastighetene på grafikkortet ditt.

Vet at flere har hatt problemer med at SOC utgavene rett og slett kommer for høyt klokket fra fabrikk.

Når jeg får freez så slutter alt og fungere, mister nettet, mus, tastatur osv. Skjermkortet kan vell ikke gjøre det? Det skjer til og med når jeg bare surfer på nettet, eller ser på en film. Da bruker du ikke akkurat mye av skjermkortet.

Endret av Josmast
Lenke til kommentar

Nei har ikke prøv og laste "fail-safe settings" hva gjør den?

Men har nettopp bygget pc`en, så probleme har jo vært der hele tiden.

Når du laster fail-safe settings, så vil alle de instillingene som kan gjøre datamaskinen din ustabil, bli satt på den beste settingen for stabilitet. Altså, den vil mest sannsynlig kutte ut Turbofunksjonen på cpu, Turbofunksjonen på RAM, mm.

Dette er kun for å teste. Om dette "fikser" problemet, så er det en stor sannsynlighet for at du må oppjustere volten til et eller annet.

Du vil nærmest ikke merke noe tap i ytelse, annet enn hvis du driver med benchmarking.

Eventuelt kan du prøve å oppdatere til siste Firmwareversjon, den kan du finne på Gigabyte sine hjemmesider.

Sier hendelsesloggen til Windows deg noe? Eller står det at det bare var en "unexpected shutdown"?

Det som oftest er skyld i at en datamaskin fryser seg i ny og ne, er enten at det er noe som får for lite spenning, at det er noe som kjører på for høye frekvenser eller at det er høye temperaturer ute og går. Når du er 100% sikker på at ingen av disse er synderen, kan du begynne å tenke på at det er en feil i Windows eller annen software. Utdaterte drivere er heller ikke usannsynlig. Installerte du drivere fra internett eller fra medfølgende CD?

Jeg anbefaler OCCT til å overvåke temperatur på prosessor og skjermkort. Det programmet vil også overvåke spenningen på CPU, RAM og alle linjer ut fra PSU. Du kan også stressteste datamaskinen din for å "prøve" å få fram feil, slik at du slipper å vente i noen timer mellom hver gang pcen din fryser seg. På denne måten vil du evt. finne løsningen mye kjappere.

Endret av Rikkely
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...