Rampage Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Våknet opp i dag, sjekket nyhetene på nette og skjønner ingen ting. Ser gjennom videoene på vg og leser gjennom denne tråden, skjønner fortsatt ingen ting. En fyr i ett band kom med ett ganske dårlig ordspill som dreide seg om at de som delte ut prisen hadde samme hudfarge som mokkabønner. Plutselig er dette rasistisk og han er mer eller mindre fritt villt i norske medier og blandt kjendiser. På en måte minner dette meg om ambulansesaken, med en gang rasisme blir nevnt slippes hundene løs og hele maskineriet settes i gang. At det er dette dårlige ordspillet som får mest oppmerksomhet og ikke den skandaløse oppførselen til en del av kritikerne hans er egentlig ganske rystende. Hovedpersonen selv la seg i går flat, umiddelbart etter optredenen. Hvor lenge skal man sparke en mann som ligger nede? Kommer dette til å få noe etterspill tror dere? Jeg sendte en mail med redegjørelse til ansvarlig redaktør hos dagbladet, der jeg ba de ta stilling til bruken av ordet "rasistisk vits" sett i lys av hva som faktisk har blitt sagt. Hvordan de bør håndtere den ekstremt overdrevne uthengelsen som foregår, hvor medienes omtale og manglende kritiske blikk på de stygge kommentarene som har kommet kan påvirke en person som åpenbart har blitt direkte "lynsjet" og truet fra flere kanter. Særlig sett i lys av deres egne etiske retningslinjer i VVP: 1.4. Det er pressens rett å informere om det som skjer i samfunnet og avdekke kritikkverdige forhold. Det er pressens plikt å sette et kritisk søkelys på hvordan mediene selv fyller sin samfunnsrolle. 1.5. Det er pressens oppgave å beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep eller forsømmelser fra offentlige myndigheter og institusjoner, private foretak eller andre. http://presse.no/Etisk-regelverk/Vaer-Varsom-plakaten Det har vært mye retorikk om ytringsansvar siste halve året, såvidt jeg kan se er det kun Lars Erik Blokkhus som har tatt noe ansvar og reflektert over sine uttalelser. 2 Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 - Skal det være greit å kalle noen «jævla fittehøl»? Godt å høre at noen har skruene på plass. Tommel opp for Mette Hanekamhaug. 4 Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 - Skal det være greit å kalle noen «jævla fittehøl»? Godt å høre at noen har skruene på plass. Tommel opp for Mette Hanekamhaug. Dette retter vel ikke opp det plumbo sa,, putter vel heller madcon i samme bås tenker jeg :/ 1 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Var det ikke madcon som kalte Thomas og Harald bleikfiser? Jeg er noe usikker. Noen andre som kan huske det samme? Rasisme går kun EN vei, det har vel de fleste fått med seg nå.. 4 Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 (endret) Rasisme er å definere og karakterisere et individ eller gruppe som mindreverdig utifra deres genetisk tilhørig (rase), noe som er den _riktige_ definisjonen. Som nevnt over, hvis du hadde tatt deg tid til å lese mine argumenter, så presiserer jeg at begrepet ikke er statisk, men i endring i samsvar med samfunnsendringer. Dermed er det å påberope seg som innehaver av en definisjon på rasisme også en ignorering av samfunnsendinger. Åh, jeg leste dine argumenter. Tingen er at jeg er ikke enig i konklusjonene dine. At noe har dominant betydning pga. flertallet eller en dominerende makt gjør det ikke _riktig_. Det er dog litt vanskelig å forklare en relativist som tross alt synes det er helt ok at homofile blir undertrykt i Iran, fordi vi må akseptere at folk mener andre ting enn oss. Det å påberope seg definisjonen av rasisme, når man har den eneste koherente definisjon, er det eneste riktige å gjøre. At et ignorant samfunn prøver å endre betydningen, betyr ikke at man skal kjempe imot, definisjonsmakt er altfor viktig for det. Problemet her er at slike som deg utvider begrepet til det punktet der det å omtale hudfarge blir rasistisk, og du har jo i det aller ytterst ment (hvis jeg ikke har forstått helt feil) at generaliseringer basert på religiøs tilhørighet også skal regnes som rasisme. Det er ikke et problem, men realitet og noe som jeg anser som nødvendig på bakgrunn av andre samfunnsendinger. En utvidelse av rasisme begrepet er en nødvendighet for å få bukt på irrasjonell trakassering og hån av enkelte minoriteter, slik at man ikke