Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Født døv ? TankeSpråk ? lesing ?


Eriksendrul

Anbefalte innlegg

OKay , dette plager meg litt når jeg tenker på det.

 

Om og når et menneske blir født døv, Hvilke språk tenker det menske i ?

 

altså siden du hører jo aldri noen snakke , du hører aldri noen utale noen ting som helst noen gang . Og når denne personen da leser åssen kan denne personen da vite lyden av de forskjelige bokstavene ?

 

Du vet jo ikke at for eksempel lyden av T er som og si Te for han hører det jo aldri ??

 

Når en døv person har verdt det 100 % av livet og ikke hører et skvatt , altså ikke tunge basslyder (som noen døve hører) og ikke veldig lyse lyder.

 

Jeg skjønner ikke åssen denne personen tenker , hvilke språk du tenker i, åssen du kan lese og forstå noe når du ikke vet åssen ut-talen av en bokstav er , når du ikke vet åssen prating er.

 

Dette er sinnsykt merklig og tenke på. altså en døv person vet ikke hva noe som helst her i verden heter i det lange løp. Han kan jo ikke vite at en Stol heter stol ? Når han verken kan lese utalen av en bokstav eller høre at den heter stol ? uff dette plager meg . plager sikkert de det gjelder mer.

 

 

Kan Noen prøve og finne ut noe om dette ? Hva tenker dere om dette ? når du tenker litt "dypt" på det åssen kan en som har vært døv 100 % av livet noen gang vite noe som helst når den ikke har et spårk og tenke i engang ? dette er helt sinsykt synes jeg dette menneske er jo totalt blottet for komunikasjon utenom kroppspråk som ikke beskriver noe som krever at han vet hva noe heter ?!? du kan jo alltids "illustrere" og Gå for eksempel, og sitte osv , Nei nåå brenner det i barken her .

 

Hva tenker dere om dette ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En person som er helt døv vil tenke med "tegnspråk", altså tegn/gester. Når vi som kan høre tenker er det lyder/"vår egen stemme" mens døve vil "se for seg" hvilke tegn for å beskrive det de tenker. En døv person som har lært å lese vil kunne tenke med ord isteden for tegn.

 

Så hjernern fungerer forskjellig fra person til person om de de kan å lese eller kan kun tegnspråk. Også det samme med personer som kan høre, vi tolker alt forskjellig. Kan vel sammenlignes som programmeringsspråk. Java og C++ blir begge kompilert om til maskinkode. Vi har ord, følelser og gester som blir omformet i hjernen.

 

Vi får diskutere mer når jeg er i bedre form, nn :thumbup:

Endret av LNF
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min tanke om temaet:

 

Når man tenker, har hjernen en abstrakt idé om det man tenker på, en intuisjon. Underveis i tankeprosessen forsøker man også å bruke ord til å forklare seg selv hva man tenker på. Det vil si, såfremt man har et språk. Personer fullstendig uten hørsel som altså mangler forståelsen av hvordan et ord høres ut, kan nok likevel klare å bruke og ha nytte av ord av samme grunn som oss, til å konkretisere tanker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mente 'vi' som i alle mennesker, jeg har god hørsel ;) Konseptuelt betyr at man ikke vanligvis tenker som en sammenhengende indre monolog, så premisset for problemet ditt blir feil. Regner med det finnes undersøkelser om døve og lesing/skriving, ser kanskje for meg at det kan være vanskeligere for dem, uten at jeg vet noe sikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.amazon.com/Seeing-Voices-Journey-Into-World/dp/0060973471

 

Dette skal være en fin bok om temaet.

 

En av anmeldense lyder:

Seeing Voices gives a clear answer to the question, "Which comes first? Language or thought." The answer, "Language." As Sacks retells stories of the profoundly deaf deprived of "language" into early adulthood, the pattern emerges: Without language there is no abstraction, no ability to achieve love or communication, and all life becomes an inarticulate groaning to have basic needs met immediately. There is no sense of time - life becomes an eternal present. The discovery of language leads to intense sadness as one realizes the lonely prison they have been in. [...]

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er døv, jeg tenker det helt samme som andre. Jeg har alltid ment at mennesker tenker ikke språk, men følelse. Så deretter sette ord på det. Hvem har vel ikke opplevd å bli stående igjen og ha noe i tunga, men usikker hvilket ord som skal brukes. Du vet hva det er, men vet ikke hvordan du skal si det. Spesielt når man er så sint eller veldig forelsket.

 

 

 

LNF, aldri nevn gester i sammenheng med døve. Det er mindreverdig. Gester er en kommunikasjonform på lavt nivå, det er noe hørende ofte bruker når de ikke kan kommunisere via lyd. F.eks. gjennom vindu. Døve i Norge har et fullverdig språk som har fått sin anerkjennelse av språkrådet og staten, det kalles tegnspråk (Rettere sagt norsk tegnspråk, eller som forkortelse NTS). Med det kan man si tegn eller ord hvis man tenker på et bestemt ord, begge deler er riktig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg husker at jeg var på en eller annen spillsjappe, det var en gutt som sto og spilte tekken og jeg plukka opp kontrollen og bare sa "haha nå skal du få bank! *glis*

 

Vi spilte et par runder og jeg lo og snakka i vei, når vi skulle gå så sa jeg takk for kampen og da hørte jeg bare "uhm, uhm" også så han noe på tegnespråk. Karen var stum og jeg fikk helt sjokk.. Hadde stått og spilt i sånn fem minutter uten å en gang ense det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...