Gå til innhold

"Rasistisk" Plumbo kommentar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ut i fra det jeg har lest/sett så sitter jeg med et inntrykk av at Plumbo var de som har vært mest modne hele den kvelden.

Da jeg så scenen med at Plumbo-karen fikk øl helt over seg, fikk jeg inntrykk av at han også skjønte at det var til hans eget beste.

På den måten fikk Kaizer-gitaristen lettet trykket, så skjedde det ikke noe værre, med noen andre, senere på kvelden.

Lenke til kommentar

Eg har aldri sagt at rasisme er greit, eg har prata om det å spøke med andre basert på deira hudfarge. På lik linje med det å spøke med folk som er tjukke, tynne, høge, låge, stygge, gule osv.

Jeg synes det også kan være uakseptabelt. Det er en distinksjonen mellom "spøk" og "mobbing" som er viktig, og for å gjøre den må man ikke bare se materialet, men også hvem eller hva objektet er. Du nevner blant annet kroppsfasong som noe det er mer akseptabelt å spøke med, men det er noe jeg alltid unngår, fordi det er et aspekt ved seg selv som veldig mange legitimt sliter med, særlig unge jenter. Det er anslagsvis 50 000 unge og middelaldrende kvinner i Norge som lider av en form for spiseforstyrrelse, hvorav over 20 000 har enten bulimi eller anoreksi, som begge er svært alvorlige og forbundet med depresjon. Anoreksi innebærer en dødelighet ti ganger høyere enn for befolkningen forøvrig; det er bare ulykker og kreft som tar livet av flere unge jenter. Det er disse menneskene "vitser" om vekt går ut over, og jeg synes det er helt legitimt å være mot den form for humor på det grunnlaget.

Nå var dette et ganske spesifikt eksempel, men trenden er den samme for alle gruppene som oftest er "the butt of the joke": De består hovedsaklig av marginaliserte og utsatte minoriteter – homofile, mørkhudede, transkjønnede, psykisk syke. Du sier at det burde være likt for alle, men det er ikke det, ikke på noen måte. Dette er vitser som er med på å opprettholde en kultur hvor mennesker tar livet av seg selv fordi legninger deres ikke er akseptert, spiser eller sulter seg inn i en spiral av depresjon av sykdom fordi de ikke klarer å leve opp til et urealistisk kroppsideael, og blir banket opp på byen fordi de er mørke i huden.

Jeg ser at det er i mange i tråden som påstår at det er galt å bli støtt av dette bare fordi ingen ville reagert om en etnisk norsk mann var den det ble spøkt med, og det tyder på at det er mange her som ikke aner hvor priviligerte de er. Det er lett å si at rasisme ikke er et problem når man er 20 år gamle heterofile og cis-seksuelle Ola Nordmann og ikke aner hvordan fordommer gjennomsyrer lag på lag av samfunnet, og hvordan det faktisk oppleves å stå på den mottakende enden dag ut og dag inn. Folk blir ikke sinte på grunn av én vits i et vakuum, men tusen vitser, fornærmelser, slag og blikk over flere år. Problemet er at man må nesten stå på innsiden for å se det alt.

Rasisme som idé står for troen på at det går å dele inn menneskeheten i ulike raser, hvorav noen er høyerestående og andre er laverestående.
Rasisme betegner oppfatningen om at arten homo sapiens – menneske – kan deles inn i forskjellige raser, hvorav noen er mer intelligente eller har andre egenskaper som gjør dem mer verdifulle enn andre. Rasistiske oppfatninger brukes av noen til å legitimerer diskriminering rettet mot grupper eller individer med annen etnisk bakgrunn enn dem selv.

Denne saken her har ingenting med kven som er høyerestående, meir intelligente eller verdifulle enn andre, som rasisme faktisk er. Det er kun snakk om kva ein kan spøke om. Rasismekortet blir brukt i tide og utide for alt mogleg, det blir utvatna og ikkje tatt like seriøst. Med andre ord kan ein sånn sak gje ein negativ effekt.

Dette er eldgamle og utdaterte definisjoner. Biologisk inndeling av mennesker i raser er noe som for lengst har blitt forkastet; Afrika har mer menneskelig genetisk mangfold enn noe annet sted i verden. Det man ser nå er som regel mye mer subtilt, men likefullt rasistisk – kall det hverdagsrasisme.

EDIT: Og kanskje en moderator har lyst til å fjerne alle de hysterisk morsomme bildene i tråden?

Endret av Lord Britishface
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Å ikkje kunne spøke med svarte, gule, brune osv. er etter min meining meir rasisme enn dette her.

Det er greit å spøke med kvite, men ikkje andre nasjonaliteter og etniske grupper, då er det rasisme. Forskjellsbehandling blir det. Me kan ikkje spøke med andre enn kvite fordi det då er rasisme. Er det nokon som ser ironien i det heile?

Nei, det er ikke ironisk i det hele tatt. Om du kaller noen "jævla neger" minner du dem om flere generasjoner med undertrykkelse og sannsynligvis situasjoner fra sitt eget liv hvor de har opplevd diskriminering på grunn av hudfargen sin, mens om du kaller noen "jævla hviting" minner du dem bare om hvor bra de har det.

Eller ser du kanskje ikke forskjellen på "jævla homo" og "jævla hetero" heller?

For å ta denne situasjonen. Om det hadde vært 10 svarte og en hvit og de hadde kalt han en jævla hviting, hadde det ikke da vært rasistisk? Hadde denne hvite mannen svart med jævla neger hadde han brått vært den rasistiske? Samme som vist 10 homofile og en hetrofil.

Norge i et nøtteskall. Om plumbo hadde gjort en guling vits hadde det ikke vært noe, men fordi det er en, unnskyld utrykket, "svartingvits" er det hysteri over hele Norge. De fleste som ytrer seg på Twitter osv. er hvite og gjør det bare for å virke som et "bra" menneske og en som er i mot rasisme. Folk er livredde for å være anderledes. Jeg kommer selv fra bygda og vi spøker med samme type vitser (som regel bedre enn den til Plumbo) ofte, men det betyr ikke at vi er rasistiske. Beklager om jeg er stygg nå, men dette er utrolig typisk by folk. (ja jeg vet jeg drar alle under en kam litt her)

Vi spøker da med det like mye her i Oslo også, men vi går ikke bort til en neger og kaller han forskjellige ting likevel. Folkeskikk kalles det.

Nei jeg skjønner jo det. Poenget mitt var vell egentlig at by folk ofte har fargede tettere på seg og ofte er mer forsiktig med uttalelser, uten at jeg vet det sikkert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ole Ivars er helten oppi dette tullet :love:

Skremmende tanker kan man gjøre seg hvis man fantaserer litt over hvor bedritne Plumbo kan bli med tilstrekkelig mentoring fra Ole Ivars ... *grøss*

ph34r.gif

Lenke til kommentar

Eg har aldri sagt at rasisme er greit, eg har prata om det å spøke med andre basert på deira hudfarge. På lik linje med det å spøke med folk som er tjukke, tynne, høge, låge, stygge, gule osv.

Jeg synes det også kan være uakseptabelt. Det er en distinksjonen mellom "spøk" og "mobbing" som er viktig, og for å gjøre den må man ikke bare se materialet, men også hvem eller hva objektet er. Du nevner blant annet kroppsfasong som noe det er mer akseptabelt å spøke med, men det er noe jeg alltid unngår, fordi det er et aspekt ved seg selv som veldig mange legitimt sliter med, særlig unge jenter. Det er anslagsvis 50 000 unge og middelaldrende kvinner i Norge som lider av en form for spiseforstyrrelse, hvorav over 20 000 har enten bulimi eller anoreksi, som begge er svært alvorlige og forbundet med depresjon. Anoreksi innebærer en dødelighet ti ganger høyere enn for befolkningen forøvrig; det er bare ulykker og kreft som tar livet av flere unge jenter. Det er disse menneskene "vitser" om vekt går ut over, og jeg synes det er helt legitimt å være mot den form for humor på det grunnlaget.

