Gå til innhold

"Rasistisk" Plumbo kommentar


Anbefalte innlegg

Mulig det har blitt nevnt tidligere i tråden, men andre enn meg som irriterer seg grønn over denne Stein Østbø i VG?

 

Først henger han ut Plumbo og alle andre enn de som tydeligvis bor i Oslo (harry-land som han kaller slike strøk)

 

http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=10075619

 

Så rett etterpå anmelder pinadø samme fyren låta de skal spille i MGP og slakter den selvfølgelig.

 

http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=10075649

 

Jeg har ikke hørt låta, og den kan godt være grisedårlig for alt jeg veit, men hva faen er dette for journalistikk?? Det lukter hevngjerrig lang vei. Hvorfor anmelder han ikke resten av låtene som skal være med i MGP i samme slengen? Dette er lavmål av VG og Stein Østbø.

Ja jeg linket til noe av det samme tidligere i denne tråden. Tragisk...

Jeg synes det er fornuftig det han skriver, les hele. Det å kalle noen moccamenn er mye værre enn å kalle noen blenda hvit for å si det sånn, historisk sett. Akkurat der har han et godt poeng.

Endret av Cuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det har blitt nevnt tidligere i tråden, men andre enn meg som irriterer seg grønn over denne Stein Østbø i VG?

 

Først henger han ut Plumbo og alle andre enn de som tydeligvis bor i Oslo (harry-land som han kaller slike strøk)

 

http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=10075619

 

Så rett etterpå anmelder pinadø samme fyren låta de skal spille i MGP og slakter den selvfølgelig.

 

http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=10075649

 

Jeg har ikke hørt låta, og den kan godt være grisedårlig for alt jeg veit, men hva faen er dette for journalistikk?? Det lukter hevngjerrig lang vei. Hvorfor anmelder han ikke resten av låtene som skal være med i MGP i samme slengen? Dette er lavmål av VG og Stein Østbø.

Ja jeg linket til noe av det samme tidligere i denne tråden. Tragisk...

Jeg synes det er fornuftig det han skriver, les hele.

Jeg har lest hele, og mener problemstillingen hans er helt uaktuell nå. Låtanmeldelsen er også spinkel. Det er min mening.

Lenke til kommentar

Hvordan er problemstillingen uaktuell? Rasisme er da fremdeles et problem?

Fordi det aldri var en intensjon om rasisme. Uttalelsen kvalifiserer ikke engang til rasisme. Alle parter har tilsynelatende skværet opp. De aller fleste er enige om at dette er ekstremt hauset opp.

 

Synes hele artikkelen prøver å dra frem det siste som er igjen av saken for å holde dette mediesirkuset gående enda lenger. For meg er dette dårlig journalistikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er problemstillingen uaktuell? Rasisme er da fremdeles et problem?

Fordi det aldri var en intensjon om rasisme. Uttalelsen kvalifiserer ikke engang til rasisme. Alle parter har tilsynelatende skværet opp. De aller fleste er enige om at dette er ekstremt hauset opp.

 

Synes hele artikkelen prøver å dra frem det siste som er igjen av saken for å holde dette mediesirkuset gående enda lenger. For meg er dette dårlig journalistikk.

Hvis jeg kaller en svart person "sotrør" kvalifiserer jo det som rasisme. Det handler ikke bare om intensjonen, men hvordan det kommer frem. Du kan bli dømt for drap selv om meningen din ikke var å drepe.

 

De har bedt om unskyldning, så da er det greit, men allikevel skal man ikke ha slik ordbruk offentlig.

 

Madcon fant det rasistisk, og jeg vil påstå de burde vite det bedre enn noen.

Endret av Cuz
Lenke til kommentar

Hvordan er problemstillingen uaktuell? Rasisme er da fremdeles et problem?

Fordi det aldri var en intensjon om rasisme. Uttalelsen kvalifiserer ikke engang til rasisme. Alle parter har tilsynelatende skværet opp. De aller fleste er enige om at dette er ekstremt hauset opp.

 

Synes hele artikkelen prøver å dra frem det siste som er igjen av saken for å holde dette mediesirkuset gående enda lenger. For meg er dette dårlig journalistikk.

Hvis jeg kaller en svart person "sotrør" kvalifiserer jo det som rasisme. Det handler ikke bare om intensjonen, men hvordan det kommer frem. Du kan bli dømt for drap selv om meningen din ikke var å drepe.

 

De har bedt om unskyldning, så da er det greit, men allikevel skal man ikke ha slik ordbruk offentlig.

Du har sagt mye i livet ditt du også, som du angrer på at du sa. Det betyr ikke nødvendigvis at du støtter de meningene.

 

Alle er enige om at uttalelsen ikke var bra. Man ser på vokalisten at han leter etter en reaksjon hos Madcon-gutta, for å vise at det var en spøk. Han trodde at de hadde selvironi til å la det gå, noe som var en særs dårlig vurdering. Finnes flere definisjoner på hva rasisme er her i tråden, men det i seg selv er uinteressant. Hadde han vært god venn med de hadde det antagelig passert.

 

Rasisme har alt med intensjon å gjøre. En handling eller et utsagn er rasistisk når gjerningsmannen har rasistiske hensikter. Det er meningsløst å lage noen ordboksdefinisjon på hvilke uttrykk som er rasistiske.

 

Geir :)

 

Synes Geir beskrev det ganske bra her.

Lenke til kommentar

Skal man finne ut hva rasisme er må man jo ta hensyn til hvem det er rasismen er direktet mot, og hvorfor de finner det støtende. Skjønner ikke hvorfor det er så rart?

Så alle svarte er en homogen gruppe når det kommer til følelser? Skal vi ta hensyn til hver enkelt person?

Endret av krikkert
Redigert ut personangrep
Lenke til kommentar

Så hvis vi vil vite hva rasisme er, så spør vi de svarte?

Det stemmer. Ihvertfall når det kommer til vitser direktet på svarte.

 

Og ditto burde vi spørre de hvite om rasisme myntet på de hvite? Det fins nemlig det også, det blir bare ikke blåst stort opp av et samlet hylekor.

Det stemmer. Er ikke det logisk?

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt de som sier at det ikke burde regnes som rasistisk å si ting som "neger" o.l. Det blir etter min mening direkte idiotisk å bruke argumentet med at det ikke er rasitisk å si "din hviting". Ord som neger, nigger, svarting o.l. er tungt belastede ord, noe hviting, snømann, bleikfis ikke er.

 

Det virker også som mange her vil ha grunner til å kunne bruke sånne ord og betegnelser, men hvorfor? Hvilken nytte er det i å kunne bruke sånne ord? Jeg mener også at de som snakker om ytringsfrihet bommer litt. Det å ikke kunne stå på riksdekkende TV og kaller to mørkhudete personer for "Mokkamenn" vil jeg ikke si innskrenker ytringsfriheten det minste. Vi kan ikke ha fullstendig ytringsfrihet uten begrensninger. For å strekke det langt; hvilken nytte er det i at jeg skal kunne brenne en Bibel midt på et torg?

 

Det samme gjelder uttrykk som kan være nedsettende; bare fordi du kan så betyr ikke det at du bør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...