Gå til innhold

Hvorfor er mørkhudede så "hårsåre"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som en person som selv stammer i fra en multikulturelt opphav finner jeg det særdeles sårende dersom et medlem av hovedbefolkningen kommer med slørete kommentarer på min foruttatte etniske bakgrund.

 

Det kan regelrett gå fra en slørete kommentar tilbake til regelrett grisehjuling. Alt etter hvor mitt sinnsleie ligger på det gitte tidspunkt.

 

Grunnen til at dette trigger en så voldsom forsvarsmekanisme er at jeg som eneste annerledes seende-ut person, i ett visst scenario kan føle meg ekstremt psykisk angrepet og krenket.

 

Mishandling av noe som helst slag misliker jeg sterkt av natur. Dog har jeg ingen problemer å utøve samme mynt mot personer som jeg oppfatter som mine fiender.

 

Er jeg en bedre person av denne grunn? Så aldeles ikke.

 

Allikevel, det jeg prøver å si er at vi alle er mennesker med våre egne feil og demoner. Ingen på denne kloden er perfekte.

 

~Balthy

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var vel bare ment som et morsomt ordspill, men etterfulgt av hysteriske reaksjoner. Skremmende - reaksjonene altså, hva som kan skje når en liten nerve treffes.

 

Hele saken er totalt uten likevekt - "antirasismen" bare fordummer seg selv ut nå. Et eksempel på hvor irrasjonelle mennesker fort kan bli når tenkeevnen kobles ut.

Endret av Fjellvåken
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Teit spøk - mangel på folkeskikk og vett til å velge tid og sted.

 

Når det er sagt så er det jaggu verre at en samlet lurvegjeng av abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå-kjendiser vræler om hvor forferdelig dette er.

 

Toppes så med et par avdankede musikere som med stor glede ser sitt snitt til å få ekstra oppmerksomhet som kveldens største dramaqueens.

 

ohmy.gif

Lenke til kommentar

Det er det samme som med denne Timbuktunegeren som følte seg krenket av Øverlis tegneserie.. om de ikke hadde mindreverdighetskomplekser så ville de heller ikke hatt en slik malplassert reaksjon.

 

Tro meg når jeg sier at disse negrene vil ikke være fornøyde før den ariske rase er bastardisert til det ugjenkjennelige.. først da vil "likhetsidealet" og "likestilling" være oppnådd samt "diskriminering" være borte tror dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med opplysningen, mener jeg at Plumbo jaggu har fått straff nok

 

Jovisst. De har fått straffen.

 

Men til "Ola-Nordmann-gjengen" her :

 

På Spelemannsprisen i går ;

 

Hvor mange eksempler var det på at det ble slått vits om annen person? Ett eksempel?

 

Hvor mange eksempler var det på at vi fikk farget person på scenen? Ett eksempel? ( To personer )

 

Tilfeldig sammenfall?

 

Hvor mange eksempler var det på at prisutdeleren ikke fikk klem av artisten som fikk prisen? Ett eksempel?

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Med opplysningen, mener jeg at Plumbo jaggu har fått straff nok

 

Jovisst. De har fått straffen.

 

Men til "Ola-Nordmann-gjengen" her :

 

På Spelemannsprisen i går ;

 

Hvor mange eksempler var det på at det ble slått vits om annen person? Ett eksempel?

 

Hvor mange eksempler var det på at vi fikk farget person på scenen? Ett eksempel? ( To personer )

 

Tilfeldig sammenfall?

 

Hvor mange eksempler var det på at prisutdeleren ikke fikk klem av artisten som fikk prisen? Ett eksempel?

 

Var det ikke slik det egentlig foregikk?

Lenke til kommentar

Det jeg selv har opplevd er at de fleste mørkhudede klarer å tenke rasjonelt og vet utmerket godt hva som er rasistisk ment og hva som ikke er rasistisk ment. De klarer å se ordene/vitsene/etc. i en sammenheng.

 

De har ingen problemer med å kjøpe Black Boy-krydder (som forøvrig ble fjerna grunnet "rasisme") og legger knapt merke til at man sier ting som "det der er et jævla negerarbeid" ved et uhell.

 

Problemene kommer først når en kjent og/eller innflytelsesrik person ikke klarer dette.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Var det ikke slik det egentlig foregikk?

 

Jeg har ingen problem med å kjenne meg igjen i dette at de står på en scene, og får servert en kommentar som er totalt uventet, at de da bruker tre sekunder på å "fordøye" før hjernen har fått klarhet i hva som egentlig ble sagt.

Lenke til kommentar

Kontekst:

 

http://www.youtube.com/watch?v=_VCd8rmN4Os

 

Virker som om artisten fra Plumbo har prøvd å forklare seg under videoen:

Jeg beklager på mitt dypeste hvis noen ble såret av den litt spontane kommentaren. Det var da vel ikke ment på noen negativ eller rasistisk måte i det hele tatt. Mokkabønner er favoritt godteriet mitt, og siden det rimte på møkkamann tenker jeg det ville være en hyggelig kompliment. Det at hudfargen ble dratt inn i bildet var nok rett og slett ikke meningen!
Endret av Benny
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Var det ikke slik det egentlig foregikk?

 

Jeg har ingen problem med å kjenne meg igjen i dette at de står på en scene, og får servert en kommentar som er totalt uventet, at de da bruker tre sekunder på å "fordøye" før hjernen har fått klarhet i hva som egentlig ble sagt.

 

Førsteinntrykket er det som er mest ekte, har jeg hørt. Så fikk de altså summet seg noen sekunder og følte da at de ble såret. Så gikk det ganske mange minutter før det rausa ut søppel fra de fornærmede. Jeg vet ikke hvem av de impliserte som da oppførte seg verst ...

Lenke til kommentar

Førsteinntrykket er det som er mest ekte, har jeg hørt. Så fikk de altså summet seg noen sekunder og følte da at de ble såret.

 

Det du kaller førsteinntrykket, er når de ler og venter på en fortsettelse som skal gi mening. Det må komme en fortsettelse. Det er ikke mulig at noen er så dumme at de sier dette og ikke skjønner hva som kommer... Men det var det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Førsteinntrykket er det som er mest ekte, har jeg hørt. Så fikk de altså summet seg noen sekunder og følte da at de ble såret.

 

Det du kaller førsteinntrykket, er når de ler og venter på en fortsettelse som skal gi mening. Det må komme en fortsettelse. Det er ikke mulig at noen er så dumme at de sier dette og ikke skjønner hva som kommer... Men det var det.

 

Vel, vi oppfatter forskjellig. Jeg mener at de reagerte på buing fra salen, og fikk da vann på mølla. Det de i hvert fall ikke kan forklare seg bort fra er egne overtramp etterpå, og da hadde de jaggu fått tenkt seg om, men likevel valgte de å være like jævlige sjøl. Full pott for det infantile ...

Lenke til kommentar

Vel, vi oppfatter forskjellig. Jeg mener at de reagerte på buing fra salen, og fikk da vann på mølla.

 

Jeg tror ikke det var noen i salen som hadde rukket å bue før Yosef slo ut armene og så ut som et spørsmålstegn.

 

Klart at Tshawes kommentarer i etterkant var krisemaksimering de luxe. Men han oppfattet det vel som at noen hadde dritt ut kameraten hans.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

 

 

Klart at Tshawes kommentarer i etterkant var krisemaksimering de luxe. Men han oppfattet det vel som at noen hadde dritt ut kameraten hans.

 

Jeg syns han gjennom selve tilsvaret viste en veldig kvinnefiendtlig holdning, altså er han ikke bedre selv, ved at han drar inn en tredje og helt uskyldig gruppe når han skal komme med sitt tilsvar. Hvis det var det verste han kan si viser det hva han mener om kvinner. Hadde vært mye mer fair om han hadde brukt et ord som heste¤%/4 eller tilsvarende.

Endret av festen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenligne fornærmelser som "snømann" og "potet" med "neger" og "sotrør", og det tror jeg du er fullstendig klar over. Ene er en gruppe mennesker som har blitt undertrykt på verste vis i hundrevis av år, den andre er gruppen som har gjort undertrykkingen. Å si at "hviting" er like rasistisk som "neger" tyder på en vanvittig historieløshet.

Mennesker er ikke bare sorte og hvite, slik som du fremlegger det.

 

"Neger" er avledning av det spanske ordet "negro", som ganske enkelt betyr "svart".

 

For meg virker det som om du er den historieløse. Slaveri har eksistert i mange varianter og mange folkegrupper har vært berørt av det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...