Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har lang kilometerstand noe å si?


Ozelot

Anbefalte innlegg

Jeg finner ofte relativt(2005) nye biler som har blitt kjørt en del(200km+) og sitte og funderer på om slike biler kunne vært et bra kjøp.

 

La oss si at disse bilene er brukt til pendling, og ikke taxi.

 

Hva er det som er faresignalet ved kjøpt av slike biler?

 

Er det noen spesiell grunn til å ikke kjøpe de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan ha mye å si. Kommer vel helt an på service og vedlikehold. Kjøpte en gammel Renault fra 1996 for noen år siden som kun hadde gått 75000 km. Har snart kjørt den til 110000 km og aldri vært plaget. Bruktbiler av nyere modeller med km.stand på over 200000 km har jeg vært særdeles plaget med.

 

Edit: det er forresten mye mulig at nyere biler har kommet med deler/teknologi som får de til å vare lengre enn en gammel årsmodell som har gått like langt.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Har hatt en Bmw 320i som hadde gått 345 000, den ble serdeles hardt kjørt fra 290 000 til 345 000. Hadde aldri noe problem med den! Null niks. 35minus, startet på sekundet.

Har nå en annen 320i, da jeg vraket den forige. Den har gått 220 000, starter å går uten noe problemer den også! :love: De gamle rekkesekserene fra Bmw kan man stole 100% på, så lenge de får olje og filter byttet ca hver 10-15 000 :)

 

Men ja, noen biler holder vel ikke noe særlig over 2-300 000. Hvertfall om de ikke er stelt pent. En gammel Merce eller volvo 240 passerer lett 600 000. Kommer litt ann på bil tror jeg altså. En liten drittbil med liten motor holder etter mine erfaringer mye mindre enn en litt større bil med større motor. Ta f.eks en Golf, aldri i livet om de går 500 000+ :tease:

Endret av Kjetil_90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  Kjetil_90 skrev (På 15.1.2012 den 2.14):
En liten drittbil med liten motor holder etter mine erfaringer mye mindre enn en litt større bil med større motor. Ta f.eks en Golf, aldri i livet om de går 500 000+ :tease:

 

Tror jeg neppe er noe problem, har selv kjørt i en golf som hadde gått 480000 og som jeg er nokså sikker på hadde orginalmotor, det som tok livet av denne Golfen var ikke kjørelengden men rust.

 

Har hatt både en Citroen Xantia og en Camry som har gått ca 400000km og de fungerte utmerket.

 

Men det er jo ikke til og nekte for at ting kan skje, må man på verksted for den minste ting så er det neppe spesielt genialt og kjøpe en slik bil med mindre man får den omtrent

gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at vedlikehold av motor, girkasse og differ er viktigst, da man helst ikke vil bytte disse delene.

 

Ellers så er det jo noen deler som ryker etter hvert. Dempere, bremseskiver, foringer osv. Det er disse delene jeg tenker at trenger utskifting for første eller andre gang på en bil som har gått 200+k. Det er jo mindre deler, men kan fortsatt bli dyrt dersom man ikke skrur selv.

 

Konklusjon: Ja, lang km har noe å si på slitedeler.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
  Ozelot skrev (På 15.1.2012 den 3.25):

Om det har noe å si, så gjelder det en Skoda med 1,9 tdi :)

 

Ting begynner å gå istykker når de passerer 150 tusen kilometer. Ikke bare for slitedeler, men også ting som svetting fra motor.

Endret av festen
Lenke til kommentar

kan ta et eksempel med pendlebil.

 

mamma har en saab 9000 CSE 96 mod 2.0 turbo. bilen er veeldig pen å se på. og ikke en eneste feilpekk på den. hun har brukt den som pendler bil i 6 år nå. har vært på eukontroll 4 ganger med den siden hun kjøpte den. da hun kjøpte den var den gådd 140 000. nå er den gådd 290 000.

 

eneste vi har byttet på bilen siden den ble kjøpt iforhold til slitasje og eukontroll er:

 

noen få foringer, dynamo,batteri, 1 bremsekaliper, klosser forran og bak (2 ganger), bremseskiver bak, fylt bensin, bytta olje og filter på motor hver 10 tusn, byttet lyspærer, vasket den, byttet kjøleveske. og nye dekk når det trenges. det var alt. og det er småtteri. deler man dette utover 6 år er det småpenger i reprasjon til en så gammel bil. med tanke på at hun kjører 70 mil i uka. og bilen går som ei klokke. ikke en ulyd i verken bil eller motor. går like fint som da den ble kjøpt.

 

vedlikehold betyr ALT. servicehefte betyr INGENTING for meg. for det er bare noe et verksted har stemplet at det er bytta luftfilter og olje filter og olje. dette er småtteri. kjøper man bil privat og det er en dreven kar som holder bilen vedlike og bytter slitedeler når det er behov for det og alt av vesker og filter. i tilleg å vaske bilen og ha den ryddig så er det større sjangs for at jeg ville kjøpt en bil som ser flott og vedlikeholdt ut enn en bil som har fult servicehefte men ser shabby ut.

Endret av 1915
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  1915 skrev (På 15.1.2012 den 14.19):

 

vedlikehold betyr ALT. servicehefte betyr INGENTING for meg. for det er bare noe et verksted har stemplet at det er bytta luftfilter og olje filter og olje. dette er småtteri. kjøper man bil privat og det er en dreven kar som holder bilen vedlike og bytter slitedeler når det er behov for det og alt av vesker og filter. i tilleg å vaske bilen og ha den ryddig så er det større sjangs for at jeg ville kjøpt en bil som ser flott og vedlikeholdt ut enn en bil som har fult servicehefte men ser shabby ut.

 

Enig i mye av det du skriver, men et servicehefte viser som regel om bilen har fått jevnlig tilførsel av nytt blod(olje). I mine øyne er det en viktig pekepinne på å se hvilken stand motoren er i, eller har blitt behandlet. Hadde jeg sett etter biler som er bare 6 år og gått over 200k(som trådstarter gjør) så er det ganske viktig syns nå jeg.

Endret av untouch4ble
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...