Gå til innhold

Er Grønne disker dåligere enn vanlige disker?

wil

Anbefalte innlegg

Hei. Planen var med tia å bytte disker i hovedmaskina mi. Har i dag 1x 160 GB S-ATA Disk og 3x 1 TB S-ATA Disker. Planen var å bytte ut 3x 1 TB Diskene med tia. Diskene er jo litt dyre nå, men synes det ikke er så galt egentlig.

Det jeg lurte på var om det er dumt om man kjøper grønne disker. Dør de fortere?

Jeg bare lurer.

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er tregere, ubrukelig til OS, men skal fungere greit til lagring så lenge du IKKE bruker en hardware RAID kontroller, da faller diskene ut støtt og stadig.

Men ikke tro på pølsevevet om å spare strøm med grønne disker, det tilsvarer sca 3-4 kroner i året i strømsparing per harddisk noe som er forsvinnende lite.

Bruksomerådet derimot snevres inn såpass mye og hardt og de 3-4 kronene i besparelser blir fort til mer besvær enn nytte.

Skal man spare strøm på en harddisk i nevneverdig målestokk så må harddisken PRODUSERE strøm enn forbruke :p

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men det kan godt hende at green serien tåler mere en andre 10 000 RPM harddisker, så skal man ha en harddisk til stasjonær er vel ytelsen og kvaliten langt viktigere en strømbruken.

SSD og hybrid harddiskene er ganske så mye raskere uansett.

Jeg ville vurdert WD black edition og Hitachi Deskstar 7K4000 er klar over disse seriene er veldig dyre i harddisk krisen, men det er harddisker som gir grei ytelse for stasjonære.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ok. Nei. På hovedmaskina blir det nok ikke Raid på. Hitachi blir det nok ikke her nei.

Lurte litt på Seagate da. Aller helst ville jeg hatt Samsung, men de har/skal vel slutte med Harddiskproduksjon?

Men det blir ikke noe harddiskkjøp enda uannsett. Tenkte bare jeg skulle spørre allikevel.

Blir ikke å bruke så store disker som OS disker. Ikke tal om. OS blir på mindre disker.

LMH1: Jeg driter en lang masj i Hybrid disker og SSD Disker. Slutt å snakk om det hele tia.

Mulig det blir SSD Disk igjen i den maskina, men det er ikke det som er prioritert først.

Så, men da er det vel greit å satse på noe annet enn Green Disker da eller?

Lenke til kommentar

Grønne disker er dårligere når det gjelder ytelse - spesiellt responstid. De er ment for å lagre store mengder filer - ikke for å lagre OSet på for eksempel. Sekvensiell skriv/les er disse diskene dog som regel helt ok på.

De har fordeler av lav strømforbruk, lav varme og lav støy - samt ofte lav pris. Bruk dem for ren oppbevaring av filer som entne ikke trenger mye ytelse når de avleses (filmer, musikk, bilder osv.), eller kan flyttes over på annet medium når de skal bearbeides ihvertfall.

Jeg tror ikke de har noe rykte på deg for å dø noe fortere enn ikke-grønne disker. Om noe så mottar de vel mindre slitasje enn disker som spinner fortere - så det tror jeg ikke. De dør neppe noe fortere i gjennomsnitt enn alle andre disker som ligger i samme prisklasse tror jeg.

-Stigma

Lenke til kommentar

Ok, men er det slik at de grønne diskene slår seg av når de ikke er i bruk? At de spinner opp igjen f. eks når man rører på datamusa eller tastaturet?

Er ikke det en systeminstilling?

Grønne diskene oppfører seg MYE mer aggressivt og styres av firmwaren.

Windows tillater maks rundt 1 minutt, men disse diskene kan være såpass aggressive at de kan parkere lesehodet etter 5 sekunder, noen Green disker kunne dette justeres, men dessverre ikke alle, og denne featuren gjorde at jeg røsket ut min Green disk og la den på hylla.

Lenke til kommentar

Ja, slike disker både spinner ned hastigheten på platene sine og parkerer lesehodet relativt argressivt. For lagring av massemedia så er det ikke så farig - for det legger gjerne bare på et ekstra sekund eller så til aksesstiden - men til en OS disk for eksempel så er jo slik oppførsel noe som fort gjør at ytelsen totalt sett føles veldig dårlig.

Det var vel forøvrig WD sine green disker som hadde de værste problemene med litt overagressiv nedspinning. Jeg tror dette har blitt rettet nå dog.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...