Nå var dette et ganske spesifikt eksempel, men trenden er den samme for alle gruppene som oftest er "the butt of the joke": De består hovedsaklig av marginaliserte og utsatte minoriteter – homofile, mørkhudede, transkjønnede, psykisk syke. Du sier at det burde være likt for alle, men det er ikke det, ikke på noen måte. Dette er vitser som er med på å opprettholde en kultur hvor mennesker tar livet av seg selv fordi legninger deres ikke er akseptert, spiser eller sulter seg inn i en spiral av depresjon av sykdom fordi de ikke klarer å leve opp til et urealistisk kroppsideael, og blir banket opp på byen fordi de er mørke i huden.

Jeg ser at det er i mange i tråden som påstår at det er galt å bli støtt av dette bare fordi ingen ville reagert om en etnisk norsk mann var den det ble spøkt med, og det tyder på at det er mange her som ikke aner hvor priviligerte de er. Det er lett å si at rasisme ikke er et problem når man er 20 år gamle heterofile og cis-seksuelle Ola Nordmann og ikke aner hvordan fordommer gjennomsyrer lag på lag av samfunnet, og hvordan det faktisk oppleves å stå på den mottakende enden dag ut og dag inn. Folk blir ikke sinte på grunn av én vits i et vakuum, men tusen vitser, fornærmelser, slag og blikk over flere år. Problemet er at man må nesten stå på innsiden for å se det alt.

Dette er antageligvis det mest rasjonelle jeg har lest på lenge på dette forumet. Du skal ha all ære for en så reflektert tolkning.

Jeg ønsker å bidra med par ord, men i grunn skiller det seg ikke fra det fenomenale innlegget over. Om slike utspill betraktes som spøk eller ikke er opp til mottaker, eller vedkommende som utspillet retter seg i mot, som skal avgjøre det. Vi alle har forskjellige preferanser og erfaring. En som har opplevd rasisme på nært hold har vanskeligere med å oppfatte slike utsagn som spøk. I tillegg kommer det an på personlighet. Jeg feks har veldig tøyelige grenser når det gjelder slike utspill, mens andre er ikke så tilbøyelig. Samtidig er vi begrenset i forhold til grunnloven når det gjelder hån, trakassering, eller negative bemerkning basert på etnisk tilhørighet, hudfarge, legning eller religion. Dermed burde man tenke seg nøye før man iverksetter slike utsagn, i hvert fall burde man kjenne vedkommende som utsagnet er rettet i mot meget godt før man legger ut slike ”vitser”.

Det kan være så at Plumbo ikke hadde gale intensjoner når det gjelder utsagnet rettet mot Madcon, men i mange tilfeller hvis man hadde brukt et lite sekund til å tenke seg over før man sier noe, så hadde man unngått slike unødvendige episoder. Dette gjelder ikke bare utsagn som går på bekostning av hudfarge, etnisitet, legning eller religion, men det gjelder det meste vi sier. For alt vi vet har Plumbo- medlemmer kommet med slike bemerkninger tidligere, dvs. unnlat offentlighet, og kanskje nettopp mot Madcon. I så fall endre saken karakter.

Jeg leser at mange her ikke oppfater dette utsagnet som rasistisk. Da må jeg spørre hva og hvem, og hvilke kriterier setter standarden på hva som er rasisme? De eneste normative og juridiske regler vi har som referanse er den norske grunnloven, og menneskerettighetserklæringen. Tar vi denne standarden til følge så kan utsagnet fra Plumbo defineres som rasistisk. Eller er det uformelle regler og rammer som setter standarden? Hvis det er tilfeller så sliter vi at rasisme blir oppfatet ut i fra subjektive preferanser fra hvert enkelt individ.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Trives de så lite med å være svart så får de ta kontakt med plastikk legen(e) til Michael Jackson.

Jeg er hvit, kona er brun, du er svart og han andre er gul. Live with it.

Dette rasist og likestillings stempelet begynner å gå meg på nervene.

Endret av PantZman
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg leser at mange her ikke oppfater dette utsagnet som rasistisk. Da må jeg spørre hva og hvem, og hvilke kriterier setter standarden på hva som er rasisme? De eneste normative og juridiske regler vi har som referanse er den norske grunnloven, og menneskerettighetserklæringen. Tar vi denne standarden til følge så kan utsagnet fra Plumbo defineres som rasistisk. Eller er det uformelle regler og rammer som setter standarden? Hvis det er tilfeller så sliter vi at rasisme blir oppfatet ut i fra subjektive preferanser fra hvert enkelt individ.

Ja, valget mellom å bli drepende kjedelig korrekte, fremfor redneck-fortapte forvorpne rasister er ett dilemma. Men hvis vi finner en middelvei, så har vi altså grunnlov og menneskerettighetsærklæringen som ideal, så har vi samtidig såpass takhøyde at vi tillater "på kanten"-utsagn, og lar tvilen komme tiltalte til gode.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, så er det ikke ordet "mokkamann" i seg selv som nødvendigvis er negativt (selv om ulike synonymer for menn med mørk hud gir assosiasjoner til eldre tider med apartheid og diskriminering, noe som ikke hjelper på). Det er mer sammenligningen med møkkamann og moccamann jeg tror de reagerte på. At Madcon lo først, kan rett og slett bare være av høflighet for ikke å lage en scene - helt til de så at folket i salen reagerte slik de kanskje også gjorde. Eller at det gikk et par sekunder før det gikk opp for dem hva som faktisk ble sagt.

Jeg tror vel egentlig ikke Plumbo mente noe alvorlig med dette, men jeg synes det var en svært usmakelig og svært pinlig spøk som virkelig ikke passer seg under Spellemannsprisen (eller de fleste andre steder, for den saks skyld). Det var pinlig å se på. Jeg føler heller ikke jeg har rett til å nekte Madcon å bli fornærmet over dette. Som sagt så ligger det noen konnotasjoner og assosiasjoner her, selv om de ikke var bevisst, og med deres bakgrunn og erfaringer så kan jeg forstå at de reagerer.

Når det er sagt, så er jeg enig i at det hele har tatt litt av. Men det er jo ikke overraskende, media har alltid vært flinke til å blåse det meste ut av proporsjoner. Og det selger jo, så de som kjøper dette er jo like ille som de som skriver om det. Nå har jo Plumbo lagt seg flate og beklaget seg på det sterkeste, da synes jeg denne saken bør anses som ferdig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer ikke å skjønne hvordan Norge klarer å ta helt av på grunn av dette her. Han gikk opp for å få prisen, var super happy og prøvde seg på noe morsomt, men det var det jo ikke... Kan ikke folk se på det her som en forferdelig dårlig vits, og ikke rasisme. Dette er sikkert skrevet før meg og, men rasisme kortet blir spilt ALT for ofte. Er vel ingen her som kan påstå at Plumbo er en gjeng med rasister?

Og så fantastisk barnslig det går ann å være ved å komme opp bak en person og helle en øl i hodet på han, også slenge glasset i gulvet... Eh, hvis du har ett problem snakk med han da, ikke oppføre seg sånn, blir bare for dumt og er i mine øyne bare ett skrik etter pr og være "dagens helt".

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis rasisme skal defineres utfra jussen, så er det vel også problematisk at Madcon kaller etniske nordmenn for "bleikfiser"?

Men det er strengt tatt unødvendig å ha denne diskusjonen. Alle vet hva rasisme er.

Endret av Spenol
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Sympati er nok et stikkord her. Tror ikke Madcon gutta hadde brydd seg så mye hadde det ikke vært for at publikum buet. De tok det som en gyllen sjanse til å dra rasismekortet, siden de hadde "medhold".

Så de endte opp som de moralske "vinnerne". Patetisk av Madcon spør du meg!

Endret av Kjetil_90
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Folk har blitt så politisk korrekte att det er helt utrolig.. Dette her tror jeg står som det dummeste på Norsk TV i hele 2012, nå får faen meg folk ta seg sammen, det må da være lov å dra en liten spøk uten att man skal bli kalt Rasist. Han har da også lagt seg flat å sagt unnskyld, men det ser ikke ut som det hjalp no særlig..

LATTERLIG.

Og så fantastisk barnslig det går ann å være ved å komme opp bak en person og helle en øl i hodet på han, også slenge glasset i gulvet... Eh, hvis du har ett problem snakk med han da, ikke oppføre seg sånn, blir bare for dumt og er i mine øyne bare ett skrik etter pr og være "dagens helt".

Han som gjorde det må jo være 10år mentalt..

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...