Gå til innhold

Jonas Gahr Støre - Ted Talk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke bra. Men hva er motivasjonen til løgnen hans?

Edit: Gikk til kilden. Der får jeg ikke svar på hva som er grunnen til denne løgnen, men det forundrer meg ikke siden det er TV2 vi snakker om her.

Endret av nortridge
Lenke til kommentar

Ikke bra. Men hva er motivasjonen til løgnen hans?

Edit: Gikk til kilden. Der får jeg ikke svar på hva som er grunnen til denne løgnen, men det forundrer meg ikke siden det er TV2 vi snakker om her.

Motivasjonen er meget klar: Det er en bred politisk konsensus at man ikke skal forhandle med organisasjoner som betraktes som terroristiske. Dermed er det meget kontroversielt for han å innrømme at han har hatt dialog med Hamas. Problemet tilspisses yterligere når man tar til etterretning debatten om Hamas er en terrororganisasjon.

I hans forsvar vil jeg fremme at han snakket med Hamas i en situasjon der dialog var nødvendig for å kunne stoppe vold fra begge sider, og berge fredssamtaler. Slik sett er jeg ikke enig i den nevnte konsensusen der slike organisasjoner utelukkes fra samtaler. Så lenge samtaler kan bidra til fredlige løsninger, anser jeg denne konsensusen som et unødvendig hinder i mange tilfeller der liv kunne ha blitt spart. Dermed var det ikke nødvendig av han å prøve å benekte samtaler med Hamas. Men politisk korrekhet tok overhånd i dette tilfellet, tydeligvis.

Endret av statsviter
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dumt at våre allierte, blant annet USA har en policy om å ikke forhandle med terrorister da mens Støre har samtaler med Hamas i all hemmelighet :)

For det første har han ikke forhandlet med dem, han har hatt en dialog med dem. To forskjellige ting i den diplomatiske verden. For det andre; USAs ”policy” i forhold dette begrenser ikke oss til å gjøre det motsatte. NATO- forpliktelser, gjennom hvilke USA er vår allierte, legger ingen premisser i forhold til dette spørsmålet (så mye jeg vet i hvert fall). Dette er noe som er forbeholdt hvert enkelt land og deres utenrikspolitiske prinsipper. Dermed er vi i stor grad autonome i forhold til dette spørsmålet. For det tredje; det kan være sikkerhetsmessige og strategiske årsaker på hvorfor han ikke ønsket at slike detaljer skal komme ut i utgangspunktet. Han er vår utenriksminister, og utenriksdepartementet er i særlig grad et departement der sikkerhetsmessige årsaker spiller en viktig rolle i forhold til hva som skal offentliggjøres og hva som ikke skal offentliggjøres.

Endret av statsviter
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Han innbiller seg at dialog med kulturer som tar over landet vil hjelpe. Det er helt utrolig.

Hvem er egentlig Støre? Karrierediplomat, rikmannssønn og nå minister. Lenge var han også veskebærer og "backroom boy" for Gro Harlem B.

Han representerer ikke folk flests sine interesser!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...