får en mobbesamfunn. Religion er i stor grad en skille her, ikke fordi jeg ønsker det men fordi det er den realiteten vi har å forholde oss til. Nei, problemet er at du vil bruke eksisterende negative konnotasjoner i rasisme for å bekjempe noe du oppfatter som et problem og en annen type holdninger enn det rasisme faktisk ombefatter. Dette gjør du fordi det å sverte og båssette mennesker med "rasisme" er et av de sterkeste virkemidlene som eksister. Du ønsker med andre ord å misbruke en definisjon, fordi du ikke ser noen annen løsning på problemet ditt. Videre så gjør dette at helt legitime betraktninger, eller karakteristikker som ikke er rasistisk, gis samme konnotasjoner som den originale definisjonen av rasisme. Legitime betraktninger i forhold hvem? Deg? I forhold til virkeligheten. Dagbladet bruker ordet "rasistisk vits", vg har sjokkerende nok journalistisk integritet nok til å frastå fra slike betegnelser. Det er fordi disse tar til etterretning at vi ikke har et fasitsvar på begrepet rasisme, og innretter seg etter realiteter om samfunnsendring. Det du ønsker her er å forholde deg slavisk og konservativ i forhold til en gammel definisjon av rasisme, mens postmoderne og globalisert verden er for lengst en del av virkeligheten. Nei, det utgjør et problem, fordi det er en uthenging av et individ og det kommer til KAN ha alvorlig psykiske følger for den personen, og media har et ANSVAR for å ikke drive heksejakt på mennesker. Det jeg ønsker er å forholde meg til den _virkelige_ definisjonen av rasisme, slik at det ikke skal bli kuppet av folk som ønsker å bruke det for å promotere sine politiske overbevisninger. e: gjorde et utsagn litt mindre bastant Endret 15. januar 2012 av Rampage 2 Lenke til kommentar
andreyy Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 (endret) http://www.tv2.no/underholdning/gkn/peter-peters-plumbo-er-mer-enn-tilgitt-3683338.html Link says it all? Alt er glemt snart, plumbo <3 Jeg må både gi litt cred til madcon og være litt skuffa, jeg synest det er bra att de er tilgir, men de kunne gått ut og sagt det selv, ikke gjennom manager... Bare kaizers igjen da... de MÅ da beklage seg... Endret 15. januar 2012 av andreyy 1 Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 - Det er vanskelig å si om dette betyr noe for vår merkevare Sjefen for merkevaren Plumbo håper folk vil tilgi. http://www.kjendis.no/2012/01/15/kjendis/plumbo/spelleman/omdomme/19803325/ OMFG er det mulig!? 5 Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 - Skal det være greit å kalle noen «jævla fittehøl»? Godt å høre at noen har skruene på plass. Tommel opp for Mette Hanekamhaug. Dette retter vel ikke opp det plumbo sa,, putter vel heller madcon i samme bås tenker jeg :/ Det prøver hun ikke å gjøre heller. - Skal det være greit å kalle noen «jævla fittehøl», men ikke greit å dra en vits? spør Hanekamhaug, som understreker at hun ikke støtter Plumbos Mokkamann-vits og synes at den kom helt feil ut. Spør du meg så plasserer madcon seg selv i en mye værre bås ved å angripe personen som legger seg flat og unnskylde seg. Det Plumbo vokalisten sa ble feil fra hannes side og ble tolket enda verre av lytterene. Det madcon gjør er å gå til direkte angrep med mye værre midler. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Da jeg så scenen med at Plumbo-karen fikk øl helt over seg, fikk jeg inntrykk av at han også skjønte at det var til hans eget beste. Greit nok, øl skal vel være sunt for håret, men til sitt eget beste? Det eneste Kaizers gitaristen klarte med å helle øl over han er å virke som en barnslig drittsekk. 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg Allt í lagi Skrevet 15. januar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 15. januar 2012 Kaizers-fyren som helte øl fremstår for meg som kveldens store taper. Verre drittsekk skal man lete lenge etter. 15 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Kaizers-fyren som helte øl fremstår for meg som kveldens store taper. Verre drittsekk skal man lete lenge etter. Man lærer så mangt på Bryne:) 1 Lenke til kommentar
asad Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Ok. Mulig jeg er utrolig dum nå , men jeg skjønte seriøst ikke spøken. Hva mener han med "mokkamann"? Altså , hvorfor ble de så fornærmet av det? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Ok. Mulig jeg er utrolig dum nå , men jeg skjønte seriøst ikke spøken. Hva mener han med "mokkamann"? Altså , hvorfor ble de så fornærmet av det? Møkkamann - mokkamann, you see? Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Den eneste som har gjort noe bra i denne sammenhengen er Ole Ivars! 8 Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Rasisme handler om å forskjellsbehandle andre mennesker pga hudfarge/etnisitet. Dette kan oppstå på to måter: (1) Direkte rasisme; Nesten ingen praktiserer dette, fordi alle VET at det er feil. (2) Indirekte rasisme; En mer uskyldig form, der offeret blir spesialbehandlet med en overdreven snillhet. Alle vil bare være jevnbyrdige, så denne spesialbehandlingen er fornærmende og plagsom. Rasisme er troen på at visse raser er laverestående andre. Idag brukes dessverre ikke ordet slik, og definisjonen er mldt sagt uklar (fordi språk utvikler seg selvsagt med hvordan man bruker det). Å bruke det slik du og de fleste andre bruker det er likevel både idiotisk og virker mot sin mening. Hvis 'forskjellsbehandling' er alt rasisme handler om har vi et bedre ord -- nemlig 'å forksjellsbehandle'. Dette er eldgamle og utdaterte definisjoner. Biologisk inndeling av mennesker i raser er noe som for lengst har blitt forkastet; Afrika har mer menneskelig genetisk mangfold enn noe annet sted i verden. Det man ser nå er som regel mye mer subtilt, men likefullt rasistisk – kall det hverdagsrasisme. Likevel henger de "eldgamle og utdaterte" konnotasjonene fra kolonitid, slaveri og nazisme med ordet. Beklager, men man kan ikke ha begge deler. Slik ordet brukes idag er det kun et politisk våpen for å få meningsmotstandere til å holde kjeft. 4 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Hadde ikke engang hørt om Plumbo før dette. Bra PR. Seriøst? ^^ Har ikke TV og finner musikken min gjennom andre medium enn VG-Lista og whatnot, så nei, de var helt ukjente for meg. Ikke likte jeg musikken heller, men om kommentarfeltet på YouTube er noe å gå etter har antall views eksplodert siden i går kveld. Ok men at ingen rundt deg aldri har nevnt det eller du ikke har hørt om de i det heletatt syns jeg er rart Hører ikke på Skrilex men har fotsatt hørt om han ^^ Kan også med hånden på hjertet si at det er første gang jeg har hørt om de. Lenke til kommentar
asad Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Ok. Mulig jeg er utrolig dum nå , men jeg skjønte seriøst ikke spøken. Hva mener han med "mokkamann"? Altså , hvorfor ble de så fornærmet av det? Møkkamann - mokkamann, you see? Tydelig det er noe jeg går glipp av her. Jeg skjønner det seriøst ikke. Hva er "mokkamann"? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Ok. Mulig jeg er utrolig dum nå , men jeg skjønte seriøst ikke spøken. Hva mener han med "mokkamann"? Altså , hvorfor ble de så fornærmet av det? Møkkamann - mokkamann, you see? Tydelig det er noe jeg går glipp av her. Jeg skjønner det seriøst ikke. Hva er "mokkamann"? Mokka, sjokolade som i mokkabønner. Madcon gutta er mørke i huden. Forferdelig dårlig spøk, men ser ikke helt ondskapen som noen åpenbart gjør. 2 Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Kaizers-fyren som helte øl fremstår for meg som kveldens store taper. Verre drittsekk skal man lete lenge etter. Veldig enig. Madcon og idioten med glasset (og kameraten som var med på å planlegge person angrepet) er de som virkelig burde unnskyld seg nå. Er ganske mye værre det de sa og gjorde. 3 Lenke til kommentar
asad Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 (endret) Ok. Mulig jeg er utrolig dum nå , men jeg skjønte seriøst ikke spøken. Hva mener han med "mokkamann"? Altså , hvorfor ble de så fornærmet av det? Møkkamann - mokkamann, you see? Tydelig det er noe jeg går glipp av her. Jeg skjønner det seriøst ikke. Hva er "mokkamann"? Mokka, sjokolade som i mokkabønner. Madcon gutta er mørke i huden. Forferdelig dårlig spøk, men ser ikke helt ondskapen som noen åpenbart gjør. Åja , ok. Isåfall hadde jeg ikke unnskyldt meg engang om jeg var han. Hadde han sett fyren rett i øya og kalt han "j*vla sva*ting" så hadde jeg forstått oppstyret men dette er jo latterlig. Så heller en fyr øl over han etter han beklaget? Nei, det blir morro å følge med på dette sirkuset her. Endret 15. januar 2012 av asad 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå