Gå til innhold

En del spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å lage en liten hjemmeside,

såvidt påbegynt (http://home.online.no/~v-reisa/).

1) Er det noen gratis steder på nettet som støtter php, kanskje mysql.

Jeg bruker denne siden som eks, å håper på fornuftige svar.

(Kanskje noen gode sider med tots)

--->http://www.war3.no/

2) Jeg ønsker å kunne ha det slik at når jeg poster en nyhet, så blir det i en egen avdeling (dere ser hvordan det er gjort på siden, de får sin egen lille innramming)

3) Hvordan kan jeg få bunntekst på siden, der det f.eks står "laget av ..."

(slippe at det blir scrolling liksom)

takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Jepp, Start.no fx

2: Er ikke helt sikker på hva du mener her, men er det en "iframe" eller noe som likner du mener, altså slik som jeg bruker på siden min? Da kan du i tilfelle enten bruke et iframe, altså

<iframe width="xx" scr="side.htm">Browser'n din støtter ikke iframe.</iframe>

eller du kan bruke <div> med css, sånn:

<div class="blupp">Innhold</div>

og i css:

.blupp {

overflow: auto;

height: 296px;

}

Anbefaler deg <div> og css-metoden..

3: ????

Lenke til kommentar

litt offtopic: Mikka, hva skjer hvis du skriver fem meter tekst uten å bryte den (med br) med den siste metoden? Vil du få fem meter med horrisontal scroll? Noen måte å unngå dette på?

ontopic:

edit: trodde jeg hadde svaret på 3, men etter litt nøyere lesning, så hadde jeg ikke det allikevel, sorry

Lenke til kommentar

drit i 3,

men poenge er at hvis jeg har en tabell, så blir det ekstremt vanskelig å lage noe sånt som w3 si sie.

Fordi hvis jeg har en innholdsfortegnelse med 3ting på, som går nedover,

og på andre sie en nyheter tabell, så vil de jo jevne hverandre ut...

hvis du skjønner hva jeg mener ?eller skal jeg lage et eks?

Lenke til kommentar
litt offtopic: Mikka, hva skjer hvis du skriver fem meter tekst uten å bryte den (med br) med den siste metoden? Vil du få fem meter med horrisontal scroll? Noen måte å unngå dette på?

Så lenge du har mellomrom mellom ordene dine går det fint.

Tanken slo meg plutselig nå med det samme som lyn fra klar himmel: Hva om det ikke er noen mellomrom eller ordene er lengre enn linja? Hm... Var ikke helt sikker, så jeg testet det, og resultatet ble ikke noe særlig.. "Fakk" vil noen si, men det skal jo óg sies at det er svært skjelden at ordene er lengre enn ettparr og 20 bokstaver, og det burde jo iallfall være minstekrav til bredde på linjer etter min mening. :wink:

0wn4g3:

Hva mener du med "andre side"? Neste kolonne i tabellen?

Mulig jeg skjønner hva du mener... Hvis nyhetene, som jeg ut ifra w3.org går ut ifra at er neste kolonne, er lengre nedover enn de andre kolonnene, så vil nyhetskolonnen "dra" med seg de andre kolonnene nedover, ikke sant? Var det det du mente?

I tilfelle skal jeg gi deg råd:

Ting er ikke alltid som de ser ut. I stedet for at du skriver menyen din inn i cella, og at nyhetene er i nabocella, kan du lage en ny tabell inne i "menycella" som har bare en celle. Der skriver du menyen din inni. Cella som er rundt denne tabellen må ha valign="top", hvis du ikke vil ha den på midten da selvsagt... :)

Hvis det ikke var det du mente, så har jeg veistet litt taim, en whattevver... :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...