Gå til innhold

Hvorfor er mørkhudede så "hårsåre"


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Slaveri har eksistert i mange varianter og mange folkegrupper har vært berørt av det.

 

Stemmer. Bla. tyrkiske soldater var på tokt helt opp til Island for å hente slaver til det Ottomanske riket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke sammenligne fornærmelser som "snømann" og "potet" med "neger" og "sotrør", og det tror jeg du er fullstendig klar over. Ene er en gruppe mennesker som har blitt undertrykt på verste vis i hundrevis av år, den andre er gruppen som har gjort undertrykkingen. Å si at "hviting" er like rasistisk som "neger" tyder på en vanvittig historieløshet.

Mennesker er ikke bare sorte og hvite, slik som du fremlegger det.

 

"Neger" er avledning av det spanske ordet "negro", som ganske enkelt betyr "svart".

 

For meg virker det som om du er den historieløse. Slaveri har eksistert i mange varianter og mange folkegrupper har vært berørt av det.

Det stemmer: Hvite slaver i Afrika.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mennesker er ikke bare sorte og hvite, slik som du fremlegger det.

 

"Neger" er avledning av det spanske ordet "negro", som ganske enkelt betyr "svart".

 

For meg virker det som om du er den historieløse. Slaveri har eksistert i mange varianter og mange folkegrupper har vært berørt av det.

Henvis meg gjerne til et eksempel på omfattende og institusjonell diskriminering av hvite på denne siden av verdenskrigene.

Lenke til kommentar

Mennesker er ikke bare sorte og hvite, slik som du fremlegger det.

 

"Neger" er avledning av det spanske ordet "negro", som ganske enkelt betyr "svart".

 

For meg virker det som om du er den historieløse. Slaveri har eksistert i mange varianter og mange folkegrupper har vært berørt av det.

Henvis meg gjerne til et eksempel på omfattende og institusjonell diskriminering av hvite på denne siden av verdenskrigene.

Og hva regnes da som hvite? Hvor langt Sør/Øst/Vest/Nord kan man gå?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Men poenget er at det er jo en grunn til at også de fleste hvite reagerer på kommentaren om "mokkamann".

 

Og det er fordi vi er jævlig priveligerte, og skjønner selv at svarte i Norge ikke er like jævlig priveligerte når det kommer til kommentarer om hudfarge.

 

Er det kanskje heller slik at de fleste av oss vet hvor skillet mellom bart og snørr går!? Å bebreide andre for egne føleser og mangel på styring av disse er umodent.

Når du sier at de fleste hvite reagerer på saken, får jeg med meg at når kamera er slått av reagerer de fleste med hoderisting overfor begge partene.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og hva regnes da som hvite? Hvor langt Sør/Øst/Vest/Nord kan man gå?

Gå så langt du må, men jo nærmere Norge jo bedre. Amerika er også interessant.

Tyskerunger?

 

Slenger på:

 

Barnevernet og Samene.

Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenligne fornærmelser som "snømann" og "potet" med "neger" og "sotrør", og det tror jeg du er fullstendig klar over. Ene er en gruppe mennesker som har blitt undertrykt på verste vis i hundrevis av år, den andre er gruppen som har gjort undertrykkingen. Å si at "hviting" er like rasistisk som "neger" tyder på en vanvittig historieløshet.

 

Bør ikke målet være å komme over dette? Om man ikke kan omtale hverandre på en like løssluppen måte begge veier på tvers av hudfarge, så kommer man aldri til å bli kvitt dette unødvendige skillet mellom hvite og svarte. Hvis man ikke klarer å komme over det i Norge i 2012, så skjer det jo aldri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tyskerungene er et godt poeng, selv om det er tusenvis av ligaer unna slavehandelen og segregeringen i USA, men "barnevernet" må utdypes.

 

Systematisk institusjonell diskriminering (for noen, men ikke alle)

Lenke til kommentar

Denne saken er blåst så syyykt opp/ut av proposjoner.

Det var ikke rasistisk ment og har etter min mening 0 skadevirknig.

At personene i fokus skal føle seg tråkket på/utsatt for rasisme er bare komisk.

 

Edit: Jeg synes komentaren til Tshawe (eller hvordan man nå skriver det) "fittetryne" er en værre komentar. Mocca/Mokkamann er "kun" en beskrivelse av nevnte person - fittetryne er et skjellsord.

Personlig hadde jeg nok ikke tatt meg nær av å bli kalt noen av delene.

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Systematisk institusjonell diskriminering (for noen, men ikke alle)

Men hvordan er det unikt for hvite? Folk føder da barn uavhengig av hudfarge.

 

Stemmer, etterhvert har vi fått såpass mange forskjellige kulturer at det ikke diskrimineres mot selve kulturen, men diskrimineringen mot individene fortsetter. Så innrømmer jeg at sammenligningen ikke helt holder opp mot trådens problemstilling, men har ett visst poeng.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du kan ikke sammenligne fornærmelser som "snømann" og "potet" med "neger" og "sotrør", og det tror jeg du er fullstendig klar over. Ene er en gruppe mennesker som har blitt undertrykt på verste vis i hundrevis av år, den andre er gruppen som har gjort undertrykkingen. Å si at "hviting" er like rasistisk som "neger" tyder på en vanvittig historieløshet.

 

Det blir akkurat det same fordi det ikkje er dessa personene som har blitt undertrykt og det er heller ikkje vi som har undertrykt dei. Kan også informere deg at det ofte var dei svarte i afrika som selte folk frå andre stammar som slavar til araberar og europerar. Denne personen kommer faktisk frå afrika og kan godt bli betegna som ein av dei som har vert med på slaveriet like godt som å ha blitt undertrykt osv.

 

Negro, som neger kjem frå, er faktisk svart på latin. Så det blir akkurat det same som å kalle ein person kvit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...