PgUp Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Patrick123 beskrev det fint egentlig. Forskjellen på møkkamann og bleikfis er at svarte historisk sett har vært undertrykt av hvite, og har måtte gå en lang vei for å kjempe for sine rettigheter. Og selv idag opplever svarte rasisme, ideen om at personer av en viss hudfarge skal kunne gjøres narr av kun fordi de har den hudfargen synes jeg ikke burde tolereres. Svarte i norge er generellt også i mindretall, og dermed avhengig av å bli integrert i et hvitt samfunn. Derfor er det viktig at de blir sett på som likeverdige. Selvfølgelig er det ikke greit å kalle hvite personer for "bleikfis", men det har ikke de tradisjonene og begrunnelsene bak seg som det å kalle en svart person for "nigger". Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 (endret) Jeg forstår ikke helt de som sier at det ikke burde regnes som rasistisk å si ting som "neger" o.l. Det blir etter min mening direkte idiotisk å bruke argumentet med at det ikke er rasitisk å si "din hviting". Ord som neger, nigger, svarting o.l. er tungt belastede ord, noe hviting, snømann, bleikfis ikke er. Det virker også som mange her vil ha grunner til å kunne bruke sånne ord og betegnelser, men hvorfor? Hvilken nytte er det i å kunne bruke sånne ord? Jeg mener også at de som snakker om ytringsfrihet bommer litt. Det å ikke kunne stå på riksdekkende TV og kaller to mørkhudete personer for "Mokkamenn" vil jeg ikke si innskrenker ytringsfriheten det minste. Vi kan ikke ha fullstendig ytringsfrihet uten begrensninger. For å strekke det langt; hvilken nytte er det i at jeg skal kunne brenne en Bibel midt på et torg? Det samme gjelder uttrykk som kan være nedsettende; bare fordi du kan så betyr ikke det at du bør. Så det er rasistisk å si neger, mens de kan si hva faen de vil? Endret 16. januar 2012 av FiveInline 1 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg forstår ikke helt de som sier at det ikke burde regnes som rasistisk å si ting som "neger" o.l. Det blir etter min mening direkte idiotisk å bruke argumentet med at det ikke er rasitisk å si "din hviting". Ord som neger, nigger, svarting o.l. er tungt belastede ord, noe hviting, snømann, bleikfis ikke er. Det virker også som mange her vil ha grunner til å kunne bruke sånne ord og betegnelser, men hvorfor? Hvilken nytte er det i å kunne bruke sånne ord? Jeg mener også at de som snakker om ytringsfrihet bommer litt. Det å ikke kunne stå på riksdekkende TV og kaller to mørkhudete personer for "Mokkamenn" vil jeg ikke si innskrenker ytringsfriheten det minste. Vi kan ikke ha fullstendig ytringsfrihet uten begrensninger. For å strekke det langt; hvilken nytte er det i at jeg skal kunne brenne en Bibel midt på et torg? Det samme gjelder uttrykk som kan være nedsettende; bare fordi du kan så betyr ikke det at du bør. Så det er rasistisk å si neger, mens de kan si hva faen de vil? Det er ingen her som med hånda på hjertet kan si at de føler seg krenket pga. av Madcon engang brukte ordet bleikfis om noen. Jeg nekter også å tro at det er personer her som virkelig ikke skjønner hvorfor "nigger" er verre enn "bleikfis". Det er ikke sånn at det finnes en enkel definisjon på hva som er rasistisk og hva som ikke er. Det oppfattes rasistisk å si neger, men ikke hviting. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 ***snip*** Selvfølgelig er det ikke greit å kalle hvite personer for "bleikfis", men det har ikke de tradisjonene og begrunnelsene bak seg som det å kalle en svart person for "nigger". Akkurat hvorfor er det ikke greit å kalle en hvit person for "bleikfis"? Hadde ikke løftet et øyenbryn om noen kalte meg dette.. Eg er jo en "bleikfis". Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Ok, det er kanskje ikke så mange som hadde brydd seg nei, men poenget er at de ikke er likestilte. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Madcon har tidligere vitset og spøket om sin egen hudfarge, så hvorfor bli så opprørt når andre gjør det samme? Og det er ingen her som snakker om nigger, da det er et nedsettende ord. Neger, derimot, er den norske varianten av "negro", som betyr svart. Svarting som dere sier, og neger, er egentlig det samme. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 (endret) Når det kommer til å spøke om din egen hudfarge er det helt greit, for det skjer på egne premisser. Det er noe helt annet når andre gjør det, da det kan oppfattes som nedsettende. La meg gi deg et eksempel: Hvis du selv driter deg skikkelig ut er det greit at du tuller med det selv, men hvis andre gjør narr av deg kan det oppfattes ekkelt. Endret 16. januar 2012 av Cuz Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 (endret) Så det er greit at de drar "rasistiske" spøker om seg selv, men om andre gjør det er det ikke greit? Endret 16. januar 2012 av Slimda Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 For meg virker ikkje dette som ein vits som var meint på ein rasistisk måte. Mokkamann er bare et rim av sangtittelen som passer med hudfargen. 2 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Men "neger" og "svarting" er også belastede ord, ikke helt i samme klasse som "nigger", men likevel er de blitt brukt nedsettende. Alle vet at fargede personer kan bli fornærmet dersom de blir omtalt med slike begreper, så hvorfor skal du kunne si det? Hva er den gode grunnen til at du skal kunne si "Hei, svarting" på gata til noen? Jeg ser på det som det samme som å si til en homofil person" Du, din homo" og unnskylde det med at du mener det som det greske ordet for "menneske". Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Så det er greit at de drar "rasistiske" spøker om seg selv, men om andre gjør det er det ikke greit? Klapp klapp, du har skjønt det Lenke til kommentar
Maefteda Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 (endret) Når madcon opplever kommentaren rasitisk er det en viss sannsynlighet for at flere svarte også vil oppleve det samme. Men det får du spørre dem om, det er ihvertfall min antagelse. Synes det er rasistisk at du antar at mange flerkulturelle er like hårsåre som Madcon. Behandle alle som individer synes jeg. Endret 16. januar 2012 av Maefteda 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg forstår ikke helt de som sier at det ikke burde regnes som rasistisk å si ting som "neger" o.l. Det blir etter min mening direkte idiotisk å bruke argumentet med at det ikke er rasitisk å si "din hviting". Ord som neger, nigger, svarting o.l. er tungt belastede ord, noe hviting, snømann, bleikfis ikke er. Det virker også som mange her vil ha grunner til å kunne bruke sånne ord og betegnelser, men hvorfor? Hvilken nytte er det i å kunne bruke sånne ord? Jeg mener også at de som snakker om ytringsfrihet bommer litt. Det å ikke kunne stå på riksdekkende TV og kaller to mørkhudete personer for "Mokkamenn" vil jeg ikke si innskrenker ytringsfriheten det minste. Vi kan ikke ha fullstendig ytringsfrihet uten begrensninger. For å strekke det langt; hvilken nytte er det i at jeg skal kunne brenne en Bibel midt på et torg? Det samme gjelder uttrykk som kan være nedsettende; bare fordi du kan så betyr ikke det at du bør. Så det er rasistisk å si neger, mens de kan si hva faen de vil? Det er ingen her som med hånda på hjertet kan si at de føler seg krenket pga. av Madcon engang brukte ordet bleikfis om noen. Jeg nekter også å tro at det er personer her som virkelig ikke skjønner hvorfor "nigger" er verre enn "bleikfis". Det er ikke sånn at det finnes en enkel definisjon på hva som er rasistisk og hva som ikke er. Det oppfattes rasistisk å si neger, men ikke hviting. Det oppfattes som rasistisk fordi "enkelte grupper" har rasismealarmen på høyeste sensitivitet, mens majoriteten ikke tar seg nær av det. Rasisme blir ikke bedre av at folk ikke bryr seg, det er rasisme uansett - hvis du vil legge lista på bleikfis/neger-nivået. Det eneste belastede ordet er nigger. Neger har vært vanlig i dagligtale i mange tiår, og skiller seg ikke ut på noen måte. Du sier det oppfattes rasistisk å si neger - tydeligvis hos enkelte, men disse er en minoritet. Majoriteten bruker det når de snakker om svarte på en likestilt måte. Klart det kan misbrukes ved f.eks. å sette jævla foran, men det kan da jammen mange andre ord også. 2 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Men "neger" og "svarting" er også belastede ord, ikke helt i samme klasse som "nigger", men likevel er de blitt brukt nedsettende. Nerd er også nedsettende, men jeg blir ikke lenger lei meg når folk kaller meg det. Hvorfor? Alle vet at fargede personer kan bli fornærmet dersom de blir omtalt med slike begreper, så hvorfor skal du kunne si det? Hva er den gode grunnen til at du skal kunne si "Hei, svarting" på gata til noen? Alle vet? Blir de det? Har du eller noen andre spurt alle de svarte om hva de syns om slike begreper? Hva med tjukkingen jeg gikk i klasse med? Jeg hilste på han med "hei tjukken!". Hva gjorde han? Jo, han hilste tilbake med "Hei flisa!". Eller hva med svartingen i klassa under? Han ble hilst på med "hei din neger" eller "Hei svarting!". Og han svarte tilbake. Og alle var venner. Er dette rasistisk? Diskriminerende? Slemt? Jeg ser på det som det samme som å si til en homofil person" Du, din homo" og unnskylde det med at du mener det som det greske ordet for "menneske". Så den homofile karen på jobb som er åpent homofil og ofte tuller med sin legning, kan vi ikke tulle tilbake med? Eller kan vi bare tulle med folk som har selvsikkerhet og selvironi nok til å ta en spøk for en spøk? Klapp klapp, du har skjønt det Ja, jeg har skjønt det. Det er ikke lov til å spøke med andre personer, bare deg selv. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Litt kjipt, negre kan kalle hverandre og oss hvite for niggers. Men hvertfall får jeg også være neger da http://youtu.be/FCzdEAy8WOw Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg forstår hva du mener, men synes likevel at det ikke er noe poeng å skape aksept om å kunne bruke det i dagligtalen. Jeg kan ikke se at bruken av ordet gagner noe. Det er et "unyttig" begrep som kan fornærme en minoritet, men siden det er unyttig, hvorfor skal vi bruke det da uansett? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Hvorfor er ordet unyttig? Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Når madcon opplever kommentaren rasitisk er det en viss sannsynlighet for at flere svarte også vil oppleve det samme. Men det får du spørre dem om, det er ihvertfall min antagelse. Synes det er rasistisk at du antar at mange flerkulturelle er like hårsåre som Madcon. Behandle alle som individer synes jeg. Nei, det er ikke det jeg sier. Siden det var en kommentar direktet mot hudfarge er det en viss sannsynlighet for at flere av samme rase vil føle det samme som madcon gjorde. Godt mulig mange ikke vil føle det samme. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Det er et greit, lite ord som er beskrivende. Hva skulle det erstattes med? Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 < (...) Du siterer min post, men ser ut til å glemme noe av det første jeg skrev, nemlig "Alle vet at fargede personer kan bli fornærmet dersom de blir omtalt med slike begreper, så hvorfor skal du kunne si det?" Du legger ord i munnen på meg ved å antyde at jeg mente at "alle" blir fornærmet, noe som er det stikk motsatte av hva jeg mente. Du kjenner personer som ikke har noe i mot å bli kalt "neger", men jeg kjenner noen som synes det er krenkende. Derfor velger jeg å spille det sikre kortet og ikke bruke begrepet i det hele tatt. Jeg har ingen grunn til det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå