Gå til innhold

Hvorfor er mørkhudede så "hårsåre"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som en person som selv stammer i fra en multikulturelt opphav finner jeg det særdeles sårende dersom et medlem av hovedbefolkningen kommer med slørete kommentarer på min foruttatte etniske bakgrund.

 

Det kan regelrett gå fra en slørete kommentar tilbake til regelrett grisehjuling. Alt etter hvor mitt sinnsleie ligger på det gitte tidspunkt.

 

Grunnen til at dette trigger en så voldsom forsvarsmekanisme er at jeg som eneste annerledes seende-ut person, i ett visst scenario kan føle meg ekstremt psykisk angrepet og krenket.

 

Mishandling av noe som helst slag misliker jeg sterkt av natur. Dog har jeg ingen problemer å utøve samme mynt mot personer som jeg oppfatter som mine fiender.

 

Er jeg en bedre person av denne grunn? Så aldeles ikke.

 

Allikevel, det jeg prøver å si er at vi alle er mennesker med våre egne feil og demoner. Ingen på denne kloden er perfekte.

 

~Balthy

 

 

Men er det virkelig så "galt" å være mørkhudet i Norge da mann blir fornermet over ein dårlig vits. Skulle nesten tro det av reaksjonen.

 

Det kan regelrett gå fra en slørete kommentar tilbake til regelrett grisehjuling. Alt etter hvor mitt sinnsleie ligger på det gitte tidspunkt.

 

Å holder du på med den slags har eg INGEN sympati for deg.

Lenke til kommentar

Slaver? Har vi slaver i dag?

 

Skal jeg føle skyld for jeg ble født hvit og tilfeldigvis har noen hvite mennesker før min tid gjort noe av dette:

 

- slaveriet som ble gjort for 100~~~år siden i et annet kontinent?

- hva ABB gjorde?

- hva som hendte gjødene?

- de pårørte/etterlatte etter hiroshima bomben?

- hva indianerene fikk gjennomgå?

 

Hvite mennesker har da også vært slaver.

 

Denne rasist heksejakten gjør meg kvalm. Hadde disse fargede menneskene greid å la historie være historie så hadde dem garantert fått det mye bedre.

Endret av PantZman
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Slaver? Har vi slaver i dag?

 

Skal jeg føle skyld for jeg ble født hvit og tilfeldigvis har noen hvite mennesker før min tid gjort noe av dette:

 

- slaveriet som ble gjort for 100~~~år siden i et annet kontinent?

- hva ABB gjorde?

- hva som hendte gjødene?

- de pårørte/etterlatte etter hiroshima bomben?

- hva indianerene fikk gjennomgå?

 

Hvite mennesker har da også vært slaver.

 

Denne rasist heksejakten gjør meg kvalm. Hadde disse fargede menneskene greid å la historie være historie så hadde dem garantert fått det mye bedre.

 

Hadde man latt historien være histore hadde vi nok sett uttalelige hitler. Man skal lære av den! Mørkhudede har lidt mye gjennom tidene. Du skal ikke lide, men hvor føler du at du lider? Har noen klandret deg som individ for det ABB gjorde? Har noen klandret deg for slaveri?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Hadde man latt historien være histore hadde vi nok sett uttalelige hitler. Man skal lære av den! Mørkhudede har lidt mye gjennom tidene. Du skal ikke lide, men hvor føler du at du lider? Har noen klandret deg som individ for det ABB gjorde? Har noen klandret deg for slaveri?

 

Hvem er frikjent fra tidligere tiders overgrep? - slik at det faktisk går ann å snakke litt!

Lenke til kommentar

 

Hadde man latt historien være histore hadde vi nok sett uttalelige hitler. Man skal lære av den! Mørkhudede har lidt mye gjennom tidene. Du skal ikke lide, men hvor føler du at du lider? Har noen klandret deg som individ for det ABB gjorde? Har noen klandret deg for slaveri?

 

Hvem er frikjent fra tidligere tiders overgrep? - slik at det faktisk går ann å snakke litt!

 

 

Hvor ble det norske folket eller kristne klandret for å være terrorister?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hadde man latt historien være histore hadde vi nok sett uttalelige hitler. Man skal lære av den! Mørkhudede har lidt mye gjennom tidene. Du skal ikke lide, men hvor føler du at du lider? Har noen klandret deg som individ for det ABB gjorde? Har noen klandret deg for slaveri?

 

Hvem er frikjent fra tidligere tiders overgrep? - slik at det faktisk går ann å snakke litt!

 

 

Hvor ble det norske folket eller kristne klandret for å være terrorister?

 

Jeg spurte, faktisk

Lenke til kommentar

 

Slaver? Har vi slaver i dag?

 

Skal jeg føle skyld for jeg ble født hvit og tilfeldigvis har noen hvite mennesker før min tid gjort noe av dette:

 

- slaveriet som ble gjort for 100~~~år siden i et annet kontinent?

- hva ABB gjorde?

- hva som hendte gjødene?

- de pårørte/etterlatte etter hiroshima bomben?

- hva indianerene fikk gjennomgå?

 

Hvite mennesker har da også vært slaver.

 

Denne rasist heksejakten gjør meg kvalm. Hadde disse fargede menneskene greid å la historie være historie så hadde dem garantert fått det mye bedre.

 

Hadde man latt historien være histore hadde vi nok sett uttalelige hitler. Man skal lære av den! Mørkhudede har lidt mye gjennom tidene. Du skal ikke lide, men hvor føler du at du lider? Har noen klandret deg som individ for det ABB gjorde? Har noen klandret deg for slaveri?

Jeg har ikke skrevet at jeg lider.

Det jeg hinter til er at dagens fargede generasjoner bruker rasist/offerkortet for noe som hendte med en generasjon som forlengst har forlatt dagens lys.

Slik det er i dag har alle lov å mobbe hvite men hvite er rasist med en gang de åpner kjeften. Se bare på nyhetene vi blir servert i dag.

 

Hele rasist, slave og skyld diskusjonen begynner å minne om kristnedommen.

"Alle (hvite) mennesker er syndere fra de er født", fordi Adam og Eva spiste av kunnskapens tre. "Er du ikke i fanklubben vår er du en synder". :ermm:

Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenligne fornærmelser som "snømann" og "potet" med "neger" og "sotrør", og det tror jeg du er fullstendig klar over. Ene er en gruppe mennesker som har blitt undertrykt på verste vis i hundrevis av år, den andre er gruppen som har gjort undertrykkingen. Å si at "hviting" er like rasistisk som "neger" tyder på en vanvittig historieløshet.

 

 

Så vi nordmenn skal lide for det amerikanere har gjort?

 

Er ikke det litt... rasistisk?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Du kan ikke sammenligne fornærmelser som "snømann" og "potet" med "neger" og "sotrør", og det tror jeg du er fullstendig klar over. Ene er en gruppe mennesker som har blitt undertrykt på verste vis i hundrevis av år, den andre er gruppen som har gjort undertrykkingen. Å si at "hviting" er like rasistisk som "neger" tyder på en vanvittig historieløshet.

Så vi nordmenn skal lide for det amerikanere har gjort?

 

Er ikke det litt... rasistisk?

Når det gjelder hvite så kan de gjerne dras under samme kam...

Lenke til kommentar

Tåplig hele greiene, folk tåler jo ingen ting....

10 ganger verre d han gjorde han fyren som helte drikken sin i hode på han, ser han står å planlegger det før han går å gjør det....

 

Ja, èn ting er ord, og dette var åpenbart en dårlig spøk, han Kaizer fyren er Norges største rumpehull i dag og i noen dager fremover...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Hva er egentlig verst?

 

Forbanna svarting!

eller

Forbanna hviting!

???

 

 

Gitt at svarting betyr neger, så er forbanna svarting verre fordi ingen assosierer hviting med en omfattende undertrykkelse. Neger assosieres med en utrolig undertrykkelse.

 

Det er nå mange kvite som har vert slavar opp gjennom tidene også. Skal alle vi grine kver gang nokon nevner hudfarga vår? Og viss eg tilfeldigvis følte det var eit tegn på "undertrykkelse" at nokon sa eit kjenneteikn på meg, og vart heilt rabiat. Skulle eg då kunne presse andre til å slutte med dette når det ikkje handla om undertrykkelse for andre?

 

Grunnen til at dessa menneska føler seg "undertrykt" som du skriv, er fordi dei lurer seg sjølv til å tru det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Om det er ein ting vi kan ta med oss til gernerasjonar som kjem. Er at forkjellige folkeslag kan ikkje bu sammen. Det er rett og slett umulig og det burde snart staten forstå og sende alle innvandrar frå den tredje verden ut av landet. Slik at vi igjen kan leve i fred frå dessa menneska.

Lenke til kommentar

Mennesker er ikke bare sorte og hvite, slik som du fremlegger det.

 

"Neger" er avledning av det spanske ordet "negro", som ganske enkelt betyr "svart".

 

For meg virker det som om du er den historieløse. Slaveri har eksistert i mange varianter og mange folkegrupper har vært berørt av det.

Henvis meg gjerne til et eksempel på omfattende og institusjonell diskriminering av hvite på denne siden av verdenskrigene.

Ok:

Affirmative_action:

http://en.wikipedia.org/wiki/Affirmative_action

 

Reparations:

http://en.wikipedia.org/wiki/Reparations_for_slavery

 

Dette er da altså diskrimminering etter definisjonen av diskrimminering:

Forskjellsbehandling eller diskriminering er et sosialt og politisk fenomen som innebærer at en person eller gruppe av personer særbehandles eller behandles på særskilt vis kun eller hovedsakelig på grunn av gruppetilhørighet eller andre faste personlige egenskaper.

http://no.wikipedia.org/wiki/Forskjellsbehandling

 

Og det er institusjonelt da det er staten som utfører det og det er innført i loven. Og det er som man ser av Wikipedia artiklene veldig omfattende. Og det skjer i dag i motsetning til slaveriet som ingen som lever i dag har lidd noe som helst under eller opplevd noe som helst av.

 

At du taler for "arvesynd" og straff for dette får du ta på egen kappe... Skal vi dermed også straffe dagens tyskere for det deres forfedre har gjordt? Eller skal vi straffe etterkommere av faraoene og resten av eliten i egypt for det deres forfedre har gjort? Skal etterkommerne av egyptiske slaver får kompansasjon for det deres forfedre har opplevd? Eller slavene i Romerriket?, osv.

 

 

 

Og hvorfor på denne siden av verdenskrigene? Hvis de svarte skal kunne føle seg berørt av ting som har skjedd til deres forfedre flere generasjoner tilbake hvorfor skal da ikke andre grupper kunne føle seg berørte av ting enda flere generasjoner tilbake?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Hva er egentlig verst?

 

Forbanna svarting!

eller

Forbanna hviting!

???

 

 

Gitt at svarting betyr neger, så er forbanna svarting verre fordi ingen assosierer hviting med en omfattende undertrykkelse. Neger assosieres med en utrolig undertrykkelse.

 

Det er nå mange kvite som har vert slavar opp gjennom tidene også. Skal alle vi grine kver gang nokon nevner hudfarga vår? Og viss eg tilfeldigvis følte det var eit tegn på "undertrykkelse" at nokon sa eit kjenneteikn på meg, og vart heilt rabiat. Skulle eg då kunne presse andre til å slutte med dette når det ikkje handla om undertrykkelse for andre?

 

Grunnen til at dessa menneska føler seg "undertrykt" som du skriv, er fordi dei lurer seg sjølv til å tru det.

 

Hvite var aldri undertrykkt fordi de var hvite.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Hvite var aldri undertrykkt fordi de var hvite.

 

Kvite har nok vert undertrykkte i ulike land fra oltiden av så lenge dei var ein minoritet i landet eller erobra. Kvifor trur du eigentleg det er så mange mørke i Spania og Portugal? Og på Sicilia? Fordi Araberane var ganske flinke med å undertrykke å voldta når dei spredde "fredsrelgionen" sin.